Har vi nått "vägs ände" för räntefonder ? Kommer räntefonder ge avkastning i framtiden?

Med räntor på nollnivåer känns det logiskt som att den 30-åriga bull-marknaden på obligationer har nått vägs ände. I och med att räntorna inte kan bli lägre än idag (?) utan med all sannolikhet kommer stå still (gå sidledes) eller gå upp, finns det då någon som helst möjlighet att tjäna pengar på obligationer ?

Det kanske inte går lika bra som historiskt, men för 10 år sedan var det också omöjligt att räntan kunde sjunka mer. Sedan sjönk den. Ett par år senare var det omöjligt att den blev negativ, det kunde ju inte hända. Att betala pengar för att ha pengar. Sedan blev den negativ. “Men bankerna kan ju inte ha negativ på vanliga transaktionskonton”, och nu är det så på vissa banker, om än kanske inte för alla kunder.

Vad jag vill säga är att inget förvånar mig längre. Att ha lite av allt (likvider i olika valutor, långa räntor, korta räntor, realräntor, storbolag, småbolag, svenska bolag, utländska bolag, diverse ädelmetaller och även andra alternativa investeringar i allt från solpaneler till peer-to-peer lending) är min väg att inte vara orolig för att allt försvinner. Åtminstone inte samtidigt.

För ett antal år sedan hade jag av någon anledning också fått för mig att ränta aldrig kan bli negativ.

Nu är jag lika säker på att räntan i alla fall inte kan bli -10 %. Det kan liksom inte hända. Återstår att se om jag har rätt den här gången.

Jag känner väl också att obligationer har en väldigt låg avkastning, medan nedsidan är väldigt stor. Räntehöjningar och/eller en situation där folk vill ha sina pengar kan ge stora ras för obligationer.