Det är någon form av ESG-index som utesluter 25% av alla bolag inom varje sektor baserat på klimatpåverkan. Det verkar inte vara samma metod som “Paris Aligned Benchmark” som många andra använder.
Det verkar vara en sämre index än tidigare fyfan vad håller de på med! Dags att byta till DNB Global idenks, är det 15% skatt på amerikanske utdelningar på DNG global?
Varför är man en nöt för att man byter till ett annat klimatindex? 99.9% av alla fondägare vet säkert inte ens vad “index” är. Och för LF är det ett logiskt byte eftersom nya indexet är ännu mer hållbarhetsinriktat, vilket är LF:s långsiktiga mål och det har de inte varit tysta om.
Vill man inte ha det finns det gott om andra fonder och ETF:er.
Indexet i sig är väl också aktivt några gånger per år, när exkluderingslistan och bolagsvikterna ska uppdateras, så jag vet inte om bytena mellan olika ESG-index gör så stor skillnad för aktivitetsgraden.
Omöjligt att säga vad effekten blir. Jag är en stor anhängare av att helgardera mig så jag har både LF och DNB jämt fördelade på globalsidan i portföljen, så får jag se hur det utvecklar sig helt enkelt. Än sålänge har LF tillsynes inte underpresterat mot DNB trots tidigare ESG exkludering.
Det är egentligen inget fel att ha två globala indexfonder. Lysa är bra men jag gillar inte att få 20% Sverige därför väljer jag hellre global indexfond. Vill jag ha Sverige köper jag till Sverigefond istället.
Låter lite klumpigt att helt urskiljningslöst utesluta 25% av bolagen i varje sektor. Vanliga MSCI World index har enbart 1409 innehav kvar (jämfört med fler än 1500 för ett par år sedan). Så Länsförsäkringar Global Index skulle hamna på 75%*1409 ~ 1050 innehav, eller hur bör man tänka?
Otroligt att se hur många ESG index det finns bara från MSCI.
Jag undrar hur de kommit fram till att inkludera 75% av bolagen istf 75% av market cap. Det känns underligt att en exkludering av något minibolag ska väga lika tungt som en exkludering av Nvidia.