Har LO-Folksam, ska jag byta till AMF?

Ha LO-Folksam i tjänstepension nu men dom ha så dåligt utbud av fonder men ha tänkt att byta till AMF som jag kan ha AMF små bolag och AMF global

Eller ha ni andra att rekommendera att ha tjänstepension på ?

SAF LO ha så dåligt utbud hos alla banker. Varför är det så ?

1 gillning

Om jag kunde skulle jag precis som du skriver välja AMF. Flera väldigt bra och billiga fonder. Även deras nya tillväxtmarknadsfond ser lovande ut och AMF räntefond Mix är perfekt att omvikta till när det närmar sig uttag.

Ett alternativ för mig skulle kunna vara Länsförsäkringar som också har billiga och bra fonder. Då kan du t ex ha deras indexnära globalfond som rekommenderas här på forumet. Om du även har privata pensionsförsäkringar så ger de 3% i flyttbonus, dock inte på avtalspension. Något som jag gillar skarpt med Länsförsäkringar är att de har det klart lägsta livslängdsantagandet vilket betyder att utbetalningarna vid livsvarigt uttag blir högre. Se räkneexempel nedan från artikel i Expressen:

image

1 gillning

Hej Alle,

Eftersom du har SAF-LO så skulle jag absolut lagt mig hos AMF, bra utbud till lågt pris. :slight_smile:

2 gillningar

VF ha alla så dåligt utbud ? Och att man inte kan välja Avanza ?

Avanza är inte valbart eftersom de inte varit med i den kollektivavtalade upphandlingen.

Kollektivavtalade upphandlingar har generellt ett begränsat antal fonder av de fonder som de deltagande bolagen erbjuder. Varför det är så vet nog bara de upphandlande parterna, men visst är det klent att ha 15-20 fonder i utbudet att välja på där typ 2/3 av alla fonder i utbudet är försäkringsbolagens egna produkter.

När man annars är van vid ett fondutbud på >1000 fonder samt att kunna jämföra den bästa förvaltaren i det fondbolag är det i jämförelse nästan som att vara tillbaka till 1980-talets fonderbjudande där jag minns att man kunde välja mellan Alllemansfond-1,-2,-3 eller -4 och nån räntefond; med andra ord är det inte speciellt inspirerande