Pensionär, investera för arv eller disponera själv?

Hej !

Nu är jag här igen. Har sparade pengar på fasträntekonton som ger ekonomisk trygghet, 70 år med låg pension. Ska jag investera pengarna långsiktigt för att sen ska ärvas eller disponera pengarna själv över tid. Medveten om att pengarna tappar köpkraft. Har inga lån på min bostad och äger ett enkelt lantställe. Tacksam för lite tankar.

Det spelar ju lite roll vilka belopp det handlar om.
Om du har låg pension men sitter på 10mnkr så kan det ju vara aktuellt att ge bort lite redan nu. Men är det 500k skulle jag behålla allt själv, delvis investerat på börsen.

I och med att du också äger två bostäder så kan det ju också tillkomma en hel del större kostnader för reparation och renoveringar vilket talar för att ha kvar pengar även för detta.

Så härligt med pension! Du skriver att du har en låg pension och då skulle kanske dessa pengar kunna ge dig en guldkant i vardagen. Personligen hade jag använt de pengar jag kände behov av, kanske för att skapa minnen med mina nära och kära. Är det så att det blir över några pengar när jag dör så får kan de ärvas (alternativt ge bort i förtid om det är stora belopp vi pratar om).

1 gillning