Har du "fintech" kort - ständig Identifiering

För några år sedan skaffade jag alla debit-kort jag kunde få, då de raggade kunder i hela europa. Tanken var att skriva lite om detta, men även att ha några hundralappar undanstoppade utfall jag skulle behöva dom på dessa kort, samt att jag inte hade något Mastercard kopplat kort.

Nu har jag N26, Revolt, Lunar, Monese, Qurve osv osv.

Problemet numera är att de inte nöjer sig med verifikation av giltig ID handling (Några har iofs. BankID vilket är trevligt) utan vill man ska spela in någon löjlig selfie på 20 sekunder och svara på frågor enligt nya peningatvättlagen (som om det skulle hjälpa)

Saken är den att ingen svensk bank har krävt något av detta, inte heller någon bolag som Amex. Hur kommer det sig att svenska banker eller kreditkortbolag inte behöver göra det men alla andra?

Känns helt sjukt att behöva spela in en selfie (x10) för att komma åt ett konto som har 100 SEK innestående…

Svara på frågor enligt penningtvättslagen får iaf jag göra på svenska banker.

Antar att selfie videon verkar vara deras sätt att verifiera att du är du. Antar att de inte vill/kan ansluta dig till BankID.

Avsluta debitkorten då slipper du problemen…

3 gillningar

Alltså det är väl bara när man blir kund eller när man installerar appen på en ny telefon man behöver göra den här id-verifieringen? Jag tycker inte att det känns så betungande.

Vika Fintech banker har du?

Nej det händer med jämna mellanrum, 1-2 år emellan. Även svenska banker/mäklare som Nordnet och Avanza gör detta mer frekvent än exempelvis Nordea & Swedbank

Att svara på lite frågor en gång om året stör mig inte alls. Men jag har ju redan verifierat min identitet. Vad tror dom skulle hända om ett år? Jag skulle byta identitet?

Revolut och Paysera är de moderna banker jag faktiskt använder, men jag har också konton som ligger och skräpar på Bunq och Monese och Wise. Har inte upplevt problem med någon av dem. Däremot krävde gammbanken SEB att jag skulle posta pengatvättspappersblanketter med en notariserad passkopia för att få behålla mitt konto.

Jag har väldigt dålig erfarenhet av Wise. De kräver intyg från gammelbankerna i Sverige (tex Swedbank) som dessa inte är vana vid att skriva (och därför inte skriver på det sätt som Wise kräver). I praktiken har Wise därför lagt sig till med pengarna som jag inte ser hur jag skall få tillgång till. Inga stora belopp, 300kr x flera, men det är lika irriterande som om det vore 30 000kr.

Undvik Wise om du vill ha normalfungerande kort.

1 gillning

Penningtvättsregler är väl i många fall något av en teater, där temperaturmätaren hos ansvarig myndighet i praktiken brukar avgöra insatserna. Desto mer man är på shitlist, desto mer måste man göra, oavsett om det är mest teater :slight_smile:

Har flera Amex kort utan kredit så någon shitlist är det nog inte tal om här…