Hur undviker ni att nalla från kapitalet?

Det är dyrt att leva. Du ska köpa ett hus och inreda med din personliga stil. Renovering och designklassiker. Du ska färdas i en modern och säker bil. Gärna ett premiummärke. Och varför inte en utlandsresa? Självklart en anständig hobby som golf, segling eller HiFi. Det kostar på helt klart att leva sin klass.

Men… hur går detta ihop med önskan om att bygga en pengamaskin? Eller rättare sagt, hur undviker en att nalla från kapitalet när Hemnet lockar med ett nice fritidshus?

Vilka strategier har ni?

3 gillningar

Ett separat bankkonto för nöje, resor och renoveringar, sparar tillräckligt för att kunna göra det familjen vill :slight_smile: ibland reser vi mer, ibland renoverar vi mer, men vi tar bara från det kontot, är det tomt så är det.

2 gillningar

Inga problem att låta bli att nalla då jag inte har några sådana ambitioner/strävan efter att ha en ny, modern bil, dyrast och finast bostad eller finaste märkeskläderna eller liknande.

Prioriterar hellre hälsa och familjehäng mer än statusprylar och materiella ting…

Dock lägger jag en del pengar på mina hobbys men det sparar jag separat till. :slight_smile:

11 gillningar

Lev din önskade klass om du har råd till det. Annars inse att du inte har råd, att lyckan inte sitter i ägodelar och att det mesta som är värt något i livet är gratis.

12 gillningar

När jag läser din fråga så blir jag först konfunderad. Det är ju pengar som är avsatt till framtiden.
Personligen har jag löst det så att jag har pengar som är avsatt för här och nu (där inkluderas resor, nya möbler, lite teknik och andra guldkantsliknande inköp).
Det jag lägger på mitt framtida jag är inte pengar som jag mentalt kan ta utav. Så det är inte ens lockande.
I mitt fall har jag valt att lägga en tillräckligt stor pott på “nutid” för att det till 99% ska täcka mitt kortsiktiga behov. Det jag lägger på investeringar ska jag inte ha behov av i närtid. Jag vill inte utsätta mig själv för misslyckande så därför gör jag att nutids-potten är så stor att jag inte behöver nalla på framtidspotten. På så sätt är jag nöjd med det jag spenderar nu och det jag investerar inför min framtid.

4 gillningar

Min strategi är att känna mig medveten/äcklad över om att svenska kronor som jag spenderar motsvarar X timmar arbete. Ganska snabbt finner man glädje över att spara 300kr på random onödigt inköp när man är på Biltema, Jula eller IKEA.

Jag ser inte längre något värde i “pengar”/valutor, istället ser jag det som tid jag till viss del aldrig får tillbaka om jag inte istället skänker min tid till min arbetsgivare.

Jag finner mycket större glädje i att investera i värdepapper alternativt om jag vill bevara min köpkraft och hedga mot allt istället köpa pengar, dvs ädelmetaller.

Jag drar mig dock inte för att njuta i livet, köpa nyttig och god mat, köpa en säker bil, uppleva saker med familjen.

Men det meningslösa konsumerandet av vita inredningsdetaljer eller senaste elektroniken skippar jag gärna! 😵‍💫

7 gillningar

Jo, det var tillspetsat. Det handlar nog om just det, att leva under sin sociala klass i konsumtion för att istället lägga undan det till investeringar.

1 gillning

Så här gör jag:

Litet tips. :kissing_heart:

Nä, men på riktigt så är pengamaskinen det som blir över efter alla inköp. Så enkelt är det ju. Pengar som du inte gör av med nu finns kvar att spendera i framtiden. För mig är det inte alls svårt att Inte Spendera.

2 gillningar

Jo, det är så vi jobbar. Vi har sparkonto och har fått göra den delen av sparandet allt större av månadssparandet. Men till slut blir jag rädd att delen till investeringar blir för liten.

1 gillning

4-hinkar tar inte hänsyn till målsparande är min bild. Jag har målsparande som en egen hink. Dock väldigt stor just nu, vilket är det svåra. Vill hellre fylla på det långsiktiga.

1 gillning

Då landar det helt enkelt i vad du/ni tycker är viktigast.

1. Här och nu, eller för era framtida jag
  2. Om här och nu, behöver ni verkligen köpa just detta? Vilket behov fyller det som absolut inte kan få vara tomt? Finns det några andra alternativ? Begagnat, eller en enklare variant?

Själv har jag infört en 24-timmarsregel där jag inte får köpa något jag får lust till inom 24 timmar. Vill jag fortfarande göra det efter 24 timmar får jag utvärdera om det verkligen är värt det. Är det så att jag tycker att det är värt det njuter jag till 100% av inköpet och tittar inte tillbaka. Gjort är gjort Spendera på det som gör ger dig/er mervärde i livet, men det som bara är slentriankonsumtion eller kompensation för något annat kan du lika gärna avstå ifrån.

Hoppas att du hittar en rimlig nivå som passar er! Lycka till!

3 gillningar

Marshmallow-testet för vuxna :slight_smile:

Det går utmärkt att ha premiumbil, två-veckorssemestra utomlands, ha märkeskläder och så vidare på två medianlöner. Men alla familjer har inte råd med alla av dessa. Du ser kanske bilderna på en familjs utlandssemester men inte på deras skruttiga bil och vice versa.

Det är nog en viktig del: att förstå att man måste prioritera. Mer pengamaskin innebär att du kan göra fler coola saker senare, men du har råd med färre coola saker nu. Den som spar han har inte, för han sparar ju.

En annan viktig komponent är också att man förr kunde få loss pengar när bostaden gick upp och man kunde sluta amortera, och kunde baka in billånen i bostadslånet och liknande. Det är inte omöjligt att samma sak händer igen. Men det är inte så mycket du kan göra åt saken, annat än att hoppas på samma tur…

Det bästa du kan göra är nog att ge upp villadrömmen, för den har blivit våldsamt mycket dyare på senare tid. Eller så är villadrömmen det dummaste att ge upp, om samma prisuppgång händer igen (och/eller det blir rejält inflation som äter upp dina lån).

5 gillningar

Eller så tjänar du mer. Den enkla vägen att bli rik. :wink:

1 gillning

Nej, det stämmer inte. Höga marginalskatter och en relativt jämlik lönebild gör att “tjäna mer” inte fungerar särskilt bra i Sverige.

En bostadskarriär är avsevärt mycket enklare och mycket mer fördelaktig. Om du jobbade på ica i fem år, köpte en villa och sedan jobbade på ica tio år till så har du förmodligen en större förmögenhet idag än en ingenjör som pluggade i fem år och sedan jobbade i tio år men som aldrig köpte hus.

5 gillningar

Det finns andra sätt att tjäna pengar på än som anställd. Sedan är det väl så att om du har en månadslön på 100 tkr så spelar inte skatteffekten så stor roll. Det blir mer ett problem om du ökar från 40 tkr till 50 tkr.

1 gillning

Eller deras gigantiska lån, eller att alla deras pengar försvinner direkt och att de inte har några besparingar eller investeringar alls, och att de inte har någon väg ur hamsterhjulet…

3 gillningar

Ja, som att sälja en bostad som gått rejält med vinst :wink:

Marginalskatten är relevant då “men få lite högre lön då!” kan vara en rationell uppmaning - men för de flesta människor så kan man realistiskt bara prata om löneökningar på kanske 10-15k/mån (och även det är högt!). Några 90k/mån är totalt bortom räckhåll för de allra flesta människor och därmed tämligen irrelevant. Du höjer inte din lön från 40 till 90 bara genom att “jobba hårt”.

1 gillning

Jag känner också större glädje i att köpa Svolder-aktier eller silver-/guldmynt framför inredning, kläder, bilar eller annat som bara tar en massa energi. Om något går sönder eller blir obrukbart byter jag absolut ut det, men finner ingen glädje i processen.

1 gillning

Bostaden är ju bara en vinst om du lämnar bostadsmarknaden. Annars sitter du fast i de ökande bostadspriserna om du vill byta boende. Personligen är jag inne på att inte byta bostad utan bo kvar länge för att slippa amortering och högre räntekostnader. Det är pengar som går till sparande istället.

1 gillning

Spännande fråga! Jag tänker att den på någon nivå fångar vår 2021-värld ganska bra. Alla ska ju mer eller mindre ha rätt till allt, annars är det något fel och man kan känna sig lite kränkt. Självklart tillspetsat men ändå i tangentens riktning.

Jag tror tricket är att inse att det handlar om att prioritera. Man kan inte ha allt. Man behöver välja. Min reflektion är nämligen att det gäller oavsett om du har 10 000 kr, 1 000 000 kr eller 100 000 000 kr, eller till och med mer än så. Det enda som nämligen händer mellan dessa nivåer är att det blir andra saker som man ska ha. Jag själv kan impulshandla teknikprylar och jag vet om folk som har impulshandlat 40 travhästar för X miljoner.

En av Disney-arvingarna beskrev det bra. Har du aldrig flugit så är ekonomiklass fantastiskt. Har du flugit första klass vill du inte flyga ekonomiklass. Har du flugit privatjet vill du inte flygga reguljärt. Har du eget flygplan vill du aldrig flyga privatjet och så vidare. Det tar aldrig slut, alltså gäller det att välja.

Jag själv gillar att välja enligt följande principer:

1. Spendera extravagant på det som ger dig energi och verkligen ligger i linje med dina värderingar och drivkrafter. I mitt fall t.ex. vår vardag eller just nu upplevelser med barnen.

2. Lika extravagant du spenderar på det som ger energi, var lika brutalt snål i det som inte ger det. I vårt fall t.ex. bil och inredning.

3. När jag ska köpa en ny pryl så fick jag rådet att om du inte har erfarenhet av prylen, köp först den billigaste. Om det visar sig att du använder den, köp därefter en av de dyrare modellerna. Hade sparat mig otaliga pengar istället för att köpa en dyr glassmaskin, matberederade och massa annat tjafs under åren… :man_facepalming:

Så jag tror att det bästa tipset här handlar om att lära känna sig själv och faktiskt ta hjälp med det. Väldigt klurigt att lära känna sig själv på egen hand upplever jag.

18 gillningar