Hej, det har hänt att jag har läst här om hur man får sin släkt/partner/kompis att börja spara, investera eller liknande och i de fallen utgår ofta fallet ifrån att personen som startar tråden har rätt i sak.
Jag är i mitt personlighetsdrag också på det här sättet, jag är ganska övertygad om att mitt sätt är det rätta och jag vill gärna övertyga folk i min närhet att det är fallet och att de ska komma över till min sida. I vissa fall är det ju såklart bra att hjälpa sina bekanta men i andra fall kan det också vara bra att låta dem få tycka som dem vill. Jag har ibland svårt för just det när jag är övertygad om att det skulle hjälpa dem att göra på mitt sätt.
Hur gör ni och hur skulle ni vilja göra för att hantera såna situationer på bästa sätt?
Varför är det kategoriskt fel att inte spara en krona över huvud taget i Sverige om man vet att man har en allmän pension/tjänstepension som väntar? För jag antar att det är mycket det du syftar på.
Jag tycker både sparare och slösare har poänger och det är inte nödvändigtvis rimligt att investera så mycket som gemene man på RT gör.
Med risk för att låta som en klyschig ordtavla: Memento mori. Carpe diem.
Ja du har helt rätt, balansgången är ju väldigt viktig och jag håller med om att det är många på det här forumet inklusive jag som går åt sparhållet lite för mycket.
Och i den här frågan är det en av de saker jag syftar på men inte det enda. Men där vill jag ju hellre bli övertygad om att jag ska ändra mig än att vi ska göra på var sitt sätt.
Du har skaffat fel sambo. Jag känner igen personlighetsdraget som du har. Du kommer aldrig blir nöjd om du inte får allt på ditt sätt. Ta ett jättekliv tillbaka och fokusera mer på dig själv. Personligen skulle jag aldrig kunna leva med en person som bara slösar för man måste ju vara ett team när det gäller ekonomi. Annars går man isär förr eller senare.
Är folk inte mottagliga finns det ingen poäng att försöka ”övertyga” dem om något. Däremot är jag inte sen med att slå folk över huvudet med lite ”hate to say I told you so” när tillfälle uppstår om någon sorgefri dagslända uttrycker ekonomisk oro över något som är en struntsumma för någon med ordnad ekonomi. Vissa behöver hålla handen på spisplattan personligen, det räcker inte med att de sett exempel i omgivningen eller kan resonera sig fram.