Hej gänget!
Jag hänger här i forumet rätt ofta men det är mitt första inlägg. Det har varit en stor del av min personliga ekonomiska resa, så tack för det!
Här kommer ett långt inlägg som landar i insikten av vad jag behövde göra för att kunna prata med min man om vilka pengar vi faktiskt har, snarare än hur lite vi (och framför allt han) tycker blir över på en månad.
Jag har sen några år tillbaka jobbat för att få koll på ekonomin, excel är min vän, o.s.v…
Det är först i år som jag städat upp mitt beteende tillräckligt för att faktiskt kunna spara och investera, vilket känns jättehäftigt. Jag lägger också undan för nöjen och att kunna spendera pengar på det som faktiskt är meningsfullt, något som jag verkligen fått inspiration av från det här forumet.
För några år sen träffade jag min nuvarande man och vi är rätt olika när det kommer till att prata om pengar, vilket också gjort att den resa jag har gjort varit på egen hand och inte gemensam. Jag längtar efter att prata ekonomi tillsammans med honom på ett sätt som utgår ifrån vad vi faktiskt har, kan och vill göra med siffrorna på bordet liksom, snarare än utifrån känslan att pengar är en bristvara.
Vi tjänar ungefär lika mycket och har ett delat räkningskonto där vi varje månad för in en fast summa utifrån alla fasta+aktiva kostnader vi har gemensamt. Det vi sen har över på våra egna konton har varit" våra egna pengar", fast vi har alltid pratat som att vi har gemensam ekonomi (vi är ju ändå gifta med en massa barn tillsammans) men jag har upplevt att vi blivit mer och mer isolerade snarare än gemensamma ekonomiskt.
För räkningskontot har jag ett excelark för kalenderårets inkomster och utgifter, som jag gjort några tappra försök att visa maken men jag har fått acceptera att alla inte går igång på excel.
Jag har också känt att det är lite löjligt med det där räkningskontot. Att jag, som nu efter systematiskt aktivt arbete att vända kreditskutan börjat få pengar över på mitt lönekonto ser att den jag lever med har 0:- på kontot när allt är betalt, p.g.a. egna krediter som ligger och släpar månad efter månad.
INSIKTEN!
En kväll satt jag och tittade över siffrorna om vi skulle anta att vi istället fick in löner och inkomster till räkningskontot direkt och sen tog ut varsin fickpeng därifrån, vilket jag vet att många har varianter på.
Utifrån de siffror vi har i budgeterade utgifter i år skulle vi ha ett, för oss, stort belopp över i slutet av året.
Så jag tog en miniwhiteboard och skrev upp beloppet XXX XXX:- på tavlan, följt av vad den summan skulle vara om vi plockade ut den som månadsvis “fickpeng” på våra respektive personkonton: XX XXX:-.
Detta följdes av hisspitchen: “Vad skulle du göra om jag sa att detta kunde vara vad du hade på ditt konto att göra vad du vill för, VARJE månad?”
Makens reaktion: Det skulle vara fantastiskt, jag lyssnar.
Så, vi kommer sätta igång med detta fr.o.m. nästa månad. Vi kunde även lägga hans krediter på bordet och föra in den återbetalningen till det gemensamma. Att vi båda har pengar på kontot kommer vara så himla bra för båda. Sen är det lite läskigt för mig att inte ha 100 % koll längre, men det innebär ju att vi båda faktiskt måste prata med varandra om ekonomi och är ju faktiskt toppen.
Är det någon mer som känner igen sig i det här? Kanske någon som identifierar sig mer med min man och vill komma med klok input för att vidga mina perspektiv?