Varför tror jag att min placeringssituation är unik?

Har under en längre tid observerat hur en trådskapare ställer en fråga om placeringar enligt följande:

Jag är en trebarnsmamma från Eslöv på 37 år och har 500k att placera på oändlig tid. Pengarna har jag fått från min pappa som är söderhavskung. Han gillar guld.

Mitt hus är belånat till 70 och är rosa. Jag har ett bra jobb som ger mig en genomsnittlig lön och jag gillar även att unna mig en tjejkväll då och då. Innan jag och min sambo köpte hus så bodde vi en trea på 70kvm. Balkong i söderläge.

Jag tror inte på Gud men tycker kyrkor är fina.

Hur skall jag placera dessa pengar nu när bitcoin är populärt?

Exemplet är helt fiktivt men är baserat på massa observationer.

Innehåller inte denna frågeställning enormt mycket extrainformation? Rådet från investeringsexperterna här på forumet tar ju inte hänsyn till detta brus av data. Hur kommer det sig att vi har behov av denna “personliga rådgivning”?

9 gillningar

För att man inte litar på banktjänstemannen mer än någon anonym på ett forum? :slight_smile:

3 gillningar

Kanske för att det är svårt för någon oinsatt att veta vilken information som är relevant. Säkerligen är det också vanligt att folk missar att nämna information som hade varit viktig.

9 gillningar

Jag tänker att anledningen till att en person ställer en sådan fråga (och jag håller till fullo med dig i din observation; det kommer säkert en sådan beskrivning / fråga om dagen och ingen tycks tro att svaret på just ens egen situation skulle kunna vara precis samma som för alla andra likadana frågor!):

1. Personen kan inte så mycket om sådant här, därav anledningen att fråga
  2. Svaret på många sådana frågor från “oss som vet” här på forumet är att ställa 5 relevanta motfrågor som personen så klart glömt ta med.

Personen vill inte verka allt för dum och försöker få med allt denne tror är relevant med lite kontext, för att undvika att punkt 2) ovan uppstår. Men eftersom punkt 1) med största sannolikhet är sann, framförallt med kunskapen, så blir det inte helt rätt :wink:

Vi kanske skulle knåpa ihop en liten wizard / formulär med enkel logik; som alltid svarar med 10% billiga globala indexfonder per år du kan låta pengarna vara, och är det bara 1-2 år kvar så ska det vara sparkonto med insättningsgaranti. Det är liksom alltid det svaret den typen av frågor får ändå :smiley:

5 gillningar

För att man vill dela för att bygga relation och vill understryka vad som är viktigt för en för att risken som rekommenderas ska vara rimlig. Delar man så känner man samhörighet.

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt, speciellt inte om vederbörande rör sig i en facebookmiljö där alla är självutnämnda experter och/eller försöker få rimliga råd av en bank som försöker sälja på dem bankens egna fonder.

Kanske läser jag det annorlunda som jobbar med människor och relationer och inte med siffror i första hand. :slight_smile:

4 gillningar

Ha ha ha, humor på hög nivå :joy::+1:

För att man inte hittat kom-igång guiden och nyckelavsnitt så som årets ombalansering av modellportföljerna och det om 4 hinkars principen.

Det är min killgissning :slight_smile:

3 gillningar

Verkar helt klart finnas en nisch att ge skräddarsydda personliga råd.
Visserligen samma indexfond till alla men just att förmedla känslan av att ha skräddarsytt viktningen.

“Bra kontakt på banken”

1 gillning

Påminner om alla dessa: Hur EXAKT ser en seriös lekhink ut?
:wink:

Ibland blir jag orolig när folk ger råd till personer som inte har greppat något av de underliggande ekonomiska principerna. Risken är stor att de kommer att agera tokigt sen om de tex tror att portföljförslagen och fyra hinkar är formade för att maximera vinst.

2 gillningar

Jag tror det är rätt mänskligt att tro att man själv är väldigt unik eller har en unik situation. “De där råden är för andra, det skulle aldrig funka för mig”. Gäller t.ex. dieter, träningsscheman men även ekonomi.

2 gillningar

Tycker ofta man även hör/ser en önskan om att slå index i alla fall lite grann också. Skulle tro att det är ganska hårt rotat i vår biologi…

Det är ju lätt att göra sig lustig över medlemmar som inte faller in i fållan. Här på forumet verkar standardrekommendationen vara LYSA/indexfonder för hela slanten, eventuellt kompletterat med 10-30% guld.

Hur menar ni att man inte behöver känna till frågeställarens sammanhang och livssituation för att ge ett relevant svar på frågor om investeringar?

Det var ju bara helt nyligen som man här kom på att det bl a finns två olika finansiella faser: kapitalackumulerande och -bevarande.

3 gillningar