Har ni ändrat strategi efter kraschen?

Snyggt! Spännande strategi med bra och tydliga regler. Tror absolut det kan funka. Personligen gillar jag som sagt så ren aktieexponering som möjligt snarare än allväder. Om man ändå ska ha en så tänker jag att en allvädersportfölj blir bäst om den är så extrem som möjligt i varje tillgångsslag. Av de jag känner till gillar jag Golden Butterfly bäst. Här kommer min variant av den som kanske kan ge bra avkastning för oss här i Sverige och som skulle gå att kombinera med strategin om att köpa dippen i nästa krasch:

15% iShares $ Treasury Bond 20+yr - IS04
10% SEB Korträntefond C USD

30% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
20% AMF Aktiefond Småbolag

20% Xetra Gold - 4GLD
5% Bitcoin XBT

Inte knasig alls! Tror också det skulle kunna ge bättre avkastning än Swedbank Access Mix. Men varför en 50/50-portfölj överhuvud taget?

Jag tror på att vara lång börsen och den enda anledningen jag därför ser till att ha räntefonder är om det kan hjälpa mig att frigöra kapital vid en stor börsnedgång så att jag kan köpa dippen. Vilken fördelning aktier/räntor som blir den mest fördelaktiga för att lyckas bäst blir förstås en knäckfråga. Allt från 100% räntor i fredstid för att kunna köpa 100% aktier i kraschen till att som jag ligger nu; 100% aktier hela tiden och i o m det inga räntefonder att sälja när kraschen kommer. Det går säkert att räkna ut vad som hade varit mest fördelaktigt historiskt men det klarar inte jag. Jag tänker att det beror på hur ofta krascherna kommer och om det tar lång tid mellan dem så tror jag att det blir det väldigt ofördelaktigt att ha mycket räntor. Grundtesen för mig är att börsen avkastar bäst så jag tänker att absolut; gärna AMF Aktiefond Småbolag och SEB Korträntefond USD, men hellre då 90/10 än 50/50.

Angående din tanke om att dollar skulle kunna ersätta guld så tror jag inte det. Jag tror att guld kommer avkasta betydligt bättre än dollar. Speciellt med tanke på hur mycket pengar som trycks. Däremot verkar guld inte stiga på samma sätt som dollar vid just en krasch. Så trots att en korträntefond i dollar ger dålig avkastning jämfört med både aktier och guld så tänker jag att den kanske ändå har en liten plats i portföljen…

…för att kunna köpa mer aktier vid nästa dipp… :slightly_smiling_face:

Ingen ändring av strategin. Snarare bara blivit bekväm i min 95/5-strategi trots att jag torskade en årslön i mars…

2 gillningar

95/5 låter intressant för mig som tror på börsen. Vad har du i 5-delen? Och av vilken anledning?

Jag justerade min strategi lite efter kraschen, innan kraschen så följde jag fyra-hinkar principen ganska exakt men under kraschen så blev jag stressad av att inte enkelt kunna se hur mycket riskfritt kapital jag hade i förhållande till aktieandelen. Hur stor nedgången var i förhållande till index påverkade mig inte så mycket. Efter återhämtningen så har jag flyttat om till ett konto för räntefonder, ett för aktiefonder och ett för lekhinken.

Jag har nu en total allokering om 85% aktier och aktiefonder och 15% räntefonder och buffert. Får se hur det kommer kännas under nästa krasch men under dippen i oktober så kändes det bra.

/AK_N

1 gillning

95% aktier. Mestadels Sverige men ökar mer o mer utomlands.
5% P2P-utlåning, kontopengar o lite lite räntepengar…

1 gillning