Samma här.
Blir väl att se över igen då.
Man är lurig där tror jag. De 200 minsta bolagen är kanske 0,5%, men det står inte att det är de 200 minsta bolagen som försvinner. Det försvinner 25% per sektor baserat på hållbarhetsfaktorer, som jag förstår det. Den jämförelsen verkar vara till för att spela bort läsaren.
Exakt så ! Det är troligen inte de 200 minsta som försvinner rakt av. Det är bara ett exempel de drar för att lugna oss eller vilseleda oss.
Kolla på AG där försvann flera av de största bolagen just för de var bland 25% sämsta i sin sektor.
Ja, det är lurigt. Men nåt skumt är det. Hela finansvärlden kan ju inte blivit Team Greta helt plötsligt. De marknadsför fonder som indexfonder med låg avgift, men sen är det inte indexfonder. Problemet är väl att den vanlige pensionsspararen som får frågan om de vill investera klimatvänligt alltid kommer säga ja i alla marknadsundersökningar. Det är inte säkert att de svarat ja lika lättvindigt om frågan varit “Vill du ha en ESG-fond som forskningen visat ger sämre avkastning och högre risk?”.
Svenska bolag har varit Team Greta i många år. LF var en av de allra första i Sverige med hållbarhetsfonder, och LF Global har exkluderat bolag i många många år.
Det är visst indexfonder. De följer sitt index perfekt.
Man är extremt fyrkantig om man tror att man måste följa MSCI World för att vara en indexfond.
Ni som har LF Global i tjänstepensionen; hur tänker ni? Vad finns det för alternativ att byta till?
Jag har LF Global i fyra olika tjänstepensioner: Saf-Lo, Kap-KL, ITP och en från arbetsgivare utan kollektivavtal. Och tycker det är svårt att hitta någon annan globalfond att byta till från LF Global.
Jag har LF Global Index i ITP 2 och väljer att fortsätta ha det i många år till. Ser ingen anledning att byta.
Hur förklarar ni att msci world climate action gått bättre en msci world på 3 mån, 1år , 3 år och 5 år
Antar att ni också framgent vet att den kommer gå sämre en alternativet. Vänta, jag plockar nog fram min spåkula.
Jag avbröt flytten av saf-lo till LF.
Får utvärdera igen och överväga att flytta itp också.
Hur är Swedbanks Robur global?
Nej, det är det ingen som vet. Det är mer eller mindre slump vilken globalfond som kommer gå bäst framöver. Kan till och med vara AMF Global med sina typ 100 bolag. Det vet vi bara i efterhand.
Problemet är att om fonden missar en kursraket så riskerar man att bli en av förlorarna (och tvärtom, att fonden på ren slump kan klara sig från ett dåligt bolag). Den här typen av pillande har ingen eller liten förväntad påverkan på snittutfallet. Men det påverkar risken! Fonden rör sig mer extremt och det blir därför mer osäkert ifall man blir vinnaren eller förloraren. Det blir en risk man inte får betalt för.
ESG-investering har inte heller någon förväntad påverkan på klimatet, miljön eller arbetsmiljön. De bolag som väljs bort finns ju kvar med andra ägare bara. Det är kunderna och lagstiftarna som kan påverka utvecklingen, inte passiva investerare på börsen.
Därför anser i alla fall jag att en ESG-fond har sämre kvalitet än en liknande fond utan ESG. Du får mindre för pengarna.
Det är samma anledning som att jag undviker aktiva fonder. Aktiv förvaltning är också ett beteende som ökar risken utan att öka avkastningen. Sämre kvalitet.
Det finns såklart flera kvalitetsfaktorer och ESG är bara en av dem. Men det är irriterande när man har en fin fond och den blir lite sämre.
Den har färre innehav (896 st) och verkar helt exkludera energi-sektorn.
LF Global Index har hållbarhetsvärde 19,05.
Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 18,88. Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar.
ITP2 inkomstpension är förmånsbestämd.
Menar du ITPK, ITP1 eller 10-taggarlösning ?
ITPK menar jag och att jag har ITP 2.
Tror man kan byta till DNB global via länsförsäkringar för TJ? avgiften blir mycket högre än 0.07% dock vet inte om de värt det.
Svenska pensionssystemet är ett skämt, ett litet land som Sverige ska tänka på klimatet omfg.
Jag tror att man borde tänka på det och gör vad man kan för klimatet, men bara inte vara klimatfanatik.
Ursäkta mig men jag fatta inget av det du skrev lallolu ![]()
Fast informationen om att LF går till mer Esg har funnits i flera år, förstår inte varför folk är upprörda över ett faktum som man vet om man bara hade läst på. Byt i så fall om ni nu vill satsa på mer fossilt ? Så svårt är det inte.
Men varför hålla på och pilla när de redan har ett HÅLLBART INDEX? Ska de ha TVÅ ESG fonder där den ena är dyrare än den andra? Makes no sense.
Länsförsäkringar global mål index hallå?