Handla när det är rea

Jag har gått från att vara störd över att jag ser att min investering sjunker med 10000 om dagen till att komma helt plötsligt bli lugn , och börjat tänka på citatet Köp vid ljudet av kanoner och sälj till ljudet av trumpeter. Jag tänkte köpa in mig i Lf global index med 200k la 50k på en order i morgon, är det smart att dela upp köpet på ett i veckan eller ska man bara handla rubbet i morgon. förstår att inget vet svaret men kanske finns det någon som har tänkt på något liknande nu när det är REA.

Fredrik

1 gillning

LF Global har ju knappt gått ner, ser nästan ut som random brus i kurvan

Då hade jag hellre lagt in extra krut i t.ex. svenska småbolag, där det mer är “ljud av kanoner”:

Men jag tror på den effektiva marknaden, så svenska småbolag har nog gått ner av en anledning. Så jag lägger inte in extra krut nånstans. Jag bara månadssparar som vanligt.

4 gillningar

Handla allt idag säger matematiken. Ännu hellre för en vecka sedan. Allra helst för 10 år sedan.

Saken är den att börsen redan är helt justerad efter nuvarande läge. Du köper in dig för ett pris som varken är dyrt eller billigt. Börsen kan gå upp eller ned imorgon: om någon vet nattens utveckling så är börsen redan justerad för det.

Jag är fullinvesterad, och helt lugn. Men börsen har inte gått ned på riktigt än, så rent psykologiskt måste jag få återkomma med rapport om mitt mående när vi är ned 30-50%.

2 gillningar

Jag hade också avvaktat, eventuellt ökat månadssparandet över närmsta tiden. Matematiskt ska man väl köpa allt på en gång men tror det psykologiska spelar större roll än vad man tror, vi är ändå människor.

1 gillning

Håller med till viss del, för det mesta stämmer påståendet men det dyker också upp tillfällen där börsen inte är effektiv, t.ex vid stora nedgångar och kriser.

1 gillning

Eller varför inte Plus Allabolag Sveriges index :thinking: ? Eller tillväxtmarknad indexfond då den har varit på rea senaste 10 år ? :thinking:

1 gillning

Vad spännande att höra. Vilka exempel tänker du på? Pratar vi nu om specifika tillfällen för 50+ år sedan, eller om mindre nedgångar som coronakrisen?

Jag menar, om man gick in med allt kapital efter nedgången 2008 så köpte man ju billigt, och på chansningen att det skulle gå upp. Huruvida det skulle bli en bra eller dålig långsiktig investering visste man ju först efter 10 år. I efterhand är det lätt att analysera. Men hur gör man en analys av en ineffektiv börs i realtid?

1 gillning

@Steven Coronakrisen tror jag var ett läge där marknaden överreagerade, men självklart var det mycket svårt att se det mitt under krisen. Jag är själv passiv men försöker spara mer i tider av osäkerhet och då folk är oroliga och rädda på marknaden.

Tycker det är bra att fråga sig hurvuvida man tror att nuvarande händelse kraftigt förändrar världens samlade företags möjlighet att generera vinst i framtiden, på mycket lång sikt. I de flesta fall tror jag inte att så är fallet, iallafall inte i utsträckning att det skulle motivera en nedgång på 50% eller liknande :slight_smile:

Håller helt med. En 50% nedgång är mycket realistisk, men väldigt sällan motiverad. Det skulle vara en atombomb över New York i så fall.
Alltså inte bildligt, utan om en faktiskt atombomb släpptes över New York så kan jag tänka mig att världens företags samlade värde skulle gå ned ca 50%.

Hela det här forumet vill jag tro bygger på idén att innovation och företagsamhet alltid kommer finnas, och därför vinna. Tror man inte det bör man inte vara på börsen alls.

Börsen kommer vara på plus från nu innan årsskiftet, om inget oväntat händer. Men oväntade saker händer hela tiden, så det är väl förvisso intetsägande.

1 gillning