Hej,
Enda sedan jag och min sambo flyttade ihop för lite över ett år sedan har jag känt mig underlägsen honom då han har så mycket mer pengar än mig själv (~4 miljoner). Han har ingenting investerat på börsen och aldrig haft då han är försiktig av sig, således är det ingen avkastning bakom kapitalet förutom en lyckad bostadsaffär som gav drygt 1,5milj i vinst efter skatt. Resten kommer mer eller mindre från lönearbete med en sparkvot på ~70-75% av inkomsten, som inte heller är större än medianlönen i Sverige. Delvis har han inte levt så mycket under sitt vuxna liv utan mest jobbat och kollat serier.
Nu till dilemmat. Trots att jag sparat rigoröst, i snitt strax över hälften av min månatliga nettoinkomst i 10 år och egentligen har det ganska bra i dagsläget med drygt 700 tusen investerat på aktiemarknaden samt 500 tusen i bostaden känner jag mig extremt underlägsen och misslyckad i jämförelse. Jag vet att man inte ska jämföra sig med andra, men kan bara inte släppa hur han kan ha ackumulerat så pass mycket pengar utan att egentligen bry sig överhuvudtaget.
Har försökt att diskutera sparande och framtid med honom men får bara trötta och ointresserade svar, precis som att pengar inte betyder något. Mina ångestliknande känslor kring detta kommer nog av att jag haft intresse för sparande och investeringar i många år och sett min utveckling och känt mig nöjd att jag lyckats åstadkomma något. När jag sedan fick se vad man kan få ihop helt utan intresse och engagemang vändes min värld uppochner, fick som en käftsmäll och all min “framgång” inom sparandet blev obetydlig i jämförelse.
Han är 36 år och jag är 31.
Hur ska jag förhålla mig till detta och hur ska jag ändra mitt synsätt på pengar?