Heads-up om en kommande uppföljningsartikel om Better Globe

Jag köpte (lite) träd via din länk innan 2019. Om läget nu var samma som läget då skulle jag gjort det igen. Jag köpte också med huvudsaklig målsättning välgörenhet, med ev avkastning som trevlig bonus. (Köpte nog t o m av deras paket där man typ köpte två träd och gav bort ett som välgörenhet till lokal odlare eller hur nu upplägget var, och de var en “dålig affär” nästan hur man än räknade.)

Har en skvätt pengar i Trine av ungefär samma anledning, välgörenhet med möjlig avkastning som bounus, där möjligheten till avkastning dessutom gör att den totala mängden pengar man kan locka in till välgörande ändamål blir enormt mycket större än om man står med sparbössan och “tigger”. Men. Här ligger väl som du är inne på också problemet. Om alla verkligen såg det som i huvudsak välgörenhet borde det inte blir någon större skillnad i villighet att skjuta till pengar, men det blir det bevisligen. Mycket stor, t o m, något som trine själva skrivit om och lyft fram som fördel när kritiker från andra sidan inte tyckt de sysslar med “riktig” välgörenhet. Det antyder att de flesta definitivt ser det som investering först, och då antagligen utan att väga riskerna ens i närheten av korrekt i förhållande till avkastning. Om man tar Trine-fallet är även de investeringar med “lägst” risk, väldigt riskfylda, inte minst då de görs i länder där korruption och kriminalitet mer eller mindre konstant innebär att det är upp till några personers godtycke om investeringen bara ska konfiskeras.

5 gillningar

Hade varit kul att höra mer om arbetet i detta bolag.

Har bolaget egna anställda i Afrika, som sköter det löpande med träden?

Hur särskiljs vilka träd som hör till svenska bolaget jämfört med vilka träd som hör till norska bolaget?

3 gillningar

Förlåt, men det är väl inte sant dock? En rejäl vinst gjordes som jag har förstått på att vara ambassadör och sälja träd träden. Så riktigt i samma båt är väl inte alla?

5 gillningar

Det är möjligt att en ekonomisk vinst gjordes, det var före min tid på RT. Men med tanke på att affären fortfarande kritiseras och grävs i, så kanske den vinsten känns som en klen tröst. För pengar är som sagt inte allt.

Sen gissar jag att även Jan hade tjänat ekonomiskt på att bara investera i en bra passiv fond i stället. Men det är en gissning.

Alla gör vi misstag, även influensers.

6 gillningar

Jag var aldrig med i BG, precis alla varningsklockor ringde. Däremot förlorade jag en slant i Storskogen, som jag tyckte lät som en genuint bra idé. Det var dock bara växelpengar jämfört med vad jag tjänat på globala indexfonder, som jag fick upp ögonen för tack vare RT.

6 gillningar

Jag är glad att du ändrat inställning gällande behovet av diskussion i frågan.

1 gillning

Jag tycker det är positivt att detta kommer fram och att vi får mer insyn.

Det är tydligt att det kan finnas intressekonflikter mellan @janbolmeson och RikaTillsammans, eftersom @janbolmeson fick cirka 6 % av trädpriset och ännu mer vid försäljning av donationspaket.

Så länge det finns fullständig transparens om varför något säljs och vad den som säljer har att tjäna på det, ser jag inga problem med det.

Vad tycker ni andra?

6 gillningar

Jag vill minnas att Småspararguiden varit aktiva här på forumet och det är klart att de fått viss synlighet. Även det är rätt med granskning av BG tycker jag deras agerande är märkligt.

Lite märkligt att detta citat inte kom med.

1 gillning

Varför? De granskar ett oerhört ifrågasatt företag som fokuserar på investering etc under täckmantel välgörenhet.

Skulle de avstå pga av att de intervjuats av Jan och varit med i Rika Tillsammans?

“Agerande” Låter som om de gör något fel. :sweat_smile:

11 gillningar

Jag får känslan att Småspararguiden tidigare använt sig av Jans plattform för att öka sin räckvidd. Sedan tar de helt plötsligt upp ett ämne som varit omskrivet i 14 år och som de naturligtvis känt till sedan länge. Bildningen av ett svenskt AB har ett nyhetsvärde och jag tycker de kunde penetrerat den frågan djupare. Sammantaget får jag känslan att de bara vill distansera sig och möjligen ytterligare öka sin räckvidd på Jans bekostnad vilket ger mig en dålig bismak till publiceringen.

Med det sagt är jag mycket kritisk till BG precis som många andra här. Småspararguiden gör ett bra jobb för att sprida kunskap om sparande och ekonomi.

4 gillningar

Kanske är lite för mycket att begära. Men han kanske lyssnar på din uppmaning.

Är Aktiespararnas artikel samma? Låst tyvärr

Hur står det här sig jämfört med Storskogen-historien? Vilket var värst? Var förlorade RT-medlemmarna mest?

Har du kikat lite längre ner på forumet? Under alla trådar syns:

De flesta på Rika Tillsammans är vuxna människor och har man ett intresse för investeringar så har man koll på att alla investeringar innebär en risk. Bara för att en investering säljs in, gör den inte riskfri.

Personligt ansvar, är en bra grej.

3 gillningar

Är dina inlägg i den här tråden också pre-screened

1 gillning

Försökte kopiera texten, men det gick inte. Vet inte varför.

Skärmdumpar är min livlina, på grund av mitt dåliga närminne. Men försöker använda de i undantagsfall i forumet. Text är bättre, men denna gången gick det inte.

Ber om ursäkt om någon blev trampad på tårna. ”Riktiga” texten finns :point_down:!

Eller inte?

1 gillning

Ah, händer mig hela tiden, speciellt i kollotråden. Admins kikar och sen godkänner, men kan ta en stund, eller några timmar. Beror på hur många som är online.