Jag sitter och ska skriva en reseräkning för en tjänsteresa där jag ordnat med privat boende hos min morbror, så jag har inte haft några extra utgifter för boendet. När jag ska skriva reseräkningen ska jag kryssa i vilka nätter jag ordnat privat boende för att få nattraktamente, men har jag rätt till nattraktamente om jag inte haft några utgifter för mitt privat ordnade boende?
Eftersom det är mitt i semestern så finns det ingen löneadministratör jag kan fråga så därför vänder jag mig till er på forumet
Ja, du har rätt till nattraktamente även om du har ordnat med privat boende och inte haft några direkta utgifter för boendet. Nattraktamente är en ersättning som betalas ut för att täcka kostnader och besvär som uppstår vid övernattning på annan ort i tjänsten, och detta gäller även vid privat boende.
Enligt Skatteverkets regler kan du få nattraktamente om du övernattar på annan ort än din vanliga bostadsort och detta boende inte bekostas av arbetsgivaren. Detta gäller oavsett om du bor på hotell, hyrd lägenhet eller hos vänner eller släktingar.
Det viktiga är att du tydligt anger att du har haft privat boende när du fyller i din reseräkning och kryssar i de nätter du har bott privat. Din arbetsgivare kommer då att betala ut nattraktamente enligt de regler och belopp som gäller för sådana situationer.
Så länge du uppfyller kraven för tjänsteresa och har övernattat på annan ort, har du rätt till nattraktamente, även om du inte haft direkta boendekostnader.
Men det vore skönt att få det bekräftat av en människa
Om du som arbetsgivare inte har någon boendekostnad för den anställde betalar du ut ett så kallat nattraktamente, på 130 kronor. Ett exempel är när en anställd istället för att bo på hotell bor hos en släkting. Det så kallade nattraktamentet gäller när resan sträcker sig över natten, från 00.00 till 06.00.
Istället för att betala de faktiska logikostnaderna (vanligen i form av en hotellräkning) kan arbetsgivare betala ut ett skattefritt nattraktamente under tjänsteresan. Definitionen av natt är tiden mellan 00.00 och 06.00. Att betala ut detta kan bli aktuellt när den anställde övernattar hos någon släkting eller kompis, eller kanske bor i sin husvagn, sin husbil eller sitt tält vid tjänsteresor.
Skattefritt nattraktamente är ett halvt maximibelopp, dvs 145 kr per natt inkomstår 2024 och 130 kr per natt inkomståret 2023.
På mitt senaste jobb så betalade arbetsgivaren ca 300 kr om jag ordnade egen övernattning. Ca 150 var skattefritt (enligt regler) och ca 150 beskattades. Lönsamt både för arbetsgivaren och den anställde.