Man kan också “planera” för sådana saker. T.ex, jag är själv inte svensk och mina föräldrar bor i ett annat land. Jag vet med 100% sannolikhet att någon dag kommer jag behöva ta mig dit omedelbart av olika anledningar, jag bara vet inte när. Så jag har sett till att ha en buffert för oplanerade flygresor som måste göras NU från var som helst i världen och i vilken klass som helst.
Det gäller att tänka på olika scenarios som kan inträffa i ditt liv, budgetera för det och se till att ha en buffert + kreditkort.
Och ja, jag har bra ekonomi nu men har levt i Sverige på existensminimum i några år och ändå sett till att spara pengar, även om det innebar att äta knäckebröd. Finns många andra sett att förgylla tillvaron som man kan göra gratis.
Man kan välja hur man säger saker. Om någon frågar om sin vikt får de finna sig i att få ett svar. Jag kan skriva vad jag tycker om sms-lån på ett dömande sätt men väljer att inte göra det eftersom jag inte vet alla människors situation och man förstår ekonomi på olika sätt, vilket inte behöver betyda att jag alltid förstår bättre än någon som tar ett sms-lån.
Två helt olika scenarier. Jag kan ha en liten förståelse för att man tar ett lån för att komma till en döende men träffa en vän man inte sett på 10 år? ABSOLUT INTE!
När jag var 20 skaffade jag bensinkort och kreditkort. Det gick inte att ha dessa, det var alltid en ursäkt att jag kunde konsumera och betala slutet av månaden. När jag betalade räkningen så insåg hur onödigt utgifterna var för mig. Så jag betalade av krediterna, kontakta kortutgivarna för att avsluta korten.
Innan Anyfin ändrade sitt koncept, så fanns det tips om att hantera sin egna husshålsekonomi. Ett av bästa tipsen var att kontakta Klarna, Svea ekonomi och Qliro för att spärra möjligheten att betala via faktura. Så tacksam att den spärren finns, för att jag hindrar att spontanshoppa.
Tidigare i höst ville jag köpa en Apple Watch, jag hade en kredit hos Netonnet på 3000 kr som jag tidigare hade använt och skulle komplettera med egna medel för att nå totalsumman.
Hade en konversation med @Oliver.Allemog ifall jag skulle köpa klockan med kredit. Han avråde mig att använda krediten, detta resulterade i att jag kontakta Resurs banken och avslutade krediten hos Netonnet. Tack för det.
Slutsats jag kan inte hantera krediter, där av jag inte tar sms-lån eller har kreditkort på mig.
Nu förstår jag inte riktigt resonemanget - om det känns för obehagligt att stå i skuld på kreditkort med ≈15% ränta, borde det väl vara ännu obehagligare att ta ett SMS lån med en effektiv ränta på ca 50%?
Jag tror problemet är att i de flesta fall handlar det dock inte om “måste, måste” situationer, utan om begränsad impulskontroll. Den döende pappan håller jag med om, där har jag full förståelse för att ngn tar ett lån och gör vad som helst för att komma fram i tid. Man “måste, måste” däremot inte ta ett blancolån för att träffa en vän man inte sett på 10 år. Då kan man spara ihop och åka när man har råd istället. Vännen finns förhoppnings kvar efter 10.5 år också. Man måste inte heller åka på semester eller köpa till sig lite extra guldkant i vardagen om man inte har råd.
Det är lätt att hamna i en situation där det går väldigt snabbt utför om man tar SMS-lån. Det är därför många (inklusive jag själv) har starka åsikter om dessa. Jag har förståelse för att det kan låta dömande, men det är absolut inget som är personligt menat.
Ja, det kokar ner till hur man använder kreditkort.
Jag har haft kreditkort i mer än 30 år och har aldrig betalt skuldränta eftersom jag alltid betalar innan förfallodatum.
Den som klarar att hantera kreditkort på detta sätt har skaffat sig ett flexibilitetsverktyg.
Exakt. Samma här, jag använder mitt kreditkort flitigt, men bara för att samla avios på British Airways. Betalar tillbaka allt i slutet på månaden, så det dras aldrig ngn ränta.
Skulle oturen däremot vara framme och jag av någon anledning inte kommer åt buffert etc snabbt så har jag kreditkortet som livlina.