Har du varit med om en värdeminskning av portföljen på en miljon eller mer på börsen?

Detta va första gången jag hade möjlighet att köpa i en krasch, och jag ökade mitt månadssparande markant, men det gav dålig effekt då det va över alldeles för fort… :grin:

3 gillningar

Klarade mig bra 2001 och 2007/8. 2001 hade vi inte ännu så stort kapital placerat så nedgångarna modesta. 2007/8 var vi ganska väldiversifierade och aktiva när det gällde tillgångsallokering.

Vi placerade ganska mycket av vår cash i USD och en del guld som jag minns det, samt körde lite shorts på banker och börsen som helhet. Stängde även i tid faktiskt. Summa summarum kom vi ut en hel del plus. Hur mycket som var tur vs skicklighet kan man fråga sig i efterhand :joy:, säkert mest tur!

2 gillningar

Jodå, tappade flera miljoner 2007/2008. Det privata kapitalet återhämtade sig sen men på en stor del av tjänstepensionen hade jag “rådgivning” där var jag med på hela nedgången som omplacerades till räntefonder nära botten. Låg kvar i dessa fonder under 2009 och missade därmed den största delen av återhämtningen. Tack för det MaxM! Viktigaste lärdomen efter det blev att ta eget ansvar för tjänstepensionen.

Under senare kriser har jag också legat back flera miljoner men haft den risk som jag varit trygg med och inte gjort annat än försiktigt köpt lite extra. Tror starkt på att sätta den fördelning fonder och likvider/räntor man är bekväm med och låta det vara så.

8 gillningar

Procentuellt mycket - ja. Sjusiffrigt - nej.

tillägg: …och aldrig realiserat, utan bara i siffror på kontot.

1 gillning

Starkt att du orkade logga in, loggade i princip inte in på Avanza i 3 månader :pray:

1 gillning

Håller med dig, undrar bara om det är lättare sagt än gjort om man inte upplevt en riktigt rejäl förlust tidigare? Verkar ”bara” vara ca 4% av dom som svarat här på forumet som gjort backat en miljon eller mer.

Undrar hur många som skulle klara av att sitta igenom en IT-kraschen 2.0 och fortsätta investera :scream::sweat_smile:

Tror inte portföljerna skulle se likadana ut i granntråden 2023 om det inträffar iaf :joy:

2 gillningar

Utifrån mitt smärtminne så har jag över 500 ksek på ett sparkonto för att slippa bli känslomässigt påverkad vid någon aktiekrash :blush: , fin alternativkostnad för att sova gott om natten.

Blir det en krash får månadssparande fortsätta löpa sen struntar man logga in på Avanza under månader/år.

Började fondspara några år före IT-kraschen, när det smällde till tappade jag cirka 50%. Höll ut tills det återhämtat sig hyfsat och sålde då av. Fegade sedan ett antal år med sparande på sparkonto.

1 gillning

Jag räknar det inte som att jag har förlorat, eller tjänat, några pengar innan jag har sålt något.

7 gillningar

Kanske skulle formulerat det som värdeminskning istället :slight_smile:

1 gillning

Slängde in allt mitt sparkapital i fonder strax innan IT-bubblan. Föll 60-70% tror jag, sålde för ett år sedan när de låg +150% eller så… bara man är uthållig så ordnar det sig.

4 gillningar

Jag har inte realiserat större förluster än kanske 100k. Däremot har jag p.g.a. lång tid i rena skitprodukter förlorat runt 1MSEK i alternativavkastning relativt global index. Men det tycker jag inte ska räknas.

2 gillningar

Skulle gissa att det beror på att många inte har tillräckligt mycket pengar för att kunna få värdeminskning på en miljon utan att ha gjort något väldigt galet.

Det är lätt att stirra sig blind på summan pengar, jag har själv räknat på hur många månadslöner jag tappat i de värsta nedgångarna. Men egentligen borde man förstås tänka procentuellt. En nergång på 10% ska inte kännas superdramatiskt om man investerar på börsen. Har man då över tio miljoner ska det inte vara någon stor grej att backa med en miljon. De riktigt rika (tänk miljardärer) backar väl flera miljoner för jämnan utan att se det som en stor grej.

4 gillningar

Ja, det behövs en uppföjningstråd till Alla tjänar inte 45 000kr i månaden… :
“Alla har inte en miljon att förlora…” :smiley:

6 gillningar

Haft värdeminskning över en halvmiljon om man ser till privatsparande.
Definitivt över miljonen om man räknar in tjänstepension jag själv styr över.

It kraschen tappade jag 80-100% av det mesta jag hade då jag hade en del i enstaka bolag.

Sen blev tappet i kronor mycket högre under finanskrisen men lägre i procent.

Corona krisen var inte lika stor privat, men ihop med pensioner så blev det över miljonen.

Men största förlusten jag haft har egentligen varit pengar jag haft utanför börsen pga av alla krascher jag gått igenom.

Februari 2020. Min sambo och hennes syskon hade sålt en ärvd fastighet och såg mot mig för investeringsråd.

Jag skickade dom hit, lattjade med ränta på ränta och pratade om böcker och time in the market…

Dom gick in med ca 1,5-2,5 miljoner vardera. Och sen var det några spännande veckor som följde. Hade mycket mer känslor kopplade till deras förlust än mina egna inte oansenliga pengar. Alla hade is i magen och tur är väl det.

Nackdelen är väl att vi alla ”lärt oss” att börsen hämtar dig igen efter tre månader.

7 gillningar

Lätt att säga, men jobbigt när det händer.

Säg att jag har två miljoner i bolån och fyra miljoner på börsen.
Ett tapp på 25% är en mille.
Den millen kunde sänkt mitt lån till hälften.
Om tappet på börsen blir 50% så är det ett belopp som kunde gjort mig skuldfri …

Ingår tjänstepension i frågeställningen?

Wow vilket story, skönt att höra att det “slutade” väl… Men jag är också orolig för att folk förväntar sig att allting går snabbt ner och lika snabbt upp, ser inte många som skulle klara av att hantera en sidledsbörs ala Japan i ett par år (eller kanske 30 om det vill sig illa)… Tror folk hade gått låååååååångt ut på riskskalan då och bränt sig fullständigt…

3 gillningar

Ja när bottnen gick ut i Mars 2020 backade portföljen med ca 1,2 (ca 20%) mille under några veckor, då var man lite knäsvag. Sen gick ju börsen upp igen ganska kvickt…

Har inte sålt av något med en mille i förlust, om det var detta frågan avsåg?

/H

1 gillning