Jag tror att börsen är övervärderad, vad kan man göra för att inte drabbas alldeles för hårt om det skulle vara så att vi befinner oss i en bubbla?
Guld? Silver? Blanka? Obligationer? Cash? Vad gör man?
Varför jag tror att vi är i en bubbla just nu:
Folk kan inte konsumera deras pengar pga. covid, leder till ofrivilligt sparande (i aktier)
Jag hör folk prata om aktier jättemycket överallt och på sociala medier, många gånger folk som inte kan så mycket (jag misstänker då att de driver upp börsen)
Näringslivet hänger inte med börsen
En del experter varnar för bubbla, detta kan vara pga. a) de anser att det faktiskt är en bubbla. b) nu när aktier är hett så kan man få lite pr om man pratar om aktier
Finns väl ett par alternativ:
Vikta ner i sin tillgångsallokering till tex kontanter, vilket har ett möjlighetvärde om aktier sjunker, sålänge man är snabb på att återinvestera vid lägre värderingar.
Att spekulera i nedgång är inte det lättaste. Certifikat urholkas,blankning är dyrt och livsfarligt. Att köpa Säljoptioner på Termin är möjligt, men dyrt,lite klurigt och kräver lite av en som investerare,inget du kan bara stoppa i lådan.
En möjlighet, något dyr, är att investera lite i en lång volatilitetsfond som Amundi Fds Volatil. Ökar volatiliteten (som den gör i nedgång) så bör den fonden öka i värde, vilket kan ge ett mervärde i en eventuell nedgång dels i form av skydd, samt möjligheten att allokera över till att vara lång aktier när dem blivit billigare.
Ser inte guld riktigt som en hedge mot aktier, snarare mot inflation, men med tanke på riksbankernas agerande i att trycka pengar vid börsnedgångar, så överlappar dessa något i dagsläget
Jag håller helt med, men vad ska man göra med den informationen? Kraschen kan komma på måndag, om en månad, om 2 år eller aldrig. Börsen har en tendens att gå upp kraftigt innan en krasch, prickar du fel så förlorar du mer än du hade förlorat i en krasch, och om 10 år står börsen antagligen högre än nu oavsett vad som hänt på vägen.
Mitt tips på hedge: En lågt belånad bostad, buffert på sparkontot, ett högt humankapital (hög utbildning, kompetens, bra hälsa etc) och som @Jakke tipsar om, en skön madrass för nattsömnen . Då klarar man sig nog igenom nästa kris.
Stämmer detta? Vad jag kan märka (källa: magkänsla) lägger folk jättemycket pengar på bostäder, fritidshus och renovering. Bostadsmarknaden är hetare än nånsin.
Har du en gissning om hur kursen kommer att gå framöver är det inte fel om du låter kursen bekräfta att du har rätt innan du gör något.
Börjar kursen vika ner och du blir osäker kan du sälja hälften och göra om portföljen till en soffpotatisportfölj och sen ligga still där.
Att sälja allt skyddar garanterat ditt kapital och är väldigt lätt. Problemet är att köpa tillbaka igen. Det är ofta väldigt svårt mentalt att gå in tungt och snabbt igen. Många momentumhandlare tappar här. Men det går att träna bort.