Har Länsförsäkringar Global Index bytt index igen?

MSCI WORLD ex Select Securities Climate Action 75% Custom Index

Vad innebär detta? Är detta bättre eller sämre än det tidiga index?

https://sakochliv.se/2024/11/26/lansforsakringar-valjer-mer-klimatinriktat-index-indexfonder/

Verkar som att de går mer ESG de har förstört LF global index, vf hålla på att pilla när det redan finns en klimat index, nötter.

13 gillningar

Det är någon form av ESG-index som utesluter 25% av alla bolag inom varje sektor baserat på klimatpåverkan. Det verkar inte vara samma metod som “Paris Aligned Benchmark” som många andra använder.

Källa (pdf): https://www.msci.com/documents/10199/83cd04dc-34f5-8a85-9f67-41bf19f2037f

Bättre eller sämre har jag inte en aning om. Jag hade själv föredragit en fond som följer riktiga MSCI World utan uteslutningar.

2 gillningar

Det verkar vara en sämre index än tidigare fyfan vad håller de på med! Dags att byta till DNB Global idenks, är det 15% skatt på amerikanske utdelningar på DNG global?

10 gillningar

Hur ofta ska man byta index för att en fond ska bli aktivt förvaltad?

24 gillningar

Varför är man en nöt för att man byter till ett annat klimatindex? 99.9% av alla fondägare vet säkert inte ens vad “index” är. Och för LF är det ett logiskt byte eftersom nya indexet är ännu mer hållbarhetsinriktat, vilket är LF:s långsiktiga mål och det har de inte varit tysta om.

Vill man inte ha det finns det gott om andra fonder och ETF:er.

4 gillningar

Indexet i sig är väl också aktivt några gånger per år, när exkluderingslistan och bolagsvikterna ska uppdateras, så jag vet inte om bytena mellan olika ESG-index gör så stor skillnad för aktivitetsgraden.

1 gillning

Dåligt! Varför hålla på och pilla med den vanliga index när de redan har ett hållbart index? Typisk!

2 gillningar

All in på dnb global indeks :+1:

4 gillningar

Ja en så länge har DNB minst ESG men de kanske också blir mer ESG. Vilken som kommer att ge bäst direkt avkastning är ovisst.

1 gillning

Omöjligt att säga vad effekten blir. Jag är en stor anhängare av att helgardera mig så jag har både LF och DNB jämt fördelade på globalsidan i portföljen, så får jag se hur det utvecklar sig helt enkelt. Än sålänge har LF tillsynes inte underpresterat mot DNB trots tidigare ESG exkludering.

2 gillningar

Jag har gjort samma men känns dumt att äga två globalfonder…ska man börja joina LYSA gänget :sweat_smile:

Det är egentligen inget fel att ha två globala indexfonder. Lysa är bra men jag gillar inte att få 20% Sverige därför väljer jag hellre global indexfond. Vill jag ha Sverige köper jag till Sverigefond istället.

1 gillning

Nordea Global Passiv Tillväxt SEK artikel 6 men dyr :smiling_face_with_tear:

Av alla banker Nordea som är vettiga fy fan aahah

Men det kan ändrats i framtiden tror jag, men jag håller med dig 20% Sverige är bara varför??

Pretentiösa aktivister kan hålla sig på gatan så vanligt folk kan bekämpa fattigdom ifred.

10 gillningar

Vi litar på er Plusfonder, en artikel 6 MSCI WORLD fond lets go :smiley:

@PLUSfonder

11 gillningar

Låter lite klumpigt att helt urskiljningslöst utesluta 25% av bolagen i varje sektor. Vanliga MSCI World index har enbart 1409 innehav kvar (jämfört med fler än 1500 för ett par år sedan). Så Länsförsäkringar Global Index skulle hamna på 75%*1409 ~ 1050 innehav, eller hur bör man tänka?

Otroligt att se hur många ESG index det finns bara från MSCI.

1 gillning

Jag förstår inte vad 75% står för? betyder det att 75% av innehavet är ESG och resten 25% är vanlig “MSCI WORLD”? I så fall kan de gå och kamma sig.

Det är bara att läsa beskrivningen.

Jag undrar hur de kommit fram till att inkludera 75% av bolagen istf 75% av market cap. Det känns underligt att en exkludering av något minibolag ska väga lika tungt som en exkludering av Nvidia.