Hantera ett arv vid snart 60 år

Jag är hyfsat insatt och intresserad av sparande och vardagsekonomi och har den dessutom god sådan med min frun, vi har några miljoner investerade på värdepapper samt äger vårt boende. Man kan säga att vår ekonomi är god. Till saken hör också att jag är snart 60 år och blev nyligen uppsagd på jobbet och mycket svårt att hitta ett nytt liknande jobb. Pengarna ger mig en möjlighet att inte behöva söka ett nytt jobb utan kan antingen från den potten som en typ av lön alternativ från pensionen,

Mina frågeställningar som jag hoppas ni har bra input till är följande. Jag kommer att få ett arv på ca 3.5 MSEK i enskild gåva och har som jag ser det olika alternativ

1. Investera i värdepapper och sparkonto samt pengar för tex resor eller annat kul. Som jag kan bjuda frun på. Kanske en ny bil också.
  2. Betala av vårt lån och därmed lånefria. I så fall får vi skriva en revers mellan oss så att om något händer har hon en skuld till mig.

Dessutom vad gör man tar av pensionen eller av arvet först?

Tacksam för era tankar i ämnet.

• Gå in på minpension.se och gör en pensionplan i uttagsplaneraren.
  • Bestäm vilken utgiftsnivå du (ni) vill ha fram till döden.
  • Diffen mellan vad ni vill ha ut och vad ni får ut i pension behöver sedan täckas av eget sparande.
1 gillning

Ämnet betala av lån, framförallt nära pension, har diskuterats flitigt i forumet. Alla är olika men det verkar råda konsensus om att det är svårare att få lån när inkomsten är låg och återbetalningstiden lång - dvs pensionärslivet. Därav följer att det kan vara klokt att behålla fritt kapital om behovet uppstår, snarare än att amortera av lån.

I övrigt kan väl 3,5 Msek räcka till att överbrygga sista åren om de är utanför arbetslivet, framförallt om tillskottet låg utanför er ekonomiska plan.

1 gillning