Hur undviker ni att nalla från kapitalet?

Testa att se det som att du lever ÖVER din sociala klass när det gäller närvaro, medvetenhet och tacksamhet.

Din sociala klass kanske innehåller människor som cyklar och mobilsurfar samtidigt för att de är så stressade att de måste ha något att döva sin inre tomhet och stress med; din sociala klass kanske innehåller människor med den senaste mobilen som tar jättefina selfies som ska läggas ut på X sociala medier för att ge en kick när någon lajkar bilden; din sociala klass kanske innehåller människor som har ont i magen av att grannen har en fetare BMW.

-Allt till ingen(?) nytta.

2 gillningar

För någon som klarar att spara

Njae, fast ändå…

Om man klarar att spara 10k i månaden så kan man dubbla sitt sparande om nettolönen ökar med 10k. All löneökning hamnar ju på “sista raden” direkt :slight_smile:

Sparar man redan så stora pengar att 10k extra är försumbart så kommer man nog ändå att skapa en pengamaskin ganska snabbt, beroende på ens preferenser förstås.

Jag förstår inte det där med att tillhöra en social klass. Det verkar så osjälvständigt på något vis. Varför bry sig? Varför inte bara leva sitt eget liv, som man själv vill?

Jag respekterar inte folk olika beroende på vad de jobbar med, vad de tjänar eller hur rika de är. Det som imponerar på mig är folk som är sig själva och lever som de vill utifrån sina förutsättningar. Man kan bli rik genom att göra strategiska val men att leva som man vill utan att styras av sin omgivning kräver mod. Det är en större bedrift.

9 gillningar

Jag har aldrig förstått vad det är man “ska” ha för något. Men det var inte därför jag citerade detta stycket, utan för att det faktiskt inte är helt sant. När man arbetar på en viss nivå så finns det saker och framförallt tjänster som är värt att köpa för att det möjliggör att man jobbar mer/bättre med det som man är bra på.

Jag jobbar med IT men har oftast ätit lunch med supportpersonalen eftersom (generellt) äter teknikerna ute medan kundtjänsten har matlåda. Det funkar tills att jobbet blir så mentalt dränerande att man kanske inte orkar laga mat lika ofta. Eller städa. Eller vad det nu är som man egentligen skulle kunna göra själv men där ens vanliga jobb är mer värt energin.

Håller inte helt med. Jag anser att målsparanden passar i mellanriskhinken när man har en deadline eller i det långsiktiga när man är mycket flexibel. Sätt risken efter tidshorisonten bara så blir det nog fint.

Tänker flera saker kring det här. Vissa saker är lätta att se och välja in / bort. Andra saker handlar om förväntningar och är mer eller mindre omedvetna i stor utsträckning (självklart beroende på ens nivå av självmedvetenhet) tänker jag.

Problemet blir många gånger att även om man typ avsäger sig deltagande i något så bara sätter man sig i en annan klass eller grupp. Typ gruppen som inte tillhör någon grupp. :wink:Så frågan blir alltid hur medvetet är beslutet jag har tagit?

Min poäng är nästan alltid att vara beslutet är medvetet så spelar det sedan ingen roll om det är bu eller bä. Men det kommer är ju sprunget från min syn och klass.

1 gillning

Förstår inte varför ovan inte skulle vara sant. Du får gärna säga något mer om det. Från mitt håll så finns det alltid en nästa nivå på allt (även om marginalnyttan är avtagande). :wink:

Två extremer:

1. Lägger alla sina pengar på att: Bor flott i ett fint område, kör en bra bil, gör resor, håller fester med likasinnade, spelar golf och umgås med den lokala societeten, barnen spelar tennis osv.

2. Snålar på allt. Går i omoderna kläder. Bor i ett sämre område och i ett sämre boende. Undviker allt som kostar pengar. Umgås med likasinnade snåljåpar på knytkalas. Lär barnen vikten av att spara i indexfonder istället för att umgås med framtidens vinnare.

Jag raljerar och generaliserar, visst. Men något säger mig att 1) kommer ha haft mycket roligare och haft en vackrare fru än 2) när det är dags att plocka ner skylten.

Kanske att 2) kan kontra med att han kunde minsann sluta arbeta vid 55. Sen satt han vid köksbordet i 12 år och hörde väggklockan ticka medan han oroade sig för att börsen skulle krascha och förstöra hans FIRE-strategi fram till 67.

Jag hade valt att vara 1) hellre än 2). Som många andra är jag någonstans däremellan. Satsar på att bo i ett finare område. Det ger mycket livskvalitet och samtidigt ingen dålig investering. Kör däremot en billig bil. Håller mig med moderna och snygga kläder. Osv.

Långt pladder, men för att svara på frågan. Pengar som investerats på Lysa/Nordnet rör jag aldrig. Det hänger kvar från tiden då man fick börja med K4 blanketter och annat bök vid deklarationen. Enklast att låta pengarna ligga. :sweat_smile:

4 gillningar
  • Autogiro till indexfond dagen efter lön

• Samla utgifter på kreditkort och betala fakturan dagen efter lön

• Använd de pengar som eventuellt är över i slutet av månaden till att köpa kvalitet inom områden som är viktiga för dig

• Mätta mun efter matsäck

• Jobba aktivt med att öka dina intäkter

• Skit i hur andras Instagram ser ut

6 gillningar

Korta sdvaret är att vi från början bestämt oss för att spara 25000 kr i månaden. Resten som blir över hamnar i en bufferthink som vi kan bruka bäst vi vill. Ofta gör vi inget för dessa pengar, och då åker det in extrainsättningar till Avanza lite då och då. Ibland åker vi på en resa eller två. Vi bor i ett tryggt homogent område, har två bilar, saknar inte senaste tekniken, går inte i trasor, äter lagad mat från grunden osv osv.

Tricket är att spara på sånt som går:

1. Handla begagnat!! En ny högtryckstvätt för 4000 kr eller en begagnad för 1500 kr. Valet är enkelt.
  2. Barnkläder och leksaker kan kosta hur mycket som helst under barnens första 7 år. Vi har inte lagt många tusenlappar här. har fått mängder av leksaker och kläder av vänner och släktingar, annars finns det hur mycket som helst att köpa begagnat till vrakpriser.
  3. Sälj sånt du inte använder och som bara samlar damm.
  4. Utnyttja rabatter och erbjudanden på sådant du måste ha.
  5. Gör saker själv istället för att anlita dyra hantverkare, finns massor med videos på youtube. En grävare i trakten skulle ha 25000 kr för att gräva en grop i vår trädgård. Jag kollade på några videos, och hyrde en 6-tons grävmaskin. Tog väl en timme att lära sig ISO-kontrollerna, sen grävde jag gropen på två dagar. 6000 kr i maskinhyra och diesel. Ka-ching! Förutsätter dock man har några timmar över där man inte förvärvsarbetar.
  6. Skit i hur andra har det. Vill du ha en grej, köp den för att du själv vill ha den, inte för att imponera eller för att andra ska tycka bättre om dig.

/H

5 gillningar

Du sade att det enda som händer mellan nivåerna är vad det är man “ska” ha. Det är ju inte det enda! Eftersom man faktiskt kan behöva göra uppoffringar mellan “nivåerna”.

Egentligen kanske jag skulle vilja vrida hela frågan till att man inte ska lyssna på omgivningen när det kommer till vad man behöver lägga sina pengar på. Om det man “ska ha” kommer från personer runt omkring en som tycker att man ska spendera, då händer inte mycket mellan inkomstnivåer förutom att summorna ökar.

Om det man “ska ha” kommer från ens egna behov och önskningar så kan det både hända en hel del (typ behöver betala barnpassning, bo i dyrt område för att det är nära jobbet) och inget alls.

Separata konton och en hög grad av självbedrägeri.

3 gillningar

Ha särskilt konto för sparande i annan bank, så det inte är så enkelt att nalla av det.

Tänk investering istället för utgifter, exempelvis kan ju ett fritidshus vara en investering och kanske kan hyras ut och ge dig inkomster. Jag tycker det är tveksamt om man kan se det som att man nallar på sitt kapital om man använder det för att köpa en fastighet.

1 gillning

Eeeh, vad är det som säger att den som spenderar pengar kommer ha en vackrare fru? Och om man bor i finare område men kör billig bil. Får man en halvsnygg fru då eller hur funkar det systemet?

4 gillningar

Ja ungefär så. :blush:
Det är krass biologi. Kvinnor väljer alfahannar om dom kan. De kvinnor som kan välja alfahannar är de snyggaste.

Varför väljer dom alfahannar? Det är nedärvt i deras gener att välja en partner som kan ge goda förutsättningar för deras gemensamma barn. Ekonomiskt och trygghet genom fysisk styrka och anseende bland andra. Ledaregenskaper osv.

Varför väljer män de snyggaste kvinnorna de kan? Jo för att dom har biologiska attribut som historiskt ha gynnat förmågan att skaffa barn.

Sen har människan och samhället utvecklats och kvinnor är självständigare än tidigare osv. Vilket är jättebra. Men i stort lever det kvar i våra gener.

Den som vill prova teorierna ovan kan göra två studiebesök. Ett i stadens bättre marina. Ett annat på Ö och B. Studera fruarnas utseende i genomsnitt och fundera på om det ligger något i ovanstående. Där jag bor gör det definitivt det i alla fall.

Om jag studerar de lokala alfahannarna där jag bor så har dom de rätta kontakterna, dom umgås med rätt folk. Har rätt social skills. Syns ofta på tillställningar med högre profil. Fester och event. Dom bor bra, har fin bil har snygga kläder, ungarna umgås med liknande barn osv.

Givetvis är ovanstående en grov generalisering.

3 gillningar

Det är skillnad mellan samband och kausalitet. Kausaliteten kan vara något helt annat än utseendet, som familjebakgrund, utbildningsval eller kulturellt kapital. Men visst, det finns fula snubbar med cash som attraherar anknäbbskvinnor som vill ha en sugar daddy. Dock inget bra upplägg om du vill ha en seriös relation.

1 gillning

En ickefråga för mig.Jag kommer att leva upp större delen av kapitalet och inte lämna många kronor efter mig.

4 gillningar

Det låter ju logiskt, men har sett för många exempel på motsatsen för att kunna köpa konceptet. Allt från kalaspinglor som går ensamma genom livet till ganska motbjudande snubbar med pangbrudar. Vi är nog, på gott och ont, lite mer komplexa varelser än så. Mycket tillfälligheter som spelar in också.

3 gillningar

Jag minns inte vem som sa det, men det ligger något i det

”Vi lägger vår tid på att göra sådant vi inte vill så att vi kan köpa saker vi inte behöver för att imponera på människor vi inte tycker om”

Med det sagt förstår jag TS tankar. Jag känner själv press att konsumera för att passa in. Man bor i ett visst område, umgås i vissa sociala cirklar och har en typ av jobb. Det finns normer som skapar förväntningar. Jag behöver ha en konstant dialog med mig själv för att inte vilja jämföra mig med andra. Om ”alla” åker runt i nya bilar känns det motiverat att själv göra det etc. Det var aldrig så lätt att leva billigt när jag var student och alla runt en hade ont om pengar, nu är läget ett annat… ”häng med till Åre i vinter!”

1 gillning

Fast ingen bryr sig om vilken bil du har. Och även om de gjorde det, skitsamma? Några kommer tycka det är lite roligt om du far omkring i en gammal skorv, 95% kommer inte ens notera det.

Så skit i ”normerna” och gör det du själv känner för istället.

Enligt denna artikel kan det ha stor betydelse.