Tog ett sms-lån för nästan 20 år sen nu. Gjorde lumpen och det var dags för muck, Vi skulle ha muck-fest och det var 0 kr på kontot. Visste om att de skulle trilla in pengar veckan efter och jag kunde då lösa lånet på 1500:- och 500:- i ränta och avgifter.
Värt varenda krona och vilken toppenfest det blev.
@Golfkungen1337 vad är det för “skarpa lägen?” Frågar genuint. Kan inte komma på något sådant där ett sms-lån skulle vara befogat. Hade jag haft endast en hundring kvar i mitt namn och 1 vecka kvar till löning, hade jag ätit nudlar och fastat.
Jag tror ju nästan att jag blir trollad här, men grunden för sund privatekonomi är att man inte ska agera på alla impulser man får. Nu är jag inte stenrik, men 100K är ju inte svårt att skaka fram, dels på sitt bankkort, men även kreditkortet, liten mängd kontanter.
SMS-lån? VARFÖR, det är helt meningslöst om man inte älskar att betala hög ränta. Hög ränta är ju bara bra om den går till mig.
Du får ursäkta, men att det är lätt att skaka fram 100 000 kr (eller menade du 100 kr?) är för många helt verklighetsfrånvänt. Antagligen inte på RT, men för befolkningen i stort.
Då får man ställa sig frågan, varför är det så? Varför åker folk på semester och förbrukar sitt överskott. Säg att du tjänar 30K netto varje månad. Du lägger undan 10%, 3K per månad. 36K på ett år, sen gör du det i 3 år. Då har du 100K. Är du inte sjukskriven och kan jobba så är det inte svårt. Det är ett aktivt val man har gjort. Man har köpt onödiga prylar, man känner att man har rätt till semester utomlands. Då blir det ju inga 100K.
Det där med ekonomi är 80% beteende och 20% kunskap. Det är också anledning jag inte håller med @janbolmeson att de flesta tjänar för lite pengar och det är därför de har dålig ekonomi. Jag håller inte med, man måste rätta matsäcken efter det man drar in.
Till att börja med så tycker jag det var modigt att starta en tråd där man berättar att man tagit flera SMS-lån just på detta forumet.
Själv har jag aldrig tagit något SMS lån och generellt varit mycket restrektiv med lån.
Men om man ändå har pengar, så måste det ju vara billigare att ha en buffert även om den har dålig eller ingen ränta. SMS-lån brukar väl ha räntor på 20-1000% eller något i den stilen?
Ja du behöver inte förklara detta för mig. Jag håller med i allt du skrev. Men det förändrar inte faktumet att de flesta nog inte skakar fram 100 000 kr så lätt.
Det får jag ge dig rätt i. Borde ha läst mer noga. Det framgick ju ganska tydligt i senaste avsnittet att folk inte kan klara av en oväntad utgift på x-antal 10000 kronor.
Har aldrig tagit ett SMS-lån och lär aldrig behöva göra det, ser mig själv som ekonomiskt lyckligt lottad numera. Men jag har full förståelse för att folk behöver göra det i en akut situation.
Mitt intryck när jag läser TS inlägg är att han använder sms-lån som ett sätt att köpa sig ett förskott på nästa lön. Han verkar inte behålla lånen.
Utan att veta exakt vilka avgifter det ger så antar jag att det är lite som att använda ett kreditkort, kanske för någon som inte beviljad kredit av olika skäl.
Lever man från lön till lön så kan detta kanske vara en variant. Men min gissning är att det ändå kostar och att det inte är det smartaste ekonomiska valet.
Att ha säg SEK 100k i kontantbuffert kostar kanske SEK 8k/år i utebliven avkastning, så en kvarts mille på tre årtionden. Det krävs rätt många och stora sms-lån för att det ska bli lika dyrt som en sådan buffert.
Nej, men jag har också varit lyckligt lottad/ bortskämd i livet med föräldrar som alltid ställt upp ekonomiskt under åren jag var student osv.
Idag har jag i första hand en buffert, som kanske är lite väl tilltagen (har hittills aldrig fått en oväntad utgift som tömmer ens 10 % av min buffert). Skulle det ändå ske har jag ett Amex.
Stämmer det verkligen att de tar en ny kreditupplysning om man vill utöka krediten? Jag kan inte påminna mig att de har gjort det när jag har utökat min kredit men det var länge sedan jag gjorde det. (Jag antar att de måste upplysa om det men det kanske är fel.)
Jag har alltid haft remember kreditkort och vad jag kan minnas har de aldrig tagit en ny upplysning när jag höjt gränsen, däremot tror jag de nekade någon höjning en gång, tror jag försökte dubblera gränsen. Aldrig heller när jag tagit ut extrakort till mina sambos.