Jag tycker det här är en riktigt bra idé och jag har flyttat runt i forumet lite så att vi kan ha en FAQ-sida som blir enkel att referera till. Jag kommer på ett par olika sätt och skulle vilja ha din input.
Min tanke är att FAQ-sidan blir en slags innehållsförteckning över frågorna tillsammans med ett “tillräckligt bra” svar i typ en mening och sedan en länk till en diskussion här på forumet. Det som vi sedan gör i forumet är att vi skapar en diskussion för varje fråga men där första inlägget blir en wiki.
Då kan kan alla ändra tills vi har ett svar som blir någon slags konsensus i forumet (givet att det fungerar så klart). I denna wiki ger vi också först ett tillräckligt bra kort svar, men även ett längre och i kommentarerna kan vi unna oss diskutera variationer och nyanser. Då kan vi även tagga alla frågorna som “vanliga frågor” precis som vi gör med de bästa diskussionerna.
Det blir ju lite merjobb och inget vi snyter ur näsan ikväll, men över tid tror jag det skapar mest värde och kvalitet. Jag tycker personligen det vore roligt att samskapa det med er, särskilt då det dessutom skulle ge utrymme för mer än bara min syn.
Eller så kan vi göra något helt annat som är än bättre. Vad tänker du?
Jag tänker att det kan bli hur bra som helst - men skulle gärna se en ’lås-funktion’ när vi nått det där konsensus-statusen för olika frågor. Så det blir någon form av värdeskillnad på råd som enbart någon eller några användare tyckt till om - och det som många eller särskilt kunniga gått med på?
Kanske kunde de betrodda användarnas kommentarer markeras på ngt sätt?
Tror att det skulle öka tillförlitligheten för wikin.
Jag uppfattar att många av diskussionerna på forumet är lite väl “polemiska”. Någon anser att Lysa är bra. Någon annan tycker något annat. Någon tredje har argument av något annat slag. För den som vill veta “vad som är bäst” blir det virrigt att försöka förstå alla dessa argument. Jag tycker att podden är bra för att reda ut för- och nackdelar med olika alternativ. Sedan kan det mycket väl finnas bra inlägg i forumet men då handlar det mer om enstaka inlägg än kompletta trådar med en massa blandade uppfattningar. Om man rent teoretiskt skulle moderera forumet mer hårdhänt eller välja ut särskilda inlägg med bra innehåll så vore det en sak men en rörig debatt är inte vad man behöver som nybörjare.
Kanske går att dela in i sektioner, beroende på vilken risknivå man är ok med?
Vissa kan vara helt ok med att det svänger, andra vill ha lugn och stabilitet och en del ett mellanting.
Tror sektioner eller dylikt upplägg kan ge bra råd till de flesta, utifrån vad man vill ha ut av sitt sparande och investerande. Då kan också alla komma till tals, utan att någon ”mobbas” ut.
Jag tror att den optimala modellen vore att ha enkla frågor och enkla svar. För varje fråga skulle det finnas möjlighet att dels betygsätta svaret, dels ställa följdfrågor. Det skulle så klart bli rörigt i början innan strukturen “satt sig”. Min bild är dock att den absoluta majoriteten undrar ungefär samma saker. Många av “följdfrågorna” skulle sannolikt bygga på att man inte förstått innebörden i ett visst begrepp eller att svaret är formulerat på ett sätt som förutsätter att man förstår vissa saker. Iom att det skulle finnas ett interaktivt inslag i strukturen skulle alla dessa skevheter kunna justeras allteftersom de blir tydliga.
Min bild är att de flesta “riktiga” nybörjare inte själva vet vad de behöver. Jag presenterade tidigare en idé om att bygga råd kring etapper i livet. När man är ung kan man tänka på ett sätt, när man är lite äldre på ett annat och när man är gammal på ett tredje. Det handlar förstås inte bara om ålder i år utan om vilka “bulletpoints” man har uppnått. Någon kan vara småbarnsförälder vid 20 års ålder och någon annan vid 50 års ålder. Det kan de olika utmaningar men i grunden borde det finnas en del gemensamma förutsättningar också oberoende av ålder.
Om vi med nybörjare menar yngre personer som ser börsen som sin lekstuga så tänker jag att det finns en massa lattjolajbans-grupper där de kan lära sig om diverse mirakel-aktier och annat skoj. Med nybörjare menar jag mer någon som är osäker på om börsen är för dem och hur det funkar med fonder egentligen.
Jag tänker att jag / vi formulerar frågan med tanke på olika förutsättningar. Sedan blir första svaren en wiki som jag kommer ha koll på. Då tror jag att det kan fungera, för då kan vi ju ha kommentarerna därefter, men svaret är alltid i första posten till frågan.
Förstår inte helt och hållet men det låter klokt med en flexibel ansats. Det hela kommer att behöva skruvas på. Det är viktigt att försöka hålla det generellt och det är inte helt lätt.