Har guld blivit en spekulation?

Tycker man ser mer och mer på forumet att folk med vanliga investering nu också investerar i guld sedan någon/ några månader tillbaka. Guldet stiger lika mycket per månad som börsen borde avkasta per år.

4 gillningar

Köpte många av mina Lundin Gold på 225:-. De rasar inte sällan 3 - 5 % under någon dag och då passar jag på att köpa lite till.

Hittills en bra affär. De har ju direktavkastning om inte annat.

Så länge det är elände i värden så tror jag den stiger. Med elände tänker jag på Putin, Trump, Taiwan, Iran, Venezuela mm mm.

Svar ja, det har det nog blivit. Men det är väl bara att rida på vågen tills det dyker upp en bättre.

ATH idag btw!

I riskparitets-/allvädersportföljer brukar det finnas guld, och den andelen är generellt fast och bestämd vad den ska vara. I det fallet ingen spekulation, det ägs hela tiden och hålls inom målfördelning.

I mitt fall investerar jag efter det som trendar i min globala “mellanrisk”/“bevara-värdet-portfölj” och guld råkar vara rankat nr 1 där just nu. När det inte längre är bland de högst rankade tillgångsslagen kommer jag byta ut det mot något annat. Spekulation? – Ja, kanske :blush:

1 gillning

Sen så har jag ju gjort bra avkastning i Lundin Gold i högrisken. +282%. Ombalanserat några gånger för att hålla målfördelningen, så har nog sålt av nästan hälften av ursprungliga innehavet.

Det är enligt Börslabbets Global trendföljning. Räkna ut ett genomsnitt av utvalda tillgångsslag/marknadsindex prisutvecklingen på 3, 6 och 12 månader. Ranka sedan från högst till lägst.

2 gillningar

Jag köpte på 35 kr. Ganska bra affär men så klart alldeles för få aktier :slight_smile:

2 gillningar

En undran, kan guldets ökning oxå påverkats av att BTC gått sisådär senaste året? Dvs de som sökte trygghet i BTC o liknande krypto, inte känner sig lika trygga i Krypto?

1 gillning

Ja, men Henning Hammar som driver Börslabbet är transparent med tillvägagångssättet så du kan ta fram det själv genom att leta upp data och räkna. Han har studien öppen för alla.

2 gillningar

Kanske bra tid att sälja guldet man har hemma nu. :blush:

Guld har väl närmast varit definitionen av spekulation? Även om spekulationen oftast är att det ska stå still i realt värde..

Om ni tycker att guld har haft en fin resa borde ni kolla på silver :slightly_smiling_face:

Ps. Äga fysiskt är roligast!

2 gillningar

Guld är egentligen den enda nuvarande konkurrenten till amerikanska statsobligationer. När världen minskar sina köpa I och med att de frös ryska tillgångar är det stora pengaskiften från öst. Börjar se vanligt folk prata lite om guld men inte tillräckligt mkt för att avskräcka mig

1 gillning

Har gjort samma observation och delar din uppfattning om guldet vitamin

Håller med, fysiskt är kul.

Var köper man tryggt?

Spana silvret.
Själv har jag börjat se diskussioner kring nickel, varit en del snack om koppar också. Känns som flertalet metaller blivit spekulation.

Finns flera bra ädelmetallhandlare. Guldcentralen, Guldcentrum, Tavex, Liberty Silver, etc.

Det tråkiga är ju att det är moms på silver så spreaden blir väldigt trist. Men oaktat den senaste tidens otroliga uppgång så ser jag inte silver som en spekulativ tillgång utan en långsiktig värdebevarare precis som guld, så spreaden i sig är inte så intressant. Den stora skillnaden är att silver även är en nödvändig industrimetall där behovet bara ökar samtidigt som brytningen ligger långt efter p.g.a. att priset varit så lågt så länge. Nu har många av de spärrar som hållit ner priset försvunnit, främst att många stora investmentbanker har bytt sina korta positioner i papperssilver mot stora depåer med fysiskt silver. Silver har nu passerat Nvidia i market cap.

Det är klart, det gör ju inte så ont att det mesta av silvret jag har köptes för SEK 300-350:- /oz ink. moms och det var inte ens länge sedan, men jag har inga planer på att sälja ändå. Vore snarare bra med en ordentlig korrektion snart så man kan köpa mer utan att det svider så mycket.

1 gillning

Legat 100 % i black rock gold i ppm sedan juni förra året, väldigt nöjd.

3 gillningar

Global flykt från fiatvalutor. Guld är guld värt.

1 gillning

Jag har sen 2014 spekulerat i att guld ska fortsätta ha låg korrelation med aktier och inte tappa allt värde.

Men nog doftar det lite bubbla:)

Se grafen ovan (logaritmisk skala). LUG I grönt (+4%) och guldpriset i lila (+23%).

Tror marknaden att guldpriset har toppat? Eller bara att LUG är felvärderat? :thinking: Gruvaktier har ju en hävstång mot det de bryter, men LUG har till och med utvecklats sämre än guld.