Jag äger aktier i Soltech Energy via Handelsbanken. I samband med nyemissionen fick jag ett brev där det stod:
“Om du inte vidtar åtgärd kommer Handelsbanken att teckna per automatik och dra pengar från ditt konto.”
Jag gjorde inget aktivt val och hade inga pengar på kontot, tänkte då att de blir det inget om jag inte har pengarna på kontot, teckningsrätterna var inte värda många kr så orkade inte bry mig om att sälja då courtaget hade blivit mer än värdet. Men banken har ändå automatisk tecknat aktier åt mig och övertrasserat kontot med flera tusen.
Jag ringde Handelsbanken och frågade om jag verkligen godkänt att de kan ta en kredit på mitt konto utan mitt medgivande.
De svarade att ”det alltid är så på våra konton enligt villkoren”
Jag frågade även vad som skulle hända om det handlade om större summor, t.ex. flera miljoner kronor – och fick till svar att ”de alltid tecknar per automatik” och att mitt konto i så fall skulle ha blivit övertrasserat med flera miljoner.
Jag undrar:
Får banken verkligen teckna aktier automatiskt utan aktivt samtycke om det leder till att jag då belånar mig ?
Får de övertrassera konton utan kreditavtal?
Hur bör jag agera – kundtjänst gav inget de anser sig inte gjort fel . ARN, Finansinspektionen?
Det här känns dessutom väldigt riskabelt ur ett bedrägeriperspektiv.
Tänk ett scenario där ett oseriöst bolag ger tex 10 aktier var till 20 personer som kanske redan är överskuldsatta. Sedan gör bolaget en nyemission där varje aktie berättigar till att teckna en ny för exempelvis 1 miljon kronor.
Om bankerna då automatiskt tecknar utan aktivt samtycke, kan deras konton övertrasseras med enorma belopp – och bolaget kan snabbt flytta pengarna utomlands och försvinna.
Det låter osannolikt, men när jag hörde Handelsbankens svar (“vi tecknar alltid automatiskt”) känns det plötsligt inte helt omöjligt.
Har någon annan råkat ut för detta, eller vet hur Finansinspektionen ser på sådana automatiska teckningsrutiner? känns väldigt konstigt alltihopa.
Jag är utlandssvensk och kund i SEB. Som utlandssvensk har de skrivit jag inte fått vara med i nyemissioner och därför sålt teckningsrätterna per automatik vilket jag är nöjd med
Jag kan förstå att de tecknar om det finns pengar på kontot det känns rimligt . Men att låna upp pengar och teckna för utan ett aktivt godkännande känns väldigt konstigt. Är ju många situationer ett sådant förfarande skulle kunna få katastrofala effekter för ekonomin. Men att automatiskt sälja teckningsrätter skulle ju vare mest rimligt att det sker automatiskt om man inte agerar. Att acceptera spelet låter i minna öron som att man gett upp och låter banken göra vad de vill. Är de uppenbara fel (i min mening) så borde man väl försöka ändra bankens rutiner ?
Det här är en lärdom som jag själv önskade att jag fick tidigare i livet: Du kan inte bara anta att saker händer med automatik. Företagens digitala system är mer eller mindre en kuliss ovanpå manuella processer. Även när det finns automatik så är den ofta trasig.
Här tänkte du en tanke. Det hade inte varit svårt att skicka ett meddelande i Internetbanken.
Ja, men det trådskaparen trodde skulle hända automatiskt var att köpet skulle ställas in istället för att kontot övertrasseras.
Sant. Det kan göra att trådskaparen får tillbaka pengar. Men hela den trassliga situationen hade sluppit uppstå ifall trådskaparen hade kontaktat banken i samma stund som hen såg att banken brukar lösa in teckningsrätter automatiskt.
Nä, teckningsrätter är något man kan få ibland som aktieägare inför nyemission. Om du bara investerar i fonder så är det fonden som får teckningsrätterna och fondförvaltaren som bestämmer vad man ska göra med dem. När du äger en fond så äger du ju inte aktierna personligen.