Vilken fond eller fonder ska jag välja? | FAQ-experiment för samskapande

Den här tråden är ett experiment utifrån processen för att ta fram en FAQ / Vanliga frågor och svar-sida på forumet. Läs mer här och här. Syftet är att skapa ett bra svar på en vanlig fråga som ofta lyder “Vilken fond ska jag välja?” som vi har väldigt många av (se sökresultat)

När man precis ska komma igång med sitt sparande är det lätt att bli överväldigad av alla tusentals fonder och alternativ som det finns att investera i. Att man dessutom inte får ett entydigt svar gör det många gånger inte enklare. Det gör att man ofta landar i en fråga som:

• Vilken fond eller vilka fonder ska jag välja?

Syftet med den här tråden är att ge dig både konkreta tips i form av vilka fonder som du kan välja för ditt sparande, men framförallt även hur du kan tänka kring när du väljer fonder.

Detta svar är i wiki-format, dvs. du och alla andra registrerade användare kan ändra i det. Tanken är att vi tillsammans i forumet jobbar fram ett konsensus svar som vi är nöjda med. Respektera andras skapande när du ändrar och försök utgå från intentionen med frågan. Ibland kan en variation vara bättre att diskutera i kommentarerna nedan i tråden.

Det korta svaret

Majoriteten av oss i forumet gillar och investerar i breda, billiga och globala aktieindexfonder. Dessa ligger närmast forskningen och ger en bra avkastning i förhållande till risk över lång tid. Våra två grundrekommendationer är:

Det är två riktigt bra fonder. Dessa fonder kan du köpa på t.ex. Avanza eller Nordnet. Om du inte kan byta bank eller välja någon av dessa fonder, fråga efter den billigaste passiva globala aktieindexfonden. Den bör max kosta 0.25 % i avgift.

Läs gärna även artikeln: “https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-investera/” som går genom forskningen, tankarna och teorin bakom att välja just indexfonder.

Förutsättningar spelar roll!

Notera att alla tips, råd och rekommendationer gäller givet ett antal förutsättningar. De mest relevanta förutsättningarna för denna fråga är:

• Du behöver inte pengarna som investeras på 10 år eller mer.

• Du önskar investera enligt konsensus i forskningen

• Du är medveten om att pengarna kan öka och minska i värde (t.ex. uppemot -30 % ett enskilt år)

Variation #1 - Fondrobot

xxx

Variation #2 - RikaTillsammans basportföljen

I forumet har vi under åren arbetat fram en basportfölj som vi är väldigt nöjda med. Den är bred, billig, följer forskningen och kan vara en bra bas för dig att börja med. Sedan är det inget som hindrar från att komplettera med nya eller andra fonder.

Sedan 2021 har den sett ut som följer:

Andel Typ Fond Avgift
70 % Globala aktier Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22 %
10 % Globala småbolag Handelsbanken Gl Småbolag 0,64 %
10 % Tillväxtmarknader Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 0,45 %
10 % Svenska aktier PLUS Allabolag Sverige 0,22 %

Du kan läsa mer i tråden om fonderna, men tanken är att täcka in så många länder, branscher, storlekar på bolag som möjligt. Därav basen i den breda globalfonden, en komplettering med småbolag och tillväxtmarknader som den inte innehåller. Sedan har vi en liten överexponering mot Sverige eftersom vi bor i landet och därmed påverkas av ekonomin som helhet.

Variation #3 - Välja fond i Premiepensionen (“PPM”)

Enligt samma principer som ovan blir den naturliga rekommendationen för PPM-sparandet:

• AP7 SÅFA

Det är en bred, billig och global aktieindexfond till en riktigt låg avgift om 0.11 %. Det är även den fond som du får om du inte har gjort något aktivt val.

Relevanta följdfrågor

(Framgent är det tänkt att vi länkar detta till andra trådar med svar till dessa frågor):

1. Är det inte klokt att dela upp sparandet i olika fonder?
  2. Omfattas fonder av insättningsgaranti?
  3. Hur vet man när börsen är dyr respektive billig?
  4. Hur stor är risken att jag kan förlora mina pengar?
  5. Jag har fonden X ska jag byta redan nu?
  6. Ska jag investera hela mitt belopp på en gång eller sprida ut det?
  7. Kan jag månadsspara i dessa fonder?

Fördjupning för dig som önskar

Nedan följer en sammanställning av diskussioner i forumet relaterade till ämnet:

Avsnitt på bloggen (finns ofta som podcast eller video):

Andra bra länkar

• xxx
2 gillningar

Följdfrågor kopplade till detta:

1. Är det inte klokt att dela upp sparandet i olika fonder?
  2. Omfattas fonder av insättningsgaranti?
  3. Hur vet man när börsen är dyr respektive billig?
  4. Hur stor är risken att jag kan förlora mina pengar?

Jag uppfattar formuleringen “Om du bara ska välja en fond” som lite förrädisk eftersom det på något sätt pekar på att det kanske egentligen vore klokare att ha flera fonder. Det kanske det vore också men det vore bättre att predika mer av “enda vägens politik”. Jag menar då att “för nybörjaren är det bästa att göra så här”.

En förutsättning att tänka på borde väl vara att svenska kronan går upp och ner gentemot EUR och USD. I tider när SEK står lågt kan det finnas en poäng i att ha en större andel svenska aktier än normalt, förutsatt att man tror på Sverige.

En annan förutsättning är väl att pengar man behöver inom överskådlig tid som regel inte ska vara på börsen alls. Om man t.ex. sparar till en egeninsats för en bostad så bör sparhorisonten (antalet år) styra fördelningen mellan fonder och sparkonto.

1 gillning

Absolut, lade till dem i inlägget, tänker att man besvarar dem i separata trådar som bygger på samma struktur.

Marknadstajmning borde vara förbjudet när man ska följa den bredaste global index långsiktigt :+1: . På det sättet skulle man kunna tajma många andra lands index och hålla på byta hela tiden . Att spela på valuta på börsen är inget att rekommendera .

Det är bra att ta upp frågan. Om man sedan väljer att göra det är ju mer subjektivt. När det gäller att köpa någon indexfond Sverige istället för indexfond Global så är ju inte dramatiken så stor. Det är svårt att göra totalfel med den modellen. Att SEK kommer att hämta sig inom X år är sannolikt. Sedan är ju frågan mer NÄR det kan vara relevant. Att det kan vara relevant just nu framstår inte som så knepigt men det finns ju många potentiella SEK/USD-kurser.

Det kan stämma men frågan är hur Svenska aktier utväcklas när Sek blir dyrare ? Vem säger att global index kommer utväcklas sämre när Usd blir billigare då kan det blir så att aktier utväcklingen kompenserar valuta fallet. Det är mer kompleks än bara valutan upp/ned . Man kan göra byta fram och tillbaks hit och dit mellan olika index och det brukar även jag själv göra men det är fel sätt följa bredaste global index efter forskningen både upp och ned långsiktigt

Visst är det så men med en indexfond är ändå risken hanterbar. Det kan vara bra med en diskussion om frågan. Många stora bolag är ju dubbelnoterade och borde därmed inte vara tydligt “rabatterade”. Jag har inte hela bilden här.

Att göra på sitt sätt betyder inte att man misslyckas men det är ändå något man gissar sig fram och färsöker tro på att man kan slå global index på det sättet . Det kallas marknadstajmning och ett annat spel börsen. Det år ett valuta spel som kan bli både bättre och sämre.

Visst. Man kan definiera det som man vill. Valutor rör sig dock normalt i en sorts korridor, upp och ner. Själva tanken att Stockholmsbörsen skulle vara billigare kopplad till en svagare krona tycker jag är intressant. Jag menar då inte att betrakta det som en sanning utan mer av en öppen fråga. Många bolag är ju väldigt internationella och har en väldigt liten marknad i Sverige. Jag vill mer ha “ett tänk” kring frågan som handlar om själva sakfrågan, inte att “man inte ska spekulera i valutor”. Jag håller med om att man inte ska det rent allmänt men just att köpa index är inget högriskprojekt.

1 gillning

Varför återskapar vi material som finns bra i RT-avsnitt?

1 gillning

Den här förutsättningen att inte behöva pengar på X år är svår för nybörjare. Jag tänker att den blir enklare att förstå i min modell med faser i livet.

Om man sparar till något, oavsett vad, så har man ofta en obestämd sparhorisont. Tanken är att pengarna ska användas till X när summan blivit tillräckligt stor. Hur många år det kan ta är inte alltid givet. Det innebär att man iofs kan tolerera viss risk. Att det kommer en nedgång är hanterbart eftersom det inte finns en given tidpunkt när köpet ska ske.

Om man befinner sig i ”medelåldersfasen” där bra bostad, karriär och allt sådant är ordnat så är pensionsåldern sparhorisonten. Då kan man tänka hyggligt långsiktigt. Är man i någon tidigare fas behöver man tänka annorlunda.

Vad ”medelåldersfasen” är kan variera mellan olika personer. Poängen är att man har ordnat allt materiellt som behövs i livet, utifrån de egna förutsättningarna. Om någon har eller planerar för en stor familj kan det ta längre tid att nå medelåldersfasen. I den fasen har man, som jag tänker, den bostad där alla barn har egna rum och alla övriga behov är uppfyllda. Sedan kan man förstås alltid fundera över exakt vad man egentligen behöver.