Jag behöver vägledning med hur jag ska hantera mitt sparande.
Lyssnade på senaste avsnittet från Ekonomiakuten om att sparande har olika typer av nyanser exmpelvis en ung kontra en äldre sparmål Spotify.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att jag har varit naiv med mitt sparande i passiva hinken och har haft en en FOMO känsla. Detta även gjort att jag har nallat pengar från bufferthinken för att min ekonomiska tillvaro ska fungera månad till månad. Kan stolt säga att jag inte har sålt av något i passiva hinken och istället har jag nallat från bufferthinken för att överleva månad till månad, detta något jag stör mig på.
Efter att ha lyssnat på avsnittet har jag varit naiv med mitt sparande i passiva hinken? Har jag börjat spara på fel ända?
Jag gör nog lite på samma sätt ibland, att buffertpengarna får gå åt vid behov hellre än att pausa det långsiktiga sparandet.
Jag tycker dock att det är i balans för min del - bufferten hinner fyllas på under månader med lägre utgifter så att jag aldrig känner att den närmar sig noll.
Kan du hitta den balansen? Kanske behöver de månatliga avsättningarna till ditt långsiktiga sparande vara något mindre för att det ska kännas balanserat.
Jag skulle aldrig tveka att sälja av fondandelar om familjens ekonomi krävde det, ska kanske tilläggas. Jag har inte heller lyssnat på avsnittet.
Jag lyssnade också idag. Ovanligt vettigt avsnitt, men jag tycker inte du ska fundera så mycket kring vilken hink som är vilken så länge du sparar. De flesta sparar ju inte alls.
Buffert är ju till för att bl a få vardagen att funka under perioder. Är det inte så du använt den?