Avanza Zero /Nordnet indexfond Sverige 0kr i avg. Det är det i första hand som man ska välja om man inte gillar avgifter. Det är enda som är helt gratis. Rena aktier kostar i courtage köp/sälj plus växlings avg på utländska innehav.
Jag har gått åt andra hållet och bytt enskilda aktier mot fonder, men på den tiden jag hade enskilda aktier gjorde jag min egen tolkning av Aktiespararnas gyllene regel: “Minst tio olika aktier i minst fem olika branscher”. Min tolkning var lite hårdare: “Högst 10% i en aktie och högst 20% i samma bransch”.
Tycker inte om, det är väl avkastningen efter avgift som är det viktiga?
När du handlar bröd eller mjölk i affären, köper du då alltid den produkt som tar ut minst vinst (“minst avgift”) utöver alla kostnader för råvaror, tillverkning etc?
Xact Norden Högutdelande kanske kan vara något. En ETF bestående av högutdelande bolag där själva ETFen ger utdelning en gång per kvartal. Avgift på 0,3% men då får du lite bredd och automatik i utdelningsstrategin.
Personligen tror jag högutdelande bolag underpresterar totala index ink utdelningar på sikt. Kul med klirr, men jag skulle fundera på hur mycket man lockas av klirret jämfört med utsikterna för faktisk total avkastning.