Hej ska skydda ett namn/ord. Det ska användas för publicering av blogg/bok/serietidning/dokumentärfilmer.
Utan vinst syfte.
Läst att cirka 5000 kr och 10 år upphovsrätt, sedan vet vi inte om processen kan förnyas.
Ett enkelt sätt att lämna ett historiskt avtryck.
Som en tryckt upplaga 30 exemplar ger tryckeri skyldighet att skicka ett exemplar till kungliga biblioteket och Uppsala universitet. Det är vad som vill uppnås.
Sedan är dess beskaffenheter så enorm att det ska bli spånande och se om alltsammans slukas upp av bruset eller lyckas signalera.
Just tryckta exemplar i förhållande till upphovsrätten är ofta en superbra väg att gå eftersom det då är kopplat till första utgivningen och om du sedan kontinuerligt använder namnet finns ett mindre intresse för andra att ta samma.
Men att skydda det, om det inte är knutet till en väldigt unik produkt, är svårt. Är det det historiska avtrycket du är ute efter så publicera själv och skicka in och bli en del av kulturarvet. Mina skivutgivningar finns hos KB. Jag tycker det räcker långt och har inte skyddat på annat sätt.
Lite nyfiken och kan föreställa mig att dom flesta har olika arbetsmetoder. Min fråga till dig är vad du anser ligger närmast din författarmodell.
Som vi förstått det hela, så är 70% av alla böcker uppbyggda på samma sätt.
Först vill någon eller något, något.
Sedan är det turerna runt att någon vill något.
Sist upplösningen
Vet att många journalister har någon gång under sin yrkeskarriär skrivit en bok. Där tänker vi nyttan av research och källor med tidningsartiklars uppbyggnad kan bli bok, som en struktur som kan liknas med en längre artikelserie, följetong. Vilket ligger nära till hands med kapitalfördelningen hos en bok.
Skulle du säga att du tillhör någon av dessa eller att din modell har vissa liknelser. Vet att det finns helt andra modeller, men dessa är mer sällsynta.
Jag har inte publicerat någon bok, så jag ger mig inte in på vad som är formeln där. Jag har några skisser och några påbörjade kapitel som mest troligt aldrig lämnar skrivbordslådan. Men jag vet inte om jag någonsin skulle planera ett romanupplägg så.
Jag börjar snarare skriva och låter sedan de uppdiktade personerna ta mig med på en resa. Det är lite så Tolkien jobbade också och ett skäl till att det tog en evighet för honom att bli klar och att “den lilla uppföljaren” till Hobbiten blev något längre och mer riktad till vuxna än först tänkt…
Mitt sista inlägg och vill förmedla och tillföra något då vi tänkte på dig häromdagen och denna tråd, då vi hittade en bok som kanske skulle intressera dig.
Vi skriver handböcker och hittat ett annat användningsområde för boken som vi införskaffar efter detta inlägg.
Om inte kanske någon annan får upp ögonen för hur kraftfulla enneagram är inom olika områden. Då du kan kartlägga allt möjligt med kombinatorisk mångfald.