Har du ett eget företag?

Är ungefär samma i alla banker. 1200-1300

1 gillning

Jag svarade ja, även om jag försöker att avveckla min enskilda firma. Under ett par år gav det lite trevliga sidoinkomster, men nuförtiden känns det mest som till besvär och jag orkar inte ens fakturera de små uppföljningsjobben jag gjort de senaste åren.

Mig passar det bättre att vara anställd.

1 gillning

Bara ett bolag?:slight_smile: var är alternativet att man har flera bolag?:slight_smile:

1 gillning

Skogsägare, så passivt företagande.

1 gillning

Mest varit anställd (min frus förvåning till trots :joy:) genom åren. Konsultat några år. Anställd nu igen. Tänker återgå till konsultande på starkt begränsad deltid därefter. Så närmast opportunistisk företagare. Känns helt naturligt eftersom så gott som alla i släkten är företagare, eller kanske bara något mer oanställningsbara än jag är :joy:

1 gillning

Kanske formuleringen av frågan som gör att främst företagare går in i tråden.

2 gillningar

Instämmer. Jag tolkade det som att frågan var riktad endast till företagare och klickade bara på den eftersom jag är företagare. En bättre formulering vore:

Har du eget företag eller inte? (En undersökning av forumets medlemmar.)

Eller

Hur många av oss forummedlemmar har företag?

2 gillningar

Svarade Ja, annat.
Är delägare i ett aktiebolag som sedan ca ett år tillbaka inte är aktivt, men inte heller i träda. Det betalar bara ut lön till mina föräldrar, och ger utdelningar.

Nej, inget eget företag här.

Tror jag skulle vilja ha det i framtiden… Men som vad? Vet inte mer än att det bara skulle vara ett sidoprojekt.

Eget ab. Älskar begreppet ”livsstilsföretag” @janbolmeson eftersom det förklarar att jag driver det för att möjliggöra livsstilen.

1 gillning

Har inte haft en anställning sedan jag sommarjobbade i gymnasiet för 20 år sedan. Skulle ha mycket svårt att se mig själv som anställd. Även om man i några svaga stunder kan önska man bara kunde “gå till ett jobb och göra vad man blir tillsagd” och slippa så mycket ansvar och prestera hela tiden.

Men är nog så, anställda längtar efter friheten med eget. Företagarna längtar efter tryggheten som anställd

4 gillningar

Årets förmodligen mest sanna ord. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det betyder mer den 30:e december än andra januari :kissing_heart:

2 gillningar

Delägare och grundare av arkitektkontor med 13 anställda sedan 5 år tillbaka. :slight_smile:

3 gillningar

Då har jag nog fått jackpot.
Är har eget AB vilket ger friheter så som ledig lite hur jag vill (och inte begränsad till 5-6v per år), väldigt bra betalt.
Har samtidigt ett uppdrag där man räknas som en ”anställd” dvs får all info som anställda får. Beställningarna är långa och risken att få gå hem är nära 0.

5 gillningar

Har ett AB vilande från en mindre lyckad sidoverksamhet och planerar att starta eget som konsult i samma bransch som jag är anställd. Jag ska bara känna att jag är färdig att släppa taget om kollegorna och de fördelar som jag har haft som anställd. Det främsta målet är att få bestämma själv över min tid.

Har eget AB som i sina glansdagar hade 5 anställda men som tyvärr bara har skvalpat i över 6 år nu då jag gjorde stora förändringar och tänkte jag skulle högskoleutbilda mig och efter det fick jag ett bra jobb som anställd och sen kom covid så sedan dess har jag varit arbetslös med ett Aktiebolag hängandes över mig så nästa år bör jag hitta en verksamhet i det och bygga upp något nytt.

Får se vad som dyker upp efter man sparkat i busken om nu inte börsen vänder och jag nöjer mig med att fortsätta med att investera bara

3 gillningar

Frågan ställas mer till vilka har företag som dom livnär sig på… Dvs huvudinkomst…

Har dels ett eget Ab inom kultur/ crew sektorn med min man där han jobbar heltid, dels driver jag en ideell teaterförening med 6 anställda som jag och min kollega grundat för 10+ år sedan. Så en bra bit från IT- konsultande! :sweat_smile:

+1 har båda ab och enskild firma