Det är Statistiska Centralbyrån (SCB) som har tagit fram statistiken över vilka som var de bäst betalda jobben i Sverige 2019.
(Jag har redigerat listan och tagit bort de yrken jag tycker är irrelevanta i sammanhanget.
Finans är överrepresenterat, kanske säger något eller ingenting alls om olika ersättningsnivåer)
Ah, jag går och lägger mig nu. Noterade inte ens att de hade olika nummer… 03:08 är kanske inte bästa tillfället att försöka skriva smarta saker i forumet.
Hmm jag tror inte att detta är exklusivt för att arbeta utanför Sverige. Jag är <2k borta från listan själv och vet att andra i mitt företag (inte finans) tjänar mer. Har en känsla av att lönerna går upp här.
@triceratops Det som jag tyckte verkade “osvenskt” var 13 månadslöner och 35-timmars arbetsvecka, vilket i en del länder kan innebära heltid. 13 månadslöner är inte helt ovanligt i t.ex. Tyskland, i Sverige tror jag att det är ganska ovanligt.
Sedan måste vi komma ihåg att vi i det här forumet inte är representativa för Sverige. Hypoteket hade ju fått in ansökningar från oss här och på Patreon och konstaterade att ansökningarna i genomsnitt hamnade i de översta topp-2-procenten…