Har du en exit strategi när det går riktigt bra? Både för aktier och fonder

Hej,

Har du en satt exit stratigi för när det går riktigt bra?

Efter coronadippen så är det många både fonder och aktier som gått väldigt bra. Jag har själv en del i Swedbank Robur Ny Teknik A som gått +81% på ett år.
Riktigt roligt men jag skulle vara väldigt naiv om jag trodde den skulle fortsätta att göra +81% varje år framöver.

Eftersom vi alla vet att historiska avkastning är inte är någon garanti för framtida avkastning. Så är den stora fråga; när är det dags att dra sig ur?

Är det när aktien/fonden gått upp x% och du är “nöjd”, eller är det när du ser en nedgång på x%? Vilket med fonder som tar tid att sälja kan utgöra en risk.

Jag skulle tycka det var väldigt intressant att höra hur ni alla tänker här. Har du en färdig exit plan som du håller stenhårt på, eller bestämmer du dag för dag när det är dags att sälja?

Har du kanske även en egen egen erfarenhet du vill dela med dig av där din exitstrategi har funkat och räddat dig från förlust trots att du missade lite fortsatt vinst?

Enklare att svara om man ser hur din portfölj är sammansatt.

Annars är ombalansering mellan innehaven en strategi för att köpa billigt och sälja dyrt, dvs. du skalar av och tar hem vinsten från innehaven som gått bra under och ökar på de som gått sämre under period x. Om du kan göra detta med något som dessutom är hyfsat okorrelerat, typ guld, blir det ännu bättre.

2 gillningar

Tackar. Jag tänkte inte specifikt mot min portfölj, utan mer allmänt vilka strategier som används.

Jag investerar bara i sånt som jag är tror på långsiktigt, samt en mängd som känns lagom i förhållande till volaliteten. Har det växt för bra/mycket (och alltså blivit för stor del av det totala kapitalet) så säljer jag av och lägger i något mindre volatilt.

2 gillningar

Min exit-strategi för hela portföljen är att börja plocka ut pengar och gå ner i arbetstid när kapitalet är tillräckligt stort.

För enskilda fonder är det som de andra sagt. Ombalansering.

1 gillning