Hemförsäkring stor vs. vanlig

Jag har för närvarande en standard villahemförsäkring via Folksam. Jag har undersökt priser och kommit fram till att det jag har är det bästa, när jag jämför pris och villkor. Däremot funderar jag på att uppgradera försäkringen till en stor villahemförsäkring. Jag har förstått att det är det som rekommenderas mer allmänt. Är det någon som tittar närmare på den här frågan? Är stor hemförsäkring “automatiskt” det som alla bör ha eller finns det några parametrar att titta på?

Jag bor i ett ganska stort radhus utanför Stockholm som är byggt 1980. Iom att vi börjat renovera mer aktivt har jag tänkt att logiken i att skaffa en större försäkring skulle öka. Innan var allting småsunkigt och skulle en vattenskada göra att t.ex. köket skulle behöva rivas ut skulle det inte göra så mycket. Vi skulle ju ändå riva ut alltsammans ganska snart.

Vad man ska tänka på vid renovering är att man omfattas av garantitider, dvs du som ska byta kök, gör du det själv så omfattas man ändå av fackmannamässigt utfört, glömmer du vattensäkra under diskbänksskåp, hushållsmaskiner osv så kan man inte försäkra bort misstagen och hoppas försäkringen ska ta och fixa till om skador uppstår via dessa fel. samma badrum, gör ett företag badrum så gäller deras garantier, dvs försäkring kan hjälpa till att driva processen mot företaget.
Även om ditt gamla kök skulle visa sig ha skador så träder åldersavdrag in, skulle taket läcka in så kan jag med största sannolikhet berätta att försäkringen kommer inte täcka om du har gått över den tekniska livslängden(exempel badrum tätskikt bakom kakel 25-30 år, Diskmaskin 5-10 år, vattenledningar av koppar 30-60 år osv)

Kanske funderar du på allrisk eller andra tillägg.

Har själv inte lagt ner någon större tid på att jämföra och hur mycket stor prisskillnad det är.

Har själv Folksam stor och är väldigt nöjd med den.
Har använt försäkringen vid vattenskador, flaggstång som varit trasig, telefoner och iPads som gått sönder.
Aldrig varit några problem eller ifrågasättningar utan har fått pengar utbetalt direkt med låg självrisk.
Senast så tyckte han jag pratade med att jag begärde för lite pengar och drog upp utbetalningen ganska rejält.

Kanske att den mindre hade kunnat täcka samma saker men med högre självrisk men årskostnaden är helt okej tycker jag för den service jag fått.

Jag var i kontakt med LF för att prata om lösöret. Det är ju en sak att byggnaden är försäkrad, men hemdelen är normalt beräknad till ett “normalhem” där kläder, hemelektronik etc täcks. Har man mer än “normalt” av något bör man utöka denna om man inte tecknad separat försäkring för t ex samlingar av olika slag.

Är man mer än normalt intresserad av t ex dyra märkeskläder eller väskor räcker ju inte försäkringen långt om det brinner. Detta är värt att tänka på då ersättningen inte täcker upp till det försäkrade beloppet utan snarare del av. Dvs, om det brinner och exakt 50% av värdet förstörs så får du inte ersättning för allt det ersatta utan för 50% av försäkringsbeloppet (typ). Så har åtminstone jag både läst mig till det och fått det förklarat i telefon. (Och ja, brand skrämmer åtminstone mig mer än inbrott.)

Jag är med på hur lösöret fungerar. Jag är mer intresserad av just skillnaden mellan vanlig och stor, som Folksam och IF har. Jag är med på översiktligt hur skillnaderna ser ut men inte riktigt hur man ska tänka vid valet mellan de två. Stor täcker ju typ bokningar av privatjet och sådana saker. Kanske överdrev jag lite nu men det är sådana punkter man lätt hänger upp sig på när man läser villkoren. Jag tror dock att de punkter som verkligen betyder något är andra.

Nu vet jag inte om stora täcker privatjet,
Hemförsäkring Stor eller Resklar omfattar endast avbeställning på grund av akut sjukdom eller olycksfall som inträffar innan avresa. Att läkare avråder från att resa på grund av att du tillhör en riskgrupp ersätts inte. Avbeställningsskyddet gäller inte för avbokning av resa på grund av att UD avråder från resor till ett visst land. samma om du är borta mer än 45 dagar, kanske extremsport, som bergsklättring osv.(Folksam)
Exempel bergvärme så är åldersavdrag bara på 12 år, dvs minst 10% avskrivning från år 2, till 0. enligt Folksam går rekord många sönder efter bara något år och hänvisar 66% skadeökning bara år 07-08.

Samtidigt betalar du mer för stora försäkring, brukar ligga 6700 kr (extra hem), stora hem 9000 drygt kr år.
Kolla skillnader på självrisk, försäkring måste man ha, men kan vara bättre i många fall att ta en allrisk eller annan försäkring istället som ökar skyddet. lägg helt enkelt upp skillnader bredvid varandra se vad du tror dig behöva eller kan råka ut för, inte säkert du behöver den stora, en extra kan fungera lika bra, en bas med tilläggsförsäkringar kan vara bättre.

Det här med privatjet var inte meningen att tolkas bokstavligt men jag har noterat att saker som golfbags och liknande ingår i försäkringen stor samt olika saker kopplade till resor som tydligt signalerar att man inte reser “budgetmässigt”. Min livsstil är överlag vädligt ekonomiskt orienterad och det känns fel att betala för skador som är kopplade till vissa andras slösaktiga vanor.

1 gillning

Det här försökte Gofido lösa med en konfigurerbar försäkring men hur man än valde så blev det dyrare än försäkringsbolagens paket. Vi på forumet lyckades till och med skrämma bort Gofido från att delta i podden. :blush:

Tog bara upp skillnader.
Jag har nämnt i en tråd där min systers man gick bort, han hade tecknat mycket bra extraförsäkringar, sluta upp med att hon får 56 tusen per månad i 18 år via dessa försäkringar, försäkringen starta 2007 och sista utbetalning 2025.