Har ni tagit sms-lån någon gång?

Du har en mental resa att göra. Som någon varit inne på så skulle du inte åkt på den semestern från början, för att du inte hade råd!

Om du rationaliserar det här beteendet för att det är trist med en grå vardag med nudlar, kommer du att ha dessa problem HELA LIVET. Du kommer att tvingas leva dyrare än de som tar ansvar för sin ekonomi, och konstant jaga din egen svans. Det är hårt sagt, och det är nog precis den käftsmällen du behöver.

11 gillningar

Dom håller produkten i 30 dagar, men inget jag valde att köpa tillbaka. På den tiden kostade blocket annonser så hade inte ens pengar till det.

Äldrig tagit SMS lån, jag har haft kreditkort så länge jag kan minnas. Under några ekonomiskt tuffa perioder har det väl händ att jag inte lyckades betala hela fakturan på en gång. Det kändes väldigt jobbigt, men är ändå bättre än SMS lån.

1 gillning

Har man pengarna på Avanza i globala indexfonder så man alltid ta en snabb värdepapperskredit, har man 1 miljon på Avanza kan man snabbt få loss flera hundratusen. Sen har jag kreditkort med limit på cirka 500k sen har jag haft buffert på minst 50k i min vanliga bank sen jag var 15 år.

I värsta fall kan man också ta ett privatlån på flera hundratusen. Kan också öka mitt bolån med flera hundratusen snabbt om jag skulle vilja.

Ser ingen anledning att ta sms-lån i min situation.

Vet dock att alla inte lever som jag, men då cyklar jag långt till jobbet, har valt att inte äga bil för att ha en mer hälsosam och trygg ekonomi till exempel. Reser heller aldrig privat men mycket i jobbet och lever enkelt och ödmjukt, lagar min egna mat och käkar matlåda, har inga dyra intressen heller, gym och löpning, haft samma löparskor i 2 år och funkar bra fortfarande.

Men jag kan köpa nästan vad jag vill när jag vill och bjuda vänner och familj utan att få ekonomisk ångest, och den känslan är helt oslagbar för mig.

3 gillningar

Ja, jag har gått ner mig helt i SMS-lånefällan. Ett tag hade jag ont om pengar, o jag tog snabba SMS-lån. Snart fick man ta nya lån för att betala igen de gamla, till sist gick det inte, jag struntade i att betala tillbaka, o till sist var man spärrad hos alla SMS-lånegivare. Inkasso o t.o.m. Kronofogden kom.

Detta var under en period som jag inte mådde bra, var sjukskriven med dålig ekonomi. Visst kan ett SMS-lån vara bra, men har man inte pengar att betala igen det ska man passa sig för att inte hamna i den onda cirkeln.

Tänk även att deras ränta oftast är jättehög.

8 gillningar

Hur snabbt är “snabbt” - kan man ta ut 10k från Avanza på en helg kl 03.00, och så kommer det in på kontot inom 15 minuter?

Behöver man oväntat 10kkr på 15min på helgen klockan 03:00 har man andra problem och borde nog ha godman. Då är man i mina ögon inte kapabel att sköta sin ekonomi alls.

8 gillningar

Det där var inte ett svar på frågan.

Om man ska nyttja en sån här tjänst eller inte, det är en sak. Men man kan inte förneka dess styrkor för de som vill använda dem (snabbhet). Lite som McDonalds. Kl 03 en helg så vill man ofta pallra sig dit efter ett par öl, trots att det är ohälsosamt istället för att laga mat hemma.

1 gillning

Har man sånna problem så ska man ha pengar på ett sparkonto. Summor som 10kkr bör alla kunna ha på sin bank. Sen kreditkort löser dessa problem om du nu inte ska köpa olagliga saker som inte går att betala med kort.

Så nej, sms-lån löser inget som inte kreditkort gör bättre och billigare.

4 gillningar

Tar några timmar på en vardag, kväll/helg blir det nästa vardag. Så man får ha flera varianter/nivåer av krediter. Är det någon utgift som kan sättas på ett kort gör man det i första hand, annars om man behöver snabba pengar omedelbums (ex. ramlar på en bra deal där man behöver swisha säljaren) använder man kontokredit. Sedan täcker man såklart kontokrediten med en långsammare kredit asap.

För att svara på ursprungsfrågan, så tycker jag att ta snabblån är som att pinka i byxorna. Det känns varmt till att börja med, men snart blir det iskallt. Så nej, jag har aldrig tagit ett sms-lån.

4 gillningar

OK.

Istället för att hylla SMS-lånens snabbhet så skulle jag härmed välja hacka lite på hur långsamt det är i övrigt. Tycker inte det är seriöst att man kan få vänta 50+h på ett uttag ifall man gjort det tidigt en lördag år 2024, så jäkla svårt kan det väl inte vara att se till så att det blir direkta överföringar? Om SMS-bankerna har löst detta, varför inte Avanza etc? Tid är pengar, i min värld.

Bara jag som börjar få svårt att avgöra om TS är allvarlig eller trollar?

5 gillningar

10 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Nej, dålig ekonomisk situation handlar inte bara om att “skärpa” sig

Jag misstänker att jag svarar ett troll… men nej, jag har inte tagit sms-lån, har inte ens kreditkort.

Att jaga en livsstil som man inte har råd med… utifrån ser det ut som att springa runt, runt och jaga sin egen svans. Man gör av med en massa energi på nonsens. Man kommer aldrig att komma vidare ur sin cirkel, bara långsamt djupare ner.

Jag trollar helt ärligt inte alls. Men jag kan förstå att folk kan tro det, eftersom RikaTillsammans till väldigt hög grad lockar till sig ett klientel som redan har mycket ordnad ekonomi och det hela på det torra. Men jag vill påminna dig om att personer som jag finns i stor skala där ute. Se det som en möjlighet att prata med någon som istället gått “den andra vägen”?

2 gillningar

Alltså, att folk använder det vet vi ju. Och det gör ju folk för att de tycker att det uppfyller någon form av behov. Men som produkt är det mest att likna vid droger, dvs det uppfyller ett kortsiktigt behov, men på lite längre sikt skadar det användaren. Vissa användare blir extremt skadade. Andra har tur och blir bara lite skadade. Och nyttan är begränsad.

1 gillning

Jag förstår, ber om ursäkt för onödig kommentar.

Jag får dock känslan av att du egentligen inte vill leva annorlunda. Vilket är helt okej, alla är olika.

Men nej, jag kommer inte från rika förhållanden. Mina föräldrar var fattiga men extreemt sparsamma. Typ diskade och återanvände brödpåsar.

När jag var yngre kunde jag ha 4 kronor på kontot och två dagar kvar till lön, då blev det gröt till middag och en toarulle från jobbtoan.

Idag lever jag bra, har sparat och investerat klokt (väldigt risk-avert).

3 gillningar

Det finns ju mycket forskning på det här, folk är fattiga för att de har hög tidspreferens, eftersom det minskar kapaciteten att studera, göra bra ifrån sig på jobbet, spara, etc. Det är därför folk som är fattiga är benägna att ta den här typen av lån. För att de saknar adekvat kapacitet att vänta på saker.

3 gillningar

Du får gärna utveckla, för jag tror du har helt rätt att vi är många som är hemmablinda.

T.ex. tycker du att det är enkelt att få ihop ekonomi? Hur stor andel av din inkomst lägger du på mat / boende och sådant?

Jag är nämligen helt övertygad om att undersökningar som säger att 50% av befolkningen upplever att det inte är lätt att få ihop sin ekonomi stämmer.

4 gillningar