Jag har aldrig själv bett om ökad kredit utan bara tackat ja när de har “erbjudit” det. Det kanske har betydelse.
Min erfarenhet av sms-lån är att folk i min omgivning utan impulskontroll nyttar dem. Och de som nyttjar dem gör det för saker som inte är nödvändiga att låna till. Den stora majoriteten kan inte hantera sina impulser eller se konsekvenser. De lever i stunden helt enkelt.
Det är oftast krogbesök, status prylar som inte behövdes eller var vitala. Kanske nån weekend resa för att unna sig i en grå vardag.
Jag har inget emot att man ta lån eller att man handlar på kredit. OM man har kapitalet eller ekonomin att hantera det.
Skulle jag behöva springa till tandläkaren akut?
-Be dem skicka faktura(15-30 dagar betalning)
Vill jag köpa en ny säng till gillestugan så jag kan ha fler gäster över?
-Snackade med MIO och de satte upp det på 10mnd räntefritt.
Vill jag åka på weekend resa till London?
-Vara vuxen och ta det när jag sparat ihop till det.
Har man ett normalt arbete och boende så kan man bygga en buffert över tid genom att hålla sin konsumtion på en rimlig nivå uner ett halvår.
Skulle jag inte ha råd med mat en månad så beror det på att man slängt pengar på nöjen normalt(med all respekt för att många ensamstående med barn inte alltid kan få ihop livet) och spara långsiktigt.
Jag själv växte upp fattig med missbrukande förälder i ett utsatt område. Och när jag var 20 och började tjäna pengar var det ibland svårt att hantera. Men jag mognade och blev vuxen. Jag tog ansvar och började leva mitt liv längre än till nästa lön.
Framför allt så började jag inse att korta kickar och glädjeämnen gav mindre än trygghet och frihet.
Bankerna har någit som heter UC Micro. Den innehåller enbart uppgift om eventuella betalningsanmärkningar. Jag har glömt bort om den även innehåller uppgift om taxerad inkomst. Uppgifter om krediter finns inte.
Denna upplysning registreras inte. Med största sannolikhet tar banken ut denna vid höjning av beloppsgränsen på kreditkort.
Men panta är väl minst lika dyrt som SMS-lån? Det lilla jag sett på TV. Typ du får 1000kr för ditt halsband, sedan en månad senare måste du betala 1200kr för att få tillbaka ditt halsband
Eller är det ngt jag missförstått?
Jag har aldrig haft någon särskilt dyr kredit, inkl. SMS-lån.
De lån jag har haft hittills är studielån, bolån, värdepapperskredit och avgiftsfritt kreditkort som betalas i tid och därför aldrig innebär någon kostnad.
Jag gillar belåning men den måste vara billig om det ska vara intressant för mig.
Det ironiska är att allt blir billigare för de som har pengar, vilket jag lärde mig innan jag hade särskilt mycket, t.ex. genom att kolla på Lyxfällan.
Därför jobbade jag redan från början för att få en situation där jag aldrig behöver ta skitlån.
Om man behöver ta ett SMS-lån har man inte råd att ta ett SMS-lån, lite så tänker jag.
Och nog måste väl snabblånen alltid innehålla en avgift, så även om man pyntar tillbaka snabbt så är det pengar man betalar för?
Mitt kreditkort har cashback (tror det inte går att teckna längre, remember:more) så jag tjänar till och med någon 1000-lapp per år på att använda det.
Summa summarum till TS. Ta inte snabblån, skaffa istället stabil ekonomi och utnyttja de 30-60 dagar räntefrihet som kommer med ett kreditkort. Läs på hur kreditkortet funkar. Komihåg att de alltid fakturerar “minimibeloppetatt betala”, alla skall betala hela skulden, alltid.
Har aldrig behövt eller tagit något sms-lån. Priviligierad pss.
Tackar dock för insynen kring hur de kan användas förståndigt. Har alltid haft fördomar angående dessa lån och vilka som använder dem.
Men varför åker ni på utlandssemester om ni är panka? Helt obegripligt.
Och om det är så att du tänkt betala lånen nästa månad, varför inte bara vänta en månad med att åka på semester? Då slipper du betala ränta och kan FÅ ränta från banken istället!
Om detta är ditt exempel på när du “behöver” pengar snabbt förstår jag varför vi aldrig “behövt” ta SMS-lån.
För att en tillvaro där man bara stirrar upp i taket, aldrig har råd med något, äter nudlar varje dag leder till ett liv där man slutar bry sig. Varför ska man planera för framtiden när allting är mörker och grått? Någon gång vill man ju unna sig något för att känna sig levande igen. Att hanka sig förbi varje dag är inget liv.
Du kommer ju fortsätta jobba i uppförsbacke (ligga efter ekonomiskt) så länge du aldrig ser till att offra något en stund för att sen kunna ligga före. Sättet du har nu kostar mer än för de som inte lånar. Därför kan de unna sig eftersom de slipper betala gamla skulder hela tiden.
Fast även de rika tycker ju att det är genant att låna av varandra, även om situationen förklarades.
Samtidigt så är de för fina för att ta sms-lån - och där sitter de alltså fast i rävsaxen, och får gott vänta i ett par tunga dagar på att aktierna säljs och förs över (ifall de inte har ett stort kreditkort som vissa här nämnt såklart)
Jag har utgått från att de gör detta, eftersom en person annars kan begära utökat kredit hos alla banker och kreditkortsföretag personen är kund hos, låt oss säga du går från 10k till 20k men gör det på 10 banker, då har du inte ökat ditt kreditutrymme med 10k som bankerna trodde, utan med 100k vilket kanske inte matchar din ekonomi, eller tidigare krediter.
Med en UC kan ju bankerna få koll på:
- Vad du har i total kredit idag och hos vem
- Om någon annan gjort en UC för att utöka kredit
Men det är fullt möjligt att inget av detta görs, eller det blir en samlad bedömning
Det beror ju på vad man menar med rik och vilka summor. För mig skulle det vara helt odramatiskt att låna 5-10 tsek några dagar/veckor från många av mina barndomsvänner. Men jag har väldigt svårt att se att behovet skulle uppstå. Jag tror att du mest fantiserar om “rika”, har svårt att se att du verkligen pratat med någon som ligger inom top 1% avseende inkomster eller förmögenhet som har berättat om det här påhittade behovet. Och som sagt, folk med höga inkomster har ofta föräldrar och syskon med höga inkomster också, eftersom iq och hårt jobb både är ärftliga och leder till höga inkomster. Så det är bara att låna inom familjen för kortare likviditetsbehov. Alltid är det någon som råkar ha några hundra k liggande.
Sms lån är för fattiga människor. Och det borde förbjudas därför att samhällskostnaden vida överstiger eventuell nytta.
Det du skriver är sant men vad det egentligen handlar om är att avstå en del ej nödvändiga saker ett fåtal gånger tidigt i livet.
Därefter finns en buffert / kapital som gör att sms-lån aldrig mer behövs och mycket pengar sparas in på det.
Dvs. det handlar om att du skippar kanske EN större rolig aktivitet en enda gång i ditt liv och därefter behöver du aldrig låna dyrt igen och kan därför göra fler roliga prylar framåt istället för att betala dyr ränta.
Jag äter hellre nudlar (bildligt talat) en gång när jag är 20 än X antal gånger resten av livet.
Nope. Kommer aldrig att göra det. Använder heller inte kreditkort annat än räntefritt så när som ett par tior max . Lånar av princip aldrig till annat än boende. Bilar etc köps kontant.(Oftast >5 år gamla)
En gång låg min nischbank nere ett par dygn pga virusattack.
Vi skulle åka och betala och hämta en bil vi köpt en viss dag . I dagens pengar härad 120kSek. Vi kunde nu inte betala på avsett sätt. Inte OK…
Som tur var skrapade vi ihop beloppet när vi behövde via att plocka fram allt ur våra lönekonton mm hos vår storbank och betalade resten med ett par kreditkort med rejält kredit.
Slapp ta snabblån.
Den nischbanken som låg nere har sen dess inte vårt förtroende längre och kommer aldrig få det igen.
Som kontrast har vi haft vår storbank i 30+ år och bara upplevt avbrott på några timmar som värst några få ggr.
Nej, jag har inte tagit sms-lån någon gång. Däremot har jag varit fullständigt pank och det var jobbigt. Funderade på hur jag skulle lösa det. Vände mig till sist till soc och fick socialbidrag under två månader. Det var i glappet mellan studier och jobb. Sista utbetalningen av studielånet kom då i mitten av april. Jag började jobba i juni och den lönen betalades ut i slutet av juli. Det var sjukt jobbigt att faktiskt be om hjälp och jag är tacksam för ett bra bemötande från soc.
Ehm. Nej. Det räcker nog att ta/återlösa ett SMS-lån på 3k per månad för att komma upp i de kostnaderna, och då är det för 3k buffert och inte 100k.
Eller, de kanske har konkurrensutsatts och blivit lite mindre orimligt dyra. Ska erkänna att min erfarenhet är från T-banereklam, typ “låna 3000 med ett klick snabbt och enkelt. Betala bara 3600 månaden därpå”.
Men, ja, som diskuterats i andra trådar, om man är kreditvärdig och har andra investeringar kan en checkkredit eller extra kreditkort med 45 dagars räntefri återbetalning vara ett bättre alternativ än att sitta på en stor buffert i onödan. Känns lite överkurs dock, om diskussionen är att SMS-lån skulle kunna vara rimligt och vettigt alternativ någonsin.
Ibland så fick man första lånet helt gratis (för låga belopp, såklart). Minns att jag tog ett lån för 2000 kr för exakt 2000 kr tillbaka. Inga dolda avgifter, inga hakar.
“Haken” är ju såklart att man ska börja låna mer så de vanliga räntorna kommer i effekt.
Minns på ett ungefär lånebelopp, återbetalningsbelopp och hur lång period? Lär vara skrämmande effektiv ränta.
Nja, de riktigt rika planerar(el har buffert på banken/kreditkort) så det uppstår nästan aldrig att ngn plötslig kostnad som inte kan betalas.
Om du pratar om att åka på semester mha sms-lån, så anser jag det inte är ngn plötslig kostnad. Det måste Du väl ändå haft med i beräkningen inför sommaren/semestern att du kanske/troligen skulle åka på semester.
99% av alla på RT ser till att man har sparade pengar för det eller har kreditkort (som man betalar av innan de börjar ticka ränta)