Har fått en betydligt större och mer omfattande roll inom samma bolag, vilket också innebär ett tydligt steg vidare i karriären. Detta efter en längre tid i ett interimsupplägg. I samband med att jag tackade ja fanns en förväntan och bekräftelse om att lönefrågan skulle hanteras i den dialog som var planerad till april. Utfallet som kommunicerades blev dock ingen lönejustering alls. Känner därför att ansvar, förväntningar och ersättning inte alls hänger ihop. Hur hade ni hanterat en sådan situation?
Jag hade klagat en gång och klargjort mitt missnöje. Får jag ett “goddag yxskaft” typ av svar, då hade jag sakta men säkert börjar söka mig mot grönare betesmarker.
Jag var med om ett liknande upplägg. Gick från att vara med i en grupp till att vara chef för den. Men med i praktiken samma lön även om upplägget och uträkningen var helt annorlunda landade det ändå de facto i samma utbetalda lön.
När jag påtalade att var mer ansvar etc fick jag ett “men du gör ju mindre av annat istället?” som svar. Och att min lön ändå var hög, och att det jag hade motsvarade vad man borde ha för den ny rollen. Det var ett tag sedan och jag var ung (yngre?
) och dum.
Ett år senare visade det sig att rollen inte ens innebar vad man utlovat av den. Då gav jag ett ultimatum något i still med “jag vill gå tillbaka till att vara vanlig konsult. Ge mig ett uppdrag inom X och på Y villkor eller så säger jag upp mig”. Fick nytt uppdrag som var med hands-on, och ny lön. Ett steg framåt fast åt ett annat håll.
Hur ser lönenivåerna ut på andra jämförbara bolag i liknande roller? Du kan ju kolla upp ett gäng andra på ratsit både internt på ditt bolag samt på andra bolag för att få en bild av löneläget. Sen glassdoor och andra sahter finns ju för lönejämförelse, ser du att du ligger lågt så har du underlag för att presentera det och be om en löneförhöjning. Men var beredd på att byta jobb om du får tvärnej.
Enda sättet att öka sin lön brukar ju vara att byta jobb eller hota med att säga upp sig, men om man jobbar åt en chef som ökar din lön bara för den som hotar att säga upp sig så jobbar du för fel chef ändå enligt mig för det kommer bli en orättvis arbetsplats över tid.
Jag hade tagit upp det med min chef och utgått ifrån att HR och chefen bara glömt det. Det är ju självklart att du ska ha en höjning för ett nytt större jobb.
Backat bandet, inte skrivit på någonting och inväntat förhandlingar inför ett nytt kontrakt. Det är väldigt sällan existerande kontrakt inkluderar ansvar “av misstag” och ett utökat ansvar är en ny tjänst.
Jag hade känt mig lurad och blivit förbannad. Men jag hade först utrett om det kan ha varit något slags missförstånd.
Skulle det visa sig inte vara ett missförstånd beror alternativen på förutsättningarna. Men att jobba på som vanligt med samma lön och svälja förtreten hade inte varit ett alternativ annat än i yttersta nödfall.
#metoo
Vid befordran: “Du har redan högst lön så vi kan inte ge mer”
Vid varje lönerevison: “Du får en lägre procent eftersom du har högst lön”
Vill du ha jobbet utan lönen du trodde du skulle få?
Jag älskade mitt jobb och stannade ändå. Det var bra erfarenhet, satt fint på CVt. Men en gnutta irritation låg alltid och skvalpade. Det är inte ören och kronor, utan respekten man tycker sig förtjäna och inte få. Man är utbytbar.
Lämnade när jag hade tillräcklig erfarenhet för ny tjänst annanstans, och gjorde ett hopp på lönestegen då istället.
Skulle inte gjort annorlunda idag.
Tack för era svar och kloka inspel. Bokat möte med lönesättande chef idag för att förstå mer.
Gneta på något år för att få erfarenheten på CV`t och sök dig sedan vidare ![]()
Löneökningar är både short och long game.
Plot twist - under samtalet igår fick jag informationen att man bestämt sig för att man önskar en annan typ av kandidat för rollen jag fick., Blev ”erbjuden” att gå tillbaka till min tidigare roll med ett lite större scope, eller att ta en nyskapad roll som är avsevärt annorlunda än den jag har idag.
Spring.
Ett bolag som erbjuder en tjänst och sedan drar tillbaka erbjudandet för att ge tjänsten till någon annan är inte ett ställe jag hade vågat vara på.
Är du med i facket är det hög tid att blanda in dem. (Är du inte är det hög tid att gå med.)