Jag bor i ett välbärgat område men inte (vad jag tror) överdrivet välbärgat. Många verkar arbeta som säljare, driva byggfirma, arkitektbyrå osv. Så inga miljardärer direkt.
De senaste två åren eller så har bilparken blivit löjligt flashig dock. Fler och fler lyxbilar börjar poppa upp. Det jag börjat fundera på är om grannarna egentligen har så mycket pengar. Eller om de lever paycheck to paycheck och slösar bort pengar på yta.
Vad tror ni? Eller kanske någon som har inside info från lxybilssegmentet osv? Kan det vara lite tomma tummor skramlar mest över sådant här? Är slynglarna med backslick och skaldjursplatåer på Stureplan egentligen inte så rika som de ser ut? Hur är det med lyxbilslirarna i Båstad på somrarna osv?
Beställ Ratsit-katalogen så går det att besvara frågan delvis. Belåning och inkomst kan ge en idé åtminstone även om det inte går att se hela sanningen här.
Svårt det där, ser man nån i en Ferrari så kan den vara hyrd, eller är den allt han äger.
Ser man nån i Toyota kan han ha inget eller vara Miljardär.
Bil är en enkel sak om man vill SE rik ut så i vissa kretsar är nog en fin bil ett måste men tror inte det säger så mycket om personens förmögenhet.
Men hade jag +100miljoner kanske jag köpt en Ferrari, man lever bara en gång och att då superrik ser jag ingen mening med.
I Båstad är nog dom flesta fina bilarna hyrda eller “pappas”
Det går inte dra några orsakssammanband av detta: men när jag var ung och inte hade lika bra ekonomi som idag, så passade jag på att köpa märkeskopior av kläder, väskor mm på mina resor i sydostasien. Ju äldre jag blir och desto bättre ekonomi- ju mer luffare blir jag
Jag tycker det är kontraproduktivt att spekulera i.
Någon kanske cashat vad de tyckte var en billig bil för de kunde köpt för det dubbla, någon annan lånat sig till allt, ytterligare någon lånat till bilen för att inte ta ut från börsen, någon har gjort det för att de älskar just den bilen, någon annan för att skryta. Börjar man gissa vem som gjort vad får det en inverkan på hur man ser på sina grannar grundad helt i ens egna fantasier.
Ska man göra det så försök anta det bästa, se dem som goda människor och va glad för deras skull. Att anta att de måste lånat och se ner på det som ogrundat skryt kanske känns lite skönt just för stunden för man slipper känna sig efter. Men att se så på sina grannar gör en inget gott i längden.
Ja kanske ingen ide att spekulera. Vad som föranledde min fråga var en 37-årig granne utan barn eller partner som brukar köra runt på en åkgräsklippare hela somrarna med en cigg i mungipan och ofta en bärs i näven. Ser inte ut som old money direkt om man säger så.
I somras dök det plötsligt upp en sprillans ny röd Ferrari via lastbil som han sedan stod och putsade på på garageuppfarten och även tog en sväng till den lokala krogen var och varannan kväll. Min pappa som inte är blyg frågade honom om bilen, om han kunde få höra motorn osv och det kom då fram att han drömt om en Ferrari sen han var en liten pojke och hade tänkt behålla den för evigt.
Så jag tänkte att, ok, kanske har han en del stålar men använder det mesta för att uppfylla sin barndomsdröm.
Men döm om min förvåning när han nu har ytterligare en fräsig bil på garageuppfarten sen en vecka tillbaka. En sprillans ny Mercedes S580.
Så då börjar man ju undra lite. Är inte ogin på något vis utan är bara glad för hans skull. Vore jag 37 år igen och singel så hade jag också sett en poäng med en röd Ferrari (men kanske inte en S580). Men man undrar ju lite om man bor granne med en Lottovinnare eller nåt.
Edit: samtidigt har han två vattenskotrar, en pickup, en golfbil som han åker runt med i området. Så jag misstänker att han kanske är lite av en nyrik byggare eller nåt som driver egen firma.
gissar vilt att de flesta I den åldern som helt plötsligt spenderar mer pengar har släktingar som dött. Känns troligare än att de jobbat ihop och helt plötsligt börjar spendera på en helt annan nivå.
De flesta riktigt rika jag känner ärvde pengarna, de jobbade inte ihop dem.
Lätt kommet lätt förgånget. Vore underligt om personer som nollar kontot i slutet på varje månad helt plötsligt när de fick 5 miljoner lärde från ingenstans att investera och ha restraint.
Kan ju va ett arv. Eller en onlineverksamhet. Hälare. Investeringar som nu blivit stora nog att han börjar unna sig saker. Om man på riktigt är nyfiken kan man ju fråga.
Det finns en del gratis nättjänster som är ganska avancerade.
På hitta.se kan man i en av vyerna välja att få upp få upp en cirkel på kartan som anger en kurva för inkomstfördelningen för individerna skrivna inom cirkel och genomsnittlig belåning. JAg har för mig att kurvan går från 0 till 80000 per månad.
Ringen är så stor att den täcker säg 10 hus i ett villaområde för att man inte skall kunna indentifiera enskilda individerna eller enskilda hus.
Man får även en liten demografisk rapport. Typ vilka åldersgrupper mm bor inom ringen,
Ett hyfsat övre medelklass område kan ligga på medel på 35000-40000 i månadslön och ett hyresområde nära ett tveksamt centrum kan ligga på snitt 15000-20000 (med en hyfsad procent nära noll.)
Ja, arv är verkligen en sån där sak som jag aldrig tänker på existerar. Kanske beror det på att jag aldrig haft något kommande arv som väntar mig och därför finns finns det inte i min värld trots att det är ett alltmer påtagligt inslag hos medelålders medelklass
Den där cirkeln är dock inte nödvändigtvis exakt de hus som ingår i beräkningen. Det är en väldigt grov beräkning, och siffrorna är nog egentligen mycket grövre än vad presentationen vill att man ska tro.
Lite olika vissa som bor i dessa områden lever från lön till lön högt belånade andra har eventuellt en god förmögenhet.
Nu vet jag inte riktigt vilket område du bor i men kollar man dom dyraste villaområdena i sverige så krävs det även om man belånar sig en hygglig insats för dessa villor sen måste man ju ha en bra inkomst på det annars hade man ju inte banken lånat ut pengarna. Men sen är det relativt vad som anses att vara förmögen.
Själv ser jag nog ut som en “student” i mitt levnadssätt trots att om jag får gissa tillhör top 10 procent av dom i min åldersgrupp vad gäller förmögenhet men så är jag ju lite extrem åt det andra hållet. Tror nog de flesta ligger i mellanspannet vad gäller att visa sin förmögenhet utåt sen finns det alltid extremer så som jag som k appt äger något som utåt visar status sen andra extremen där allt man äger är “fasad utåt”