Har ni tagit sms-lån någon gång?

Jag var nära en gång i tiden, pantade ett halsband och fastade i en vecka istället.

Hade kunnat lånat av föräldrar eller syskon men var för stolt.

3 gillningar

Banken tar självklart en kreditupplysning när du ansöker om krediten första gången, men om du redan har en kredit på 10k så kommer det såklart tas en ny kreditupplysning om du vill utöka den.

Problemet är ju de profiler bankerna använder vid UC mm. SMS lån företagen är mer intelligenta.

Jag har aldrig behövt ut med så särskilt mycket pengar på kort tid. Jag har 10.000 på ett konto i min bank som lättbuffert så kan jag bara flytta till mitt transaktionskonto och betala om det behövs. Jag har svårt att se vilken större utgift jag skulle vara tvungen att lösa med så kort varsel att detta inte räcker.

2 gillningar

Tror inte det finns många situationer där man behöver så stor kredit så det skulle jag inte fokusera på. Ett av mina kort har ingen limit alls men det betyder inte att jag springer och köper en ny Porsche på kredit för det :rofl:

Det är ganska normalt med 10k - det har inte riktigt hängt med med inflation mm. Jag hade 10k om jag minns rätt före år 2000 hos Swedbank och hade det ända tills de sa upp mitt kreditkort (och min kredit) utan anledning…

Även om du använder SMS krediten under kort period betalar du mycket mer än om du skulle ha ett kreditkort på säg 20k i kredit. Där betalar du bara ränta, inga andra konstiga avgifter.

2 gillningar

Nej, jag har aldrig tagit något sms-lån. Behöver jag en stor summa pengar snabbt så för jag över från buffertkontot till lönekontot.

Funderar lite över vad det kan vara som gör att man helt plötsligt behöver mycket pengar, kan du ge ett exempel?

4 gillningar

Då är det alltså ganska mycket en personlighetsgrej också? Jag dömer inte alla generellt, men eftersom Lyxfällan nu nämnts några gånger så har man ju absolut sett otur och folk som blivit lurade, men det stora flertalet som nyttjat SMS-lån verkar ha gjort det till spel, “vardagslyx” (i e fredagspizza och alkohol), inköp av kapitalvaror och bilrelaterade saker utanför jobbpendlingskraven.

Jag tror fortfarande att folks upplevelse av att tvingas hänga med grannarnas livsstil, att de jämför sig och att de inte kan säga nej till sina egna önskningar är ett vanligt problem.

Och återigen, för att ingen ska behöva invända med det, jag pratar inte om otursförföljda eller lurade.

Kalla mig kall mot de som inget har om ni vill, men den stora majoriteten av dessa kunde bäddat sängen annorlunda.

7 gillningar

Får ont i magen av att enligt plan nyttja mina kredikort så skulle aldrig använda SMS-lån. Alldeles för långt utanför min riskaptit.

2 gillningar

Nej, jag har inte heller använt sms-lån. Har levt på väldigt liten fot under vissa delar av livet men aldrig hamnat i situationen där livet varit så hopplöst att konsumtion kunnat vara lite ångestdämpande eller där risken att möta fönsterkuvert på hallmattan fått mig att inte vilja gå hem.

Det har därför varit förhållandevis lätt att under bistra tider leva på det torrskafferiet kunnat erbjuda tills nya pengar kommit in.

Men jag säger inte att jag aldrig kommer att göra det - livet har lärt mig att man aldrig kan veta vad som ligger bakom nästa årsskifte trots planering och försäkringar

2 gillningar

Hur kan man få ett kreditkort utan limit? Det låter ju helt påhittat ju. Så du kan bokstavligt talat stövla in på en firma som säljer privatjetflygplan och bara dra kortet? Är du stenrik?

Man tillför krydda till den torra tillvaron. Jag tycker om ett friskt nöjesliv med resor osv, att sitta hemma och äta falukorv varje dag är tråkigt deluxe i min bok.

1 gillning

Jag var 19. Äntligen lyckats fly mina föräldrar. Fick mitt absolut första jobb. Behövde ett busskort för att kunna ta mig till jobbet (2h enkel väg med buss) så kunde inte gå.

Inte en enda person att låna av.
Hade inte kläder att jobba i. Inte skor. Inget mat.

Tog ett SMS lån med 31 dagar att betala tillbaka. Så jag kunde köpa mat så jag orkade jobba (var ett fysiskt tungt jobb), busskort och kläder.

Jobbade och betalade tillbaka. 400kr i avgift.

En annan gång (några månader senare) pendlade jag med ett par till mitt andra jobb. De ville ha bensinpengar i mitten av månaden … jag var tvungen att ta SMS lån eftersom hela min lön gick åt till saker som att köpa möbler / mat och så vidare. (När flyttade hemifrån hade jag bara en Ica påsa med saker med mig).

Det hände ett par gånger att jag var tvungen och att betala den “låga” avgiften var ingen snack om saken, så länge man betalade inom tiden… annars blev det dyrt.

Jag skulle säga att jag tog 10 SMS lån i mina yngre dar och endast 1 var onödigt. När jag och tjejen åkte utomlands men hade inte råd med resan + fickpengar utan skulle få lön till fickpengar 3 dagar efter vi kom ner till resan. Då tog vi ett SMS lån. Men samtidigt, avgiften var lägre än vad det hade kostat att vänta tills vi kunde åka.

10 gillningar

Njae, på min tid hette det hyrköp och köpa på avbetalning. Hade min beskärda del av det. Satt duktigt i skiten tidigt 90tal.

Problemet är att man tar ett lån för att lösa ett problem. Kan funka. Men sen kommer ett problem till så man lånar lite till. Vips så sitter man så långt under vatten att det tar åratal att ta sig ur det. Eller som i mitt fall nästan ett årtionde

Mycket bättre att bygga upp en buffert för att klara förutsägbara problem. Om det blir värre än så då får man ha kredit någonstans men helst då till någon typ av vettig ränta.

Så Sms lån nej. Däremot dåtidens motsvarighet :sweat_smile:

3 gillningar

Jag tycker de är ett bra verktyg i skarpa lägen. Om man tex är utomlands och ens resa gått över budget, och att istället för att leva spartanskt de sista dagarna på hotellrummet och knapra knäckebröd så kan man dunka ut ett par tusenlappar och betala lånet nästa månad, och inte ta något lån igen (om inte liknande oväntat läge dyker upp)

Nej aldrig sms-lån. Kul att du skriver och berättar. Alla har inte samma förutsättningar och kanske aldrig kan ta sig så långt heller som andra här inne.

Skönt att man inte är ensam utan en vanlig ”knegare, arbetarklass , lagerarbetare”.

1 gillning

Jag har tagit SMS-lån. Eller rättare sagt nån har tagit SMS-lån i mitt namn. 6-7 stycken har jag för mig, på ett par dagar. Det är några år sen. Behövde inte betala nåt själv iaf, men blev lite pappersarbete.

Så utöver att det är en riktigt dålig idé från början, så ogillar jag det också för att det iaf tidigare var rätt låg säkerhet.

3 gillningar

Nej, jag har aldrig tagit ett smslån och kommer inte att ta något i framtiden.

1 gillning

Har tagit SMS-lån två gånger tror jag. Var en period i livet då jag hade rätt dålig ekonomi och behövde betala räkning. Betalade tillbaka lånen i tid.

Inget jag gått och tänkt på sen dess direkt. Däremot tror jag att den dåliga ekonomi jag hade ett tag bidragit till att jag nu har väldigt bra koll.

4 gillningar

Eftersom Amex Platinum nämndes av samma användare antar jag att det är det det är frågan om.
Det finns en gräns, men den är inte uttalad och individuell.
Skall man göra ett större inköp kan man göra en förfrågan innan om den kommer gå igenom.
Så fungerar det i alla fall här i Finland, men en snabb googling indikerar att samma gäller i Sverige.

Nej. Aldrig.

De i min umgängeskrets som lånar på detta sätt är också de som ber om att låna en hundring som ska betalas tillbaka “nästa vecka”. När man får tillbaka hundringen 3 veckor senare dröjer det två dagar innan de vill låna den igen. “Ja men jag har ju betalat tillbaka den ju och är ju inte skyldig dig nåt”. Det jag försöker få fram är att behöver man ta sådana lån som sms-lån då har man nog ingen koll på ekonomi eller att man inte borde låna alls. Tycker att de borde förbjudas. De tillför inget, bara sätter folk som inte har råd att låna i skuldfällor. Skamligt utnyttjande av människor med dåligt ekonomiskt sinne. Säger inte att jag är smartare utan skulle säkert gått på detta om det hade existerat när jag var runt 20 år.

5 gillningar