Har guld blivit en spekulation?

Det är olika valutor, vilket Avanza inte klarar av, så grafen är värdelös.

4 gillningar

3 månader är en väldigt kort tidsperiod om man ska utvärdera ett gruvbolag. Att starta en ny gruva ifall att det behövs kan ta typ 10 år eller mer, och till sist kanske man ändå får avslag.

Lundin Gold verkar dessutom i Ecuador som för tillfället håller på att utvecklas till ett av världens värsta rövhål, så det är nog inte enbart spotpriset på guld som spelar in i värderingen av det bolaget.

I ett längre tidsperspektiv har det ändå gått att göra sig en hyfsad hacka på bolaget, även med strikt kvantitativa investeringsstrategier.

Ja det har du rätt i såklart! :blush: Men värdelös graf, nja det var väl väl hårt :wink: USD har tappat tappat ca 6% mot SEK. Poängen var hur som helst att visa att LUG inte följer guldets prisutveckling under perioden (Ja, en mycket kort period men ändå).

Ah en till kvantare! Haha ja, min köp/sälj ser liknande ut :money_mouth_face:

Jag kanske har missat hela situationen med guld(samt silver och andra). Men är det inte drivet av i stort av BRICS vilja att skifta från dollar och minska dess styrka som valuta/reserv till förmån av Guld och andra metaller som inte är ensidigt kontrollerade av USA?

Så förutom att vanligt folk och vissa institutioner vill värdebevara i Guld vid oroliga tider så drivs den starka utvecklingen till stor del av politik och BRICS köpkraft i dessa.

Skulle vara kul att göra en faktoranalys på LUG och guldpriset.

1 gillning

Tycker det här ser ut som en solklar spekulationsbubbla. Främst inom guld och silver men även inom vissa andra råvarusegment. Kika på en längre graf för att få lite perspektiv.

Silver

Guld

Det som är intressant i den här vågen är att det digitala guldet (a.k.a kryptovalutor) inte alls hängt med i uppgången. Har kryptohajpen förflyttats till ädelmetaller istället?

Själv har jag nästintill lämnat råvarusektorn nu. Bolag som Lundin Mining och Boliden har även de gått som raketer på sistone. Min tajming i Lundin Mining var inte helt fel. +235 % på 10 månader. :money_mouth_face:

2 gillningar