Hej, jag har köpt XX. Är det bra? | Gör vi så i något annat område än investeringar?

Jag är fascinerad av ett återkommande scenario i forumet. Och nu är jag absolut inte ute efter att spela Bror Duktig utan genuint intresserad av vilka mekanismer och tankar som leder fram till ungefär ett sådant här inlägg:
”Hej, jag är ny på forumet och har nyss börjat spara och investera. Jag har köpt XX. Är det bra?”

Jag har svårt att komma på någon annan produkt man först köper och därefter ber om råd kring valet. Knappast ser man på ett bilforum. ”Hej, jag har precis köpt en Volvo S90. Är den bra?” Eller mobil, jeans, vin eller vad som helst.

Är det en så stark impuls ”att göra något” man får när man väl bestämt sig att investera att man lite mer eller mindre planlöst hittar något, köper och först därefter upptäcker att det finns så mkt mer att förstå? Vad tror ni?

9 gillningar

Tror det kan bero på rädsla att ha valt galet. En fond eller en aktie är en digital produkt, som man aldrig kan testa eller klämma på, som en telefon eller bil.

Är man ny på området så kan det säkert vara ett behov av, grattis, du har inte köpt helt galet.

Såg senast i dag en kvinna på nyheterna som råkat ut för investeringsbedragare. De kriminella är rätt smarta som riktar in sig på nybörjare.

Men det bästa vore om alla ställde frågan innan de köpt, men kanske den frågan gör att man känner sig ännu mera som en nybörjare. De flesta vill passa in?

Är ingen psykolog, men något måste det ju bero på. :thinking:

5 gillningar

Folk söker väl bekräftelse efter de gjort ett aktivt av? Likt när man har köpt en ny bil eller bostad så vill man visa upp den och höra av andra vad de tycker?

Jag tror inte folk egentligen vill veta utan bara höra att valet de gjort var rätt, om du förstår?

7 gillningar

Det vore vettigt att låta Chat GPT ge ett generellt svar på denna fråga. Då skulle frågan kunna lösas en gång för alla så behöver ingen ödsla tid på den mer sedan.

Samtidigt är ju ”byteskostnad” och ”besvär” nästan alltid extrem liten jämfört med andra saker.

Dvs byta/sälja fond snabbt/enkelt/billigt.

Byta säljs bil/vin/kläder ”not so much…”

Så komma igång med sparande är kanske viktigare än att komma exakt rätt? Med t ex bil är det istället viktigt/värdefullt med motsatsen, komma rätt före komma igång.

12 gillningar

Min gissning är att buyers remorse ligger bakom:

Jag tror detta är ungefär 97% av svaret du söker:

En mobil är lättare att utvärdera, detsamma gäller bilar och jeans. Värdepapper är mer abstrakta.

De sista tre procenten är den upplevda känslan av risk och att allting går åt helvete oavsett. :joy:

p.s. Det enda jag tror kan mäta sig av dina exempel är vin. Många har noll koll, men i det fallet går det åtminstone att bli berusad av om inget annat…

2 gillningar

Jag tror också det beror på att man bara vill komma igång och köpa något och börja spara. Man tänker lite kanske att alla fonder är typ samma ändå.

Sen googlar man lite, hittar det här forumet och inser att det finns löpmeter med inlägg om vilken global indexfond som egentligen är bäst. Plötsligt tror/inser man att det är så mycket mer komplicerat än vad man först trodde.

4 gillningar

Här har du helt rätt!
En mobil kan du testa i affären innan du köper den och sedan brukar den fungera som provexemplaret i affären. Aktiefonder fungerar bra vissa perioder, dåligt andra.

En bil kan du provköra och sedan brukar den fungera ungefär som när du provkörde, i alla fall tills den börjar bli gammal. Aktiefonder fungerar bra vissa perioder, dåligt andra.

En aktiefond som verkar bra kan sjunka i värde och det kan ta tre månader eller tre år innan den börjar fungera bra igen.
Ett par jeans passar inte bra vissa veckor och dåligt andra veckor för de har samma mått och storlek hela tiden, men aktiefonder fungerar så. Aktiefonder “passar” bra vissa perioder och dåligt andra (om man inte har kunskap/förståelse).

Min uppfattning är att detta forum finns för att medlemmar ska kunna hjälpa varandra i ekonomiska spörsmål.

Vissa tycker det lätt att investera, andra tycker det är svårt.

Enklast är väl att avstå tråden om man stör sig på att någon ber om råd i forumet?

1 gillning

Jag kan tänka att det beror på att man upptäckt ett nytt behov som man vill lösa fort. Pengarna är oplacerade och försvinner i inflationen och man har fattat att investeringar löser det.

Man kommer på att man är naken, har inget jobb fast man behöver pengar, har ingen bil fast man behöver åka nu, måste ringa men har ingen telefon. Det är första gången så man har ingen aning. Därför tar man första bästa jobbet för att få inkomst, köper kläderna, bilen, telefonen man först får tag i så man slipper känna sig naken.

Sen, när akutbehovet är löst börjar man fundera på om det finns bättre lösningar man bör byta till.