Har under alla år som företagare missat detta:
"Ett traktamente som inte är högre än de avdragsgilla schablonbeloppen brukar kallas skattefritt traktamente. Du måste alltid övernatta minst en natt för att arbetsgivaren ska kunna betala ut ett skattefritt traktamente. Det krävs också att du reser till en plats som ligger mer än 50 kilometer från din vanliga arbetsplats och mer än 50 kilometer från din bostad.
Du behöver inte deklarera det skattefria traktamentet och du får inte heller göra något avdrag."
Såhär jobbar jag:
Jag bor långt från mina kunder, det är över 50 kilometer från min bostad. Min bostad är också mitt arbetsställe då jag antingen jobbar hemifrån på distans eller så besöker jag kunder. har alltså inget kontor eller liknande jag åker till.
Så fort jag lämnar hemmet är det i princip en tjänsteresa och jag tar milersättning för resan. Jag har dock en övernattningslägenhet på orten där jag gör mycket kundbesök. Detta betyder att jag i princip kan plocka ut 260 kr skattefritt för varje natt jag väljer att sova där?
Krävs det isf någon särskild redovisning av detta till Skatteverket eller bokföring eller är det bara att betala ut ett antal traktamenten från bolaget och sedan bokföra det debit/kredit på bankkonto samt konto för skattefria traktamenten? Kan man göra det i “bulk” t ex i slutet av året räkna ur hur många nätter man sovit borta och sedan betala ut traktamenten?