läser men fatta nada
Nu har jag gjort min läxa och indexet syftar till att välja ut de 75% av företagen inom varje sektor som presterar bäst när det gäller dessa ESG-relaterade faktorer.
Med andra ord, Länsförsäkringar Global Index är död, 75% ESG Fond, nästan artikel 9.
Sjukt dåligt index att slumpvist kapa 25% ![]()
Helvete vad förbannad man blir
Jaha vad ska man välja i AKAP-KR nu då? Om ändå man hade ett fritt val😭
Den var ju acceptabel. Varför ändra något som ”works”? Meningslöst😔
Att man ens får göra så. Det är ju som att man köpt en Cappricciosa, betalat och fått kvittot. Men påvägen ut så springer pizzabagaren ikapp en, sliter ut pizzan ur kartongen och slänger in en Vezuvio. Ok, men det var inte det jag köpte!
Bilhandlaren hämtar din XC60 och byter ut den mot en gammal 850. Två år efter att du köpte XC60n. Är inte det något slags brott?
Japp, men enligt forskning så vet vi redan nu vilken som har högst förväntad riskjusterad avkastning.
Hmm… ja, undra vad dom tjänar pengar på… ![]()
Fast den här fonden har ju inga köp- och säljavgifter, så det är mer som att hyra en bil än som att köpa en. Trist för den som behöver betala reavinstskatt vid fondbyte bara.
Hade jag inte kollat här så hade jag i godan tro trott att jag ägt vad jag köpte. Hur mycket makt lägger vi i händerna på fondförvaltarna när de inte följer enkla överenskommelser som vilket index de ska följa?
Väldigt segt när man har tjp och flytt tar runt 6 mån…
Har de alltså inte meddelat fondandelsägarna? När Avanza bytte inriktning på sin globalfond skickade de ut information i god tid, och det tycker jag är det minsta man kan kräva.
Är det inte som Avanza Global fast avanza screenar bort de 25% sämsta per sektor men LF Global väljer ut de 75% bästa per sektor ? Samma sak ?
800 bolag ? Fast dubbla avgiften mot AG
Någon som fått ordentlig information med nya innehavslistan ?
Jahopp, och min pågående TJP flytt SAF-LO hade ett väldigt begränsat utbud av fonder att välja hos Länsförsäkringar… Bara deras globala indexfond t.ex och inte konkurrenternas…
Tur man kör stenhårt på DNB i egna portföljen…
Fanns visst lite info på hemsidan
https://www.lansforsakringar.se/ostgota/privat/om-oss/press-media/nyheter/560197/
Handlar det här egentligen om att de inte vill ha för många bolag i fonden eftersom det blir dyrt att hantera?
Jag gör inget byte privat eller i tjänstepension. Har dock bytt bort LF Global Index i PPM då den inte ska finnas tillgänglig.
Nej det handlar om att alla bolag, inklusive pensionsjättarna, har hållbarhetsmål som blir hårdare och hårdare.
Det råkar i alla fall sammanfalla med att de borttagna bolagen är små om de endast utgör en halv procent av fonden, enligt ovan.
Vad kommer ni byta till då? Ändå tveksam till att det kommer vara en så stor skillnad?