Det är ju iofs snarare ett ledningsproblem för regionerna om de inte klarar att styra personalen.
Att maximera effektiviteten är inte läkarens huvudfokus.
Jag tycker också att erfarenhet ska premieras, men om lönerna skiljde mycket åt mellan de som jobbat länge som X och den som jobbat kort som X, hade det varit ett j-a liv om att “varför ska den ha högre lön när vi gör EXAKT SAMMA JOBB!!”
Jag tror att en del av orsaken/problamatiken är att det i privat sektor är enklare att särskilja tjänster och på så vis rättfärdiga löneskillnader:
En sjuksköterska inom fält X på ett sjukhus gör ungefär samma sak som en annan sjuksköterska inom samma fält X, som jobbar på ett annat sjukhus.
Detsamma kan däremot INTE sägas om t.ex. en “Produktägare” där ansvaret och komplexiteten kan skilja sig astronomiskt beroende på vad det är för företag och produkt. Att vara produktägare för typ Facebook Messenger skiljer ju en del jämfört med att på ett litet företag i Skövde vara produktägare för ett internverktyg som används av Sune och Bettan - med titeln kan vara densamma.
För den som jobbar privat är det alltså enklare att jobba sig till mer ansvar och komplexitet. Därmed inte sagt att en sjuksköterska inte kan få mer ansvar och blir j-igt skillad efter X år, men det finns ett tydligare “tak” där en sjuksköterska t.ex. inte får göra läkarens jobb.
Ok? De är fortfarande överbetalda och absolut inte värd högre lön.
Mer kunskap och kan rutiner är bra för arbetsgivaren. Värdera personalen som stannar istället
Prishöjningen på varor etc senaste tiden har urholkat våra plånböcker.
Återstår att se om det blir en äkta inflation eller om det bara är en prishöjning.
Trots lägre energipriser och bränslepriser så höjer handlare priset. Ständigt blåsta kunder
Jag tycker du ska testa att berätta det nästa gång du söker vård
Absolut. Jag är inte emot bättre löner till alla, jag berättar bara hur det funkar…
En ökad produktivitet inom vården är ett känsligt ämne. Så enkelt i teorin men oftast sker det i praktiken med negativa konsekvenserna för patienterna.
Just detta är ju vad som har räddat mig egentligen. Jobbar endast natt och andra obekväma tider, resulterar i en lön på 44 000 innan skatt, vilket egentligen är extremt bra med tanke på att jag har noll utbildning. Men då offrar jag också hälsan med att jobba nattetid… haha
Hur mycket livslön hann du dra ihop på de 5-6 åren som en civilingenjör el läkare pluggar och tar studielån då?