HandvĂ€skan och tillhörande axelrem hĂ„ller skicket otroligt bra trots flera Ă„r pĂ„ nacken slĂ€pandes förnödenheter och bĂ€rbar PC, men handtagen Ă€r âskinnflĂ„ddaâ och ser ut som de genomlevt 7 ytterst svĂ„ra Ă„r.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ănskar tips pĂ„ vad jag kan göra för att dölja misĂ€ren. Funktionen Ă€nnu helt ok. Linda tunn lĂ€dersnodd runt handtagen eller?
LÀmna in till skrÀddare alt. skomakare.
Kanske svÄrt att fÄ det att hÄlla. Kolla med en likal skrÀdsare eller skomakare om de kan byta?
Det billigaste alternativet Àr att ta med den till nÄgot billigare land dÀr reparationer Àr billigare och ett mer utbrett fenomen Àn i Sverige.
Jag har en resvÀska med mjukt handtag som gick sönder pÄ en resa. I Belarus var det inga konstigheter att fixa det ett nytt robust handtag för typ 100 kr.
Just nu bor jag i Kosovo och hör hade vi nyligen problem med diskmaskinen. NĂ„gra mekaniska delar hade pajat. VĂ„r hyresvĂ€rd ringde en fixare som kom inom en halvtimme och satte dit reservdelar. Detta var alltsĂ„ âgenerellaâ reservdelar, inte nĂ„gra mĂ€rkesgrejer.
Du tÀnker inte att det kan vara lite opraktiskt att svÀnga förbi Belarus eller RumÀnien för att komma ner i reparationskostnad?
![]()
Jag har sjĂ€lv Ă„kt till sĂ„dana lĂ€nder regelbundet i mĂ„nga Ă„r. Varje gĂ„ng har jag tagit med mig klĂ€der, skor och prylar för att reparera dem dĂ€r. Iom att det Ă€r sĂ„ pass mycket billigare och dessutom vĂ€ldigt tillgĂ€ngligt har jag sett det som en smidig lösning. I Sverige skulle det sĂ€kert gĂ„ att hitta nĂ„got stĂ€lle att laga saker pĂ„ men det skulle vara bĂ„de krĂ„ngligare och dyrare. I mĂ„nga billigare lĂ€nder, inte bara i Ăsteuropa, finns det âlagningsbodarâ enkelt tillgĂ€ngliga i mĂ„nga bostadskvarter.
Beroende pÄ modell pÄ vÀskan och material idag pÄ handtaget finns det flera alternativ:
- linda lÀderband eller typ cykelstyretejp om befintligt handtag
- byta till ett nytt handtag
Absolut. Men att du rĂ„kar ha en fĂ€bless för Ăsteuropasafari hjĂ€lper ju inte TS i stunden. Det finns ju tusentals exempel pĂ„ saker och tjĂ€nster som Ă€r billigare i andra lĂ€nder, men man Ă„ker normalt sett inte till Belarus för att spara trehundra spĂ€nn pĂ„ en skrĂ€ddartjĂ€nst.
De flesta Ă„ker utomlands emellanĂ„t och den hĂ€r modellen med att reparera saker Ă€r generellt förekommande i Thailand ocksĂ„. Sedan kanske inte turisthotellen och reparationsstugorna ligger pĂ„ samma gataâŠ