Är mitt i ett bankbyte och jag som är intresserad av ekonomi, kostnader osv känner att jag vill ha mer koll på vad vi faktiskt spenderar och vad vi kan bli bättre på.
Vi hade förr separat ekonomi men delade på gemensamma utgifter som hyra när vi bodde i hyreslägenhet, mat osv.
Sen kom barnen och jag tog större delen men de gjorde det fortfarande inte jämnt och irritation då jag tjänade betydligt mer.
Vi gick över till helt gemensam i samband med köp av hus. Indirekt 2 konton ett för löner och räkningar och vardagsutgifter och ett konto där vi förde över till för betala med kort vid handling osv.
Nu känner jag att vi inte har någon koll och vi lever lite för bekvämt. Ser pengar att kunna spara.
jag la upp förslaget nu om månadspeng vilket hon tycker är onödigt men vill jag ha de så är hon Ok med de. Hon är dock den som månadsvis gör ögonfransar, naglar osv. Jag lägger mest pengar på huset och knappt på mig själv.
Då jag gillar hålla saker var för sig, i ordning och ”uppradat” så är mitt drömscenario för hålla stenkoll på ekonomi att ha ett konto för varje del i vardagsekonomin..
Tex:
Huskonto - lönen trillar in på detta konto varav alla räkningar dras, oavsett gemensamma eller ej. Allt som är en faktura helt enkelt.
Matkonto - ett konto jag velat ha länge där vi föröver en fast summa varje månad för inte spåra iväg.
konto övrigt - ett konto med allt övrigt som köp till barnen, köp till hemmet, gemensamma aktiviteter osv.
Parter 1 - eget konto att göra vad man vill tex 3000kr
Parter 2 - eget konto att göra vad man vill tex 3000kr
Barn 1 - månadsspar
Barn 2 - månadsspar
Bil - sambo får ersättning för bil, tänker att alla pengar som hon får i ersättning hamnar oavkortat till detta konto som då skall täcka - avbetalning, bränsle och service m,m Försäkringen lägger vi på huskonto.
Är detta helt galet upplägg eller hur gör många andra?
Är det vettigt att faktiskt ha 6 - 7 konton att jobba mellan?