Har folk pengar eller ser det bara så ut?

Testade den där lite på mitt kvarter. Medelinkomsten ligger mycket lägre (34k) än vad jag hade trott baserat på vad huset kostade och bilarna som står på garageuppfarterna. Min familj har en gammal Volvo och vi sticker ut kan man säga. Vissa har en ny bil, vissa har en ny och en gammal. Majoriteten har två nya bilar. Inte alltid värstingmärken men kanske hälften av de nya bilarna är lite budget, tex mycket nya elbilar från Kia, Skoda och VW. Sen är väl hälften i det lite dyrare segmentet med kanske mest Teslor.

1 gillning

Båstad? Har man råd med sommarhus för 30 miljoner har man självklart råd med ferrari för 2 miljoner.

De är nog alla rika, fråga dig själv om de i Båstad representerar Svenska befolkningen.

Det är möjligt. Jag har labbat en hel del med detta. På vår gata fick jag en känsla av att cirkeln är hyfsat korrekt. Dom verkar försöka se till att man inte ska kunna flytta ringen lite för att se detaljer för det hus man inkluderat. MEN med lite kunskap om en del familjer i området som jag vet har riktigt bra ekonomi tycker jag ändå att den där ringen gav lite för mycket detaljinfo.
Sverige är ganska generöst med att delge data om oss alla till den som frågar.

1 gillning

Skulle säga att de som faktiskt har pengar inte visar det. Det syns om man kommer in i deras bostad, det syns på deras smycken och skor men sällan flashigt. Flashar man är det nyrikt beteende.

3 gillningar

Man leasar. 5-6k per månad för en Polestar/Tesla. Easy peasy om båda vuxna jobbar heltid med ok lön.

Även om båda vuxna “bara” får medianlönen så blir det ändå 50k netto varje månad. Då kan man absolut anpassa livet för att ha råd med 5-6k för en flashig bil.

2 gillningar

Fast Tesla ≠ Ferrari iofs.

2 gillningar

Som rentiern ovan är inne på, du får inte en flashig bil för 5-6k/mån. Det är VW-pengar.

1 gillning

Gäller det inte Model S/X finns det en god chans att Teslorna är billigare än VW/Kia.

2 gillningar

Det är väl upp till var och en vad en flashig bil är.

Fråga en random svenne om de tycker att en brand new Tesla/Polestar är flashigt och de flesta kommer säga ja.

Vanligaste bilen i Sverige är Volvo V70 med några år på nacken. En sån begagnad ligger på ~50k på Blocket. Jämför det med en ny Tesla/Polestar som är ~500k. Så ja, det är väldigt flashigt för nästan alla.

Sen sure att vi är en liten klick högavlönade med miljoner i fonder. Vi lever lite i en bubbla.

1 gillning

Leasing skulle jag tro. Har man två personer med löner över snittet är det inget problem att finansiera en lite finare bil.

Det kan också vara så att du missuppfattat vad som är en lyxbil. Pratar vi Teslor här (inte lyxbil) eller Porsche (lite lyxigare men inte mycket dyrare än en fin Volvo).

1 gillning

Alla köper ju inte nya bilar, och en helt ny bil är såklart alltid lite “flashigt”. Men jämfört mellan olika modeller är inte en bil för 5-6k/mån något speciellt. En bil motsvarande V70n när den var ny hade kostat betydligt mer.

1 gillning

Det är nog svårt att generalisera om detta. Jag växte upp i en rikare miljö och vet idag att vissa bekanta hade föräldrar som tog lån för att finansiera löpande konsumtion. De ökade alltså på lånen löpande utan avsikt att amortera. Sedan var det rimligen en mindre grupp men jag blev förvånad när jag fick veta det. Jag tänkte att det är naturligt att leva på den nivå man har råd med men för andra är tydligen yta att visa upp viktigt.

2 gillningar

Nåja.. gamla dieselbilar är väl inte så intressant mer heller då trumpeten pressar upp oljepriset och energiomställningen får skatteverket att vakna upp.. så ingen har helt enkelt råd att köra diesel bilarna :joy:

Ska man köra annat, så kostar det och som jag fattar så löns det inte att köpa en gammal elbil för batteriet är väldigt dyrt.

1 gillning

Stora löneökningar efter inflationsåren gör att folk känner sig rikare. Bil skulle jag säga är mer av en inkomst- än förmögenhetstermometer.

Gå över och snacka lite skit med grannen. Fina bilar kan man prata länge om.

Ett som är säkert är att 37-åringen inte sparar till FIRE :grin:

Kul ändå när det går bra för folk. Att höra om folks dåliga ekonomier är bara deprimerande.

Intressant observation ,men har inte “lyxfällan” gått i typ 100 säsonger då folk verkar älska att se folk som strulat till sin ekonomi totalt.
Tror inte ett “lyxliraren” om folk med BRA ekonomi hade gått lika bra…

4 gillningar

Cribs. Alla Youtubers med med fina bilar.

Nu är det längesen jag såg lyxfällan. Men är det inte just folk som försöker leva lyxigare än de har råd med det handlar om.

Jag tror det är två olika publikgrupper.

En som bestämt sig för att de är fast och vill ha ner andra under sig. De älskar när folk som överköpt sig åker dit. De får se lyxlirares degradering, njuta av andras misär och känna sig duktigare själva. För dem är framgångsrika de aldrig kommer ifatt deprimerande att titta på.

Och en som tänker att de ska klättra. De ser upp till folk som lyckats bättre, fascineras av deras framgång och vill förstå hur de kan ta sig dit. För dem är folk som inte får i hop sin ekonomi och lever ett liv de aldrig vill hamna i deprimerande att titta på.

Överdrivet såklart då saker sällan är såhär svartvitt. Det finns också en förkärlek för freakshows där man får förundras över folks dumhet eller egenheter utan någon större värdering i det. Många tycker helt enkelt det är kul med udda folk. Det kan va att rösta hem de normala så de knäppaste är kvar i dokusåpan, kolla på sämsta bilföraren, se på udda familjer med 15 barn eller då se på folk som uppenbarligen inte förstår grunndskolematten i sin egen ekonomi. Och här faller ju ibland rika som lägger pengarna på knäppa saker också in ibland.

1 gillning

Väldigt många har mer pengar än vad de flesta vågar tro.

Man får bonusar på jobbat, ärver pengar, har tur på börsen, jobbar extra osv osv.

tror det är mer än ofta den svenska avundsjukan som spökar rumt i huvudet på folk.

1 gillning

Men när det verkligen så, jag uppfattar det som många försöker visa en “fasad” med fint hus, fin bil/bilar o resor mm men i bakgrunden så är det svårt att få det att gå ihop.
Sen är det givetvis många som har LÅNGT mer än man kunde tro, och även dom som vill få en att TRO att dom har långt mer än dom har

1 gillning

Vad är det en fasad om man köper ett fint hus åt sig själv? Även om det är högt belånat så förstår jag inte varför det skulle vara en fasad.