Hävstång med terminer

I dagens läge med höga räntor så har jag funderat på det billigaste sättet att finansiera en portfölj med hävstång…

En sak som slog mig var att man kan använda terminer för att få t.ex 2x OMX30 exponering. Pengarna som inte är bundna för säkerhetskravet bör kunna investeras i typ Spiltan Räntefond eller motsvarande korträntefond för att ge runt 5-6% avkastning.

Tanken är att finansiera rullning/courtage med korträntefonderna och vid eventuell nedgång så kan även dessa användas för portföljbelåning (Plus på Nordnet runt 3%) för att täcka upp. Månadsspara in i kontot samt rulla terminerna varje månad.

Vad är det jag missat här? Känns som att jag kanske glömt ta hänsyn till dolda kostnader eller liknande

Tar tacksamt emot synpunkter/förslag :slight_smile:

Men “roll yield” då? Därför terminer är kass för långsiktig exponering…

Helt rätt, det är ju en kostnad för att rulla terminerna. Min fundering är bara hur mycket det egentlingen kostar över det långa loppet :thinking: har inte lyckats hitta detta någonstans (specifikt för svenska OMX30 terminer)

Titta bara råvaru-etfer och spotpriset.

Dessutom kommer det vara värre med indexterminerna då du förväntar dig högre positiv avkastning i det underliggande under lång tid.

Du kan också köpa t ex avanzas warrar, men det är ganska givet inte gratis:

Kostnader för MINI L OMX AVA 122, OMX med en hävstång om 1.92 just nu om förutsatt att:

1. Köp utförs för 1 MSEK
  2. Durationen är 1 år, dvs man håller i 1 år
  3. Förväntad avkastning är 10% (snitt för OMXS30 är ca 8-9% per år så en förväntad avkastning med hävstång om 6-10% kan betraktas som ett konservativt estimat).

Med ovan blir det kort löpande avgifter om 2.78% samt en engångskostnad, spread, om 0.26%. Det senare är dock fel då man betalar spread både för köp och sälj varpå spread snarare blir 0.26x2 dvs 0.54%.

Du skulle behöva göra dina egna kalkyler på allt ovan för att se om det faktiskt blir lönt. Vid flera insättningar, typisk “DCA”, kan all kostnader för spreads man drar på sig bli något mindre gemytliga.

1 gillning

Har försökt googla runt lite och hittade (OMX Swedish Index Prices and OMX Swedish Index Futures Prices - Barchart.com)

Nu vet jag inte hur pålitlig just Barchart:s data är men det verkar som att kurvan är lite all over the place… Ingen extrem skillnad mot cash/spot såvitt jag kan se (om man jämför med typ Olja eller VIX vilka oftast har en rejäl kostnad i roll yield)

Det är lite konstigt att inte OMX30 befinner sig i contango vilket den borde göra… Jämför med S&P500 (S&P 500 E-Mini Prices and S&P 500 E-Mini Futures Prices - Barchart.com)

Kan helt enkelt vara så att det enbart finns likviditet för OMX30 i det mest närliggande kontraktet och resten inte riktigt visar sanningen.

Jag har också kikat en del på terminer, men åtminstone här i Sverige verkar det inte vara något vidare för privatpersoner.

Rent teoretiskt är det inget fel med dem, i priset bakas det in en kostnad (cost of carry) som ska motsvara nuvarande kortränta och förväntade utdelningar över terminens löptid. Givet att man får motsvarande ränta på de pengar man håller som säkerhet och att utdelningar hamnar i linje med förväntningar så borde terminer ge i stort sett samma utveckling som underliggande index.

Där blir det direkt problem på t.ex. Avanza och Nordnet. Vad jag vet är det bara kontanter som godkänns som säkerhet, och man har inte tillgång till något penningmarknadskonto till skillnad mot exempelvis Degiro (som inte längre erbjuder ISK). När man inte kan få ränta på säkerheten blir det plötsligt väldigt mycket dyrare.

Sen är det ytterligare problem med avgifter, och att varje enskilt kontrakt motsvarar väldigt mycket pengar i underliggande. Antingen köper man miniterminer som har en exponering på ca 23 tkr, men då blir plötsligt de 22 kr man betalar för att gå in och ur kontraktet (exkl. spread) flera gånger per år ganska betydande. Eller så köper man “vanliga” terminer med en exponering på ca 230 tkr, och då får man helt enkelt nöja sig med att ens exponering blir någon multipel av det, vilket om du är ute efter hävstång kan bli lite lurigt att hantera.

Det kanske största problemet är att det inte verkar finnas något sätt alls att kunna köpa terminer på andra index än OMXS30 i ett ISK, och låg diversifiering blir ju särskilt farligt om man samtidigt vill ha hög hävstång.

Jag har landat i att de 2x ETFer man kan köpa på Nordnet (kanske finns på Avanza också) är det smidigaste sättet att få någorlunda effektiv hävstång.

Hej, kan bara svara på säkerheten; det har fungerat i andra sammanhang (ställa optioner) att använda tillgångarnas belåningsvärde som säkerhet på NON så förutsätter att det fungerar även när man handlar terminen.

Man måste ju dock ha lite cash på kontot, eller ha belåning aktiverad, eftersom det är daglig kontantavräkning på terminen.

Fantastiskt! Skall försöka testa med en mindre summa och se om det gäller även terminer :slight_smile:

Appropå rullkostnaderna, såvitt jag kan se så är det ett premium på 0,1% att köpa Januari exp terminen mot cash/index.

Även om man slår ihop det över ett år så ser det inte alltför kostsamt ut (givet att inte kurvan blir mycket brantare). Bortser från alla andra exp. då det inte finns någon som helst volym utanför närmaste månaden.

Om det går att använda korträntefonder som kollateral (med belåning) så verkar detta som en möjlig strategi.