Detta svar är i wiki-format, dvs. du och alla andra registrerade användare kan ändra i det. Tanken är att vi tillsammans i forumet jobbar fram ett konsensus svar som vi är nöjda med. Respektera andras skapande när du ändrar och försök utgå från intentionen med frågan. Ibland kan en variation vara bättre att diskutera i kommentarerna nedan i tråden.
Det korta svaret
Majoriteten av oss i forumet gillar och investerar i breda, billiga och globala aktieindexfonder. Dessa ligger närmast forskningen och ger en bra avkastning i förhållande till risk över lång tid. Våra två grundrekommendationer är:
Det är två riktigt bra fonder. Dessa fonder kan du köpa på t.ex. Avanza eller Nordnet. Om du inte kan byta bank eller välja någon av dessa fonder, fråga efter den billigaste passiva globala aktieindexfonden. Den bör max kosta 0.25 % i avgift.
Läs gärna även artikeln: “https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-investera/” som går genom forskningen, tankarna och teorin bakom att välja just indexfonder.
Förutsättningar spelar roll!
Notera att alla tips, råd och rekommendationer gäller givet ett antal förutsättningar. De mest relevanta förutsättningarna för denna fråga är:
-
Du behöver inte pengarna som investeras på 10 år eller mer.
-
Du önskar investera enligt konsensus i forskningen
-
Du är medveten om att pengarna kan öka och minska i värde (t.ex. uppemot -30 % ett enskilt år)
Variation #1 - Fondrobot
xxx
Variation #2 - RikaTillsammans basportföljen
I forumet har vi under åren arbetat fram en basportfölj som vi är väldigt nöjda med. Den är bred, billig, följer forskningen och kan vara en bra bas för dig att börja med. Sedan är det inget som hindrar från att komplettera med nya eller andra fonder.
Sedan 2021 har den sett ut som följer:
Du kan läsa mer i tråden om fonderna, men tanken är att täcka in så många länder, branscher, storlekar på bolag som möjligt. Därav basen i den breda globalfonden, en komplettering med småbolag och tillväxtmarknader som den inte innehåller. Sedan har vi en liten överexponering mot Sverige eftersom vi bor i landet och därmed påverkas av ekonomin som helhet.
Variation #3 - Välja fond i Premiepensionen (“PPM”)
Enligt samma principer som ovan blir den naturliga rekommendationen för PPM-sparandet:
Det är en bred, billig och global aktieindexfond till en riktigt låg avgift om 0.11 %. Det är även den fond som du får om du inte har gjort något aktivt val.
Relevanta följdfrågor
(Framgent är det tänkt att vi länkar detta till andra trådar med svar till dessa frågor):
- Är det inte klokt att dela upp sparandet i olika fonder?
- Omfattas fonder av insättningsgaranti?
- Hur vet man när börsen är dyr respektive billig?
- Hur stor är risken att jag kan förlora mina pengar?
- Jag har fonden X ska jag byta redan nu?
- Ska jag investera hela mitt belopp på en gång eller sprida ut det?
- Kan jag månadsspara i dessa fonder?
Fördjupning för dig som önskar
Nedan följer en sammanställning av diskussioner i forumet relaterade till ämnet:
Avsnitt på bloggen (finns ofta som podcast eller video):
Andra bra länkar