Har märkt att nästan alla på den här hemsidan verkar vara framgångsrikt folk med höga löner, höga sparkvoter och stora framtidsvisioner.
Därför gissar jag att ganska få här vet hur det funkar och känns att ta ett sms-lån - denna mytologiserade och bespottade lockelse som finns runt hörnet varje minut för oss som har mycket sämre ekonomi.
Jag har tagit många sms-lån i mitt liv, och jag tycker faktiskt de får lite väl mycket hat. Om man betalar tillbaka i tid så är det inget större problem - det är om man inte gör det som färden ner till havets djup börjar, behöver ju inte förklara, alla vet om detta som kollat på Lyxfällan etc.
Jag kan dock peka på en sak där sms-lån trumfar innehav i aktier och sådant - när det är skarpt läge, att man behöver betala något snabbt, så går det att få ut ett sms-lån på relativt högt belopp dygnet runt, alla dagar i veckan med ett klick. Jag har ibland hört om folk som är rika i grunden, men har problem att betala någon oväntad utgift eftersom det skulle ta flera dagar för dem att sälja av innehavet, och sedan bankdagar innan det kommer in på kontot etc etc.
Finns säkert många här inne som läser som är i din sits.
Men de drar sig nog för att skriva här inne. Samt att de kanske inte har kunskap eller erfarenhet av att spara i aktier, fonder etc.
Innebär att de som har en bättre situation och erfarenhet tar plats i forumet.
Angående SMS lån - nej, jag har aldrig hamnat i en sådan situation där det har behövts.
Jag har jobbat sen jag var 15 och haft egna pengar.
Samt haft föräldrar som jobbade a**let av sig 6 dagar i veckan som fabriksarbetare och gjorde vad de kunde så vi skulle ha mat på bordet och tak över huvudet.
Jag fick bo gratis hemma hos dem tills jag valde att flytta ut.
Tack vare dem kunde jag studera och få en bra utbildning och därefter haft bra jobb där jag mina första 15 år jobbade 45-60 timmar varje vecka.
Vilket i sin tur gjorde att jag kunde spara mer och ha det bra nu.
Sant. Det har aldrig skett här, men jag har iofs genomlevt tajta dagar jag också.
Fast, säger jag då, det beror ju på att man inte börjar där. Jag hade 10k på mitt första tror jag och med jämna mellanrum har jag haft möjlighet att höja den gränsen.
Se där, samma summa ser jag nu. Något gjorde att du inte har det kvar och det beteendet (jag dömer inte!) bidrar ju också till att du kanske är mer van vid SMS-lån.
Jag vet flera i min ålder som inte alls har särskilt dålig eller låg kunskap om pengar som ändå valt att inte ha kreditkort, för att slippa frestas att utnyttja en för hög kredit. De tar inte heller SMS-lån utan sparar först och konsumerar sedan, precis som jag fick lära mig när jag var liten och veckopengen inte räckte.
Men, det skulle vara intressant att höra hur du hamnat i ditt sätt att tänka och varför du nyttjat/nyttjar SMS-lån. Räntan är ju inte särskilt kul precis.
Nej det tror jag inte jag gjort, men jag tycker heller inte att det är något fel med det, skulle nog föredra det om situationen krävde jämfört med att låna av exempelvis en kompis.
Hos Swedbank tog man bort min kredit bara sådär, jag kan inte swisha mer än 10k i en månad, inte ens tillfälligt. Så jag har bara ett betalkort. Underbar bank…
Jag skaffade mitt första Amex kort (Platinum) när jag hade betalningsanmärkningar, de var intelligenta nog att faktiskt manuellt granska min ansökan.
Tror alla svenskar som har ett vanligt jobb utan problem skulle kunna få en kredit på 50k om man pratade med banken, eller bytte bank…
Att leva utan kredit fick man lära sig med veckopeng… När de va slut så va de slut till nästa lördag…
Liknande va de när man började jobba, gäller å ha kvar en buffert tills nästa löning… Såg arbetskamrater som inte hade några pengar kvar veckan innan löning, så man förstod då vitsen med buffert…
Om man väljer att ha kreditkort eller sms lån som buffert så är de upp till var å en… Själv har jag valt att ha en buffert sen veckopengens dagar… Haft egen firma över 30 år utan krediter så de går att leva utan att använda pengar som inte har ännu…
Me andra ord inte tagit någe sms lån… Inte funderat ens…
Jo men det är väldigt många som inte kan hantera bröd & vatten i för många dagar i sträck, rent psykologiskt så är det inte en kul tillvaro så då övertygar man sig att man är värd lite mer.
Ärligt talat, har svårt att se någon som är “rik i grunden” som har svårt att skaka fram några hundra k på kort varsel . Folk med pengar har ofta även familj med pengar…
Och kreditkort, bankkontakt, etc. Pengar som man lånar i ett sms lån har de flesta som är “rika i grunden” nog kompisar som de kan låna motsvarande av.
Sms lån är möjligen teoretiskt bra, men i praktiken skadar det människor. Därför att det är lite som att maxbelåna huset på toppen och inte ha en buffert. Har man tur går det bra, har man otur så kan man snart sitta i en livslång “skuldfälla”.
Nej, har alltid lyckats hålla mig flytande mellan löningarna. I bland med 150kr marginal dock. Jag vill gärna framstå som en dekadent slacker men det är bara en yta. Jag är egentligen en ängslig gubbe som säkrar upp brallorna med både livrem och hängslen.