Tack för feedback.
“Ja, så gör jag”. Menar du att du tar av tjänstepensionen eller sparkapital, för att sedan dryga ut med lönen?
Angående den intjänade genomsnittliga pensionen på 1,3 miljoner kr, så är det alltså alla som jobbar just nu. Tittar man på 55-åringarna verkar snittet vara 2,4 miljoner. Då verkar jag med mina 2,5 miljoner i inkomst och premiepension ligga som snittet för min åldersgrupp. Tolkar jag det rätt då? Det kändes lite upplyftande. Trodde jag låg betydligt sämre till. Dock kommer det att sjunka, då jag numera arbetar halvtid.
Min tanke är att fortsätta jobba halvtid, eller mindre. I dagsläget gör jag av med mellan 12 och 15 tusen kronor. Beror mest på hur mycket jag vill resa, äta ute, aktiviteter etc. Med ökade priser blir det ju mer i framtiden. Bolåneräntan kommer att öka nästa år. Vill egentligen inte amortera, då belåningsgraden bara är ca 21 %. Dock ökar kostnaden en hel del nästa år, då lånet ändå är på 850 000.
Då jag inte kommer kunna låna/belåna pga låg inkomst tänker jag att det kanske är bra att ta ut tjänstepensionen så fort som möjligt för att skapa mer flexibilitet för olika saker jag kanske vill satsa på. Att varva boende i Sverige och Spanien kan ju även generera inkomster vid uthyrning.