Tack. Ytterligare en fråga som förmodligen även denna bör kollas med en redovisningskonsult. Är det okej att även placera obeskattade medel (periodiseringsfonder och årets upparbetade vinst), eller är det endast i företaget redan bolagsbeskattade vinstmedel som kan användas? Självklart är jag medveten att man måste vara försiktig med periodiseringsfonder då de ska återföras för beskattning inom sex år.
Du kan placera vilka pengar du vill. Måste dock mana till försiktighet här. En god vän till mig satte 1 Mkr som skulle betalas som bolagsskatt förra sommaren i fonder i januari 2020. Han var lagom nöjd över det beslutet april.
Jag hade gärna velat se konversationen med SKV.
”Alltså, typ, jag hade pengarna, men sedan hade jag dem typ inte längre…”
Haha. Men återköp (sälja) delar av sin KF kan man väl alltid göra? Om det inte hade rört just dessa tre månader (med Covid-dippen), så hade din vän i a f fått tre månaders avkastning på sina pengar?.
Absolut. Man kan även säga att han faktiskt fick avkastning på sina pengar. Bara inte den (positiva) avkastning han önskade. 
Ledsen om jag kapar här, men jag har sökt efter svar och diskussionen här närmar sig vårt problem. ![]()
Familjen med 4 st aktieägare har ett Aktiebolag som tidigare ägnade sig åt åt restaurangtjänster, men som har legat vilande i säkert 10 - 15 år. Under tiden har underskottet vuxit sig ganska stort, vilket vi nu vill nyttja. Därför vill vi placera familjens (aktieägarnas) privata besparingar i värdepapper via detta bolag. Men jag är rädd för eventuella tråkiga fällor framgent, så kanske kan ni hjälpa oss?
Bolagets enda verksamhet kommer att vara är handel med värdepapper, ändring av verksamhet har redan skett hos bolagsverket. Vi har även i dagarna fått till stånd ett företagskonto hos handelsbanken.
Vi kommer föra över ca 1 miljon SEK till bolaget som vi sen vill placera. Med tiden kan vi föra över ca 500 tkr till. Vi tänker en del på ett räntesparkonto och resten ska placeras i fonder och aktier. Alla aktieägare har heltidsjobb och ingen av oss är sugna, eller har kunskapen, om att lägga ner tid på day trading.
Med ovan bakgrund undrar jag om ngn kan ta sig tiden att hjälpa oss med våra frågor:
- Vilken kontoform skulle ni rekommendera om man vill kunna nyttja underskottet och kvitta detta mot (förhoppningsvis) vinster?
2: hur bör tillskottet i bolaget (våra privata pengar som vi sätter in) bokföras? Blir det ett aktieägartillskott? Hur påverkar det beskattningen i den privata deklarationen (det blir väl ngn form av reavisntskatt på lån eller liknande)? - Vi har förstått att många förespråkar placering via kapitalförsäkring, men eftersom vi just vill kvitta vinster mot underskott är vår fråga- måste vi då ha ett AF-konto?
- Ni som har AB där verksamheten utgörs av handel med värdepapper, har ni tips och trix, varningar för fallgropar osv som ni vill dela med er av?
Tack snälla, fina forum och @janbolmeson. Tack vare denna tråd vet jag redan nu att AF hos Lysa inte äs ett så poppis alternativ.
Placera pengarna privat på ett isk/kf istället.
Säg att ni arbetar bort underskottet i bolaget och sedan vill ta ut pengarna, då beskattas ni enligt 3:12 regler. Dvs lägst 20% på utdelningbeloppet.
Vi har även ett sparat utdelningsutrymme. Och om vi återinvesterar vinsten i bolaget, som ju blir skattefri) så tänker jag att vi får viss hävstång kontra privat sparande i isk. Eller tänker jag fel?
Ett sparat utdelningsutrymme ger er bara möjligheten att ta utdelning till 20% beskattning.
Ni kommer slippa bolagsskatten på vinsten i era placeringar men ni kommer inte undan skatt på utdelningen till er privatpersoner.
Ja, precis.
En fråga här. Om jag sparat företagets pengar i en KF hos Avanza, kan jag belåna den portföljen på samma sätt som min privata portfölj?
Kan jag isåfall dra av de räntekostnaderna, och ge utdelning med de lånade pengarna istället för att sälja värdepprena?
Eller är det bara ett nollsummespel som inte är värt besväret.
Säg att ni sätter in 1 mkr och har ett underskott på 200 tkr.
Ni placerar 1 mkr i en aktiedepå och går med 20% vinst. Ni säljer av vinsten och skattar inget på detta. Toppen!
När ni nu vill ta ut er vinst om 200 tkr som en utdelning så skattas 40 tkr bort (givet 20% beskattning)
Pengar i handen 160 tkr.
Skulle ni istället satt 1 mkr i isk privat och ni gör 20% i vinst skulle ni haft 200 tkr - isk-skatten på ca 10 tkr i handen.
Jag ser inte hur det skulle vara fördelaktigt för er att låna in pengar till ABt
Nej, jag menar att man lånar pengarna till utdelningen (tex schablonutdelningen), och istället har kvar pengar motsvarande utdelningen + avdrag för räntan i bolagets KF. Dvs, inte lånar pengar in i företaget, utan man lånar till utdelningen. Utdelningen tar man sen in direkt i sitt privata ISK.
Räntekostnaden för utdelningen får man såvitt jag förstår dra av i bolaget, vilket minskar skatten.
Dessutom har man ju kvar portföljen i bolaget, och man skjuter skatten på framtiden.
Antag att vi fakturerar 1 259 445 per år. Vi har inga övriga utgifter eller så för att göra det enkelt.
1259445*0.794 ~= 1 Miljon som kan sättas in på KF
Säg att man gör så här i tre år. Då har man
- plockat ut ca 490 380 till sitt ISK (2023 års schablonregler, blir ju lite högre i praktiken)
- Lånat upp 612 975 kr till 3.89% ränta för ovanstående utdelning (år 3 blir årskostnad 23845 kr vilket kan dras från vinstskatten)
- På företagets KF-konto finns 3 483 129 kr (1000000×1.09³)+(1000000×1.09²)+1000000 om vi inte räknar med KF-skatten för enkelhets skull
Om vi drar av schablon-utdelningen direkt:
- plockat ut ca 490 380 till sitt ISK (2023 års schablonregler, blir ju lite högre i praktiken)
- Vi har satt 2 766 060 i KF (794131×1.09³)+(794131×1.09²)+794131)
Det blir väl ungefär som att spara undan 3000 kr extra i månaden?
Hur mycket finns på det privata ISKt år 3 om vi räknar med att vi tog ut allt i lön och utdelning?
Tack så mycket för att du tar dig tid att svara. En följdfråga på det: en av aktieägarna har gjort stora aä-tillskott tidigare och ser en chans att få tillbaka dessa genom att låta pengarna jobba upp ett kapital som sen reglerar skulden till aä. Inget uttag i form av utdelning alltså.Tanken är att bolaget ska avvecklas när aktieägaren fått tillbaka sitt tillskott. Tänker jag fel?
Så länge det är ett villkorat aktieägartillskott så är återbetalningen inte skattepliktig. Är det ovillkorat så har den ägaren inte längre ensamrätt till tillskottet.
I det fallet skulle ägaren få ut pengarna utan 20% beskattning.
Men det kräver ändå att stämman beslutar kring återbetalning.
Jag hade ändå sagt att det är riskfyllt att stoppa in mer pengar i bolaget för att ”bara” investera på börsen. Alternativet att investera privat är enklare och inte mycket dyrare givet låg ISK-beskattning.
Kostnaden att hålla bolaget levande med bokslut mm ska också tas med i beaktningen.
Har personal andra aktiebolag kan det vara värt att realisera förlusten istället.
Det är villkorat och medlemmarna i styrelsen är enbart familjen så det är inget problem men det beslutet. Tack vare dina svar känner jag mig trygg i att vi tänkt rätt, även om det gäller att hålla tungan ätt i mun här. Så ett jättestort tack till dig för att du tagit dig tid😍.
Okej. Då låter det som att ni tänker rätt kring hur det hanteras bolagsmässigt.
Men…
Det låter som att personen har svårt att realisera en förlust…
Som jag ser det så vinner ni/den inget på att investera genom bolaget då drift av bolaget kostar pengar för bokföring, bokslut, bank mm
Att istället investera i ett ISK är mindre riskfyllt för ägaren och enklare.
Finns det eget kapital för att klara en börsnedgång? Risk att ni/den hamnar i en spiral av återkommande inlåningar.
Intressant det du säger och det stämmer nog de flesta fall. Jag bara frågar mig varför folk ändå startar bolag för att använda till enbart handel med värdepapper om det inte finns någon uppsida med det?
Kostnaderna kan vi hålle nere genom att vi sköter bokföringen själva. Det kommer inte vara så många transaktioner per år, det är inte frågan om daytrading. Kanske blir en stor delnsatt på räntekonto tom. Bankavgiften är försumlig i sammanhanget sett till skattwn bara på ränteintäkten. Placeringar kommer att ske mestadels i globala indexfonder och ett fåtal aktier, utöver räntekonto. Det är inte frågan om daytrading direkt så några risken att EK förbrukas ser jag som ganska låg.
Finns det någon därute som placerar via ett bolag i dagsläget som kan ge sin syn på saken?
@janbolmeson jag förstår på ditt inlägg att du är en av dem som har bolag vars huvudsakliga verksamhet är handelnmed värdepapper? Skulle du kunna ge din input?
Jag tror andelen bolag som startar för enbart investeringar på noterade marknaden/räntekonton är få. Då är ISK ägda investeringar privat effektivare.
De flesta bolag som investerar i depåer/kapitalförsäkringar är bolag som tjänar mer pengar än vad löneuttag + utdelningen (till 20%) tillåter.
Många har därför holdingbolag vars syfte är att investera i aktier eller liknande placeringar.
Aha ok. Tack för att du förklarar!
Exakt detta. Man sätter ofta upp det i holding bolag för att ta bort från verksamhetsbolaget på det finansiella kapitalet. Dvs. du vill inte att en fuck-up i verksamhetsbolaget påverkar ditt upparbetade kapital genom åren.
Nej. Har ingen handel med värdepapper, helt passivt för att hantera de pengar jag inte kan ta ut på K10 och för att jag inte vill förlora pengarna jag har sparat de senaste 20 åren i bolaget för att någon blir arg på något jag skriver här i forumet.