Jag har blivit kontaktad av Gofido (https://www.gofido.se/) för att göra ett sponsrat avsnitt. Därför tänkte jag kolla med er här i forumet om du känner till dem eller har någon erfarenhet av dem?
På ett sätt är jag lockad av dem som ny aktör, samtidigt är ju försäkringar en typisk sådan sak där man gärna vill ha ett stort och stabilt bolag i bakgrunden. Vad säger ni?
Grundat av 4 Avanza-avhoppare, b.la Claes Hemberg som säkert många känner till. Utan att ha läst särskilt ingående kan det vara intressant. Beskrivningen låter lite som man försöker göra en “Avanza inom försäkringar”.
Blev dyrare än min egen hemförsäkring från en stor drake. Då är jag inte ens någon vidare förhandlare. Och då ingår både cykel, överfall och reseförsäkring hos draken som jag valde bort hos Fido.
Fråga dem vilka försäkringar de har som blir billigare av att kunna “konfigureras”!
Stabilitet och bra kundservice, framför allt vid skada, är viktigt. Vad det innebär i praktiken är klurigt att definiera. Tanken med finjusterade försäkringar är fin, men jag är lite skeptisk till att man ska skräddarsy på nivån “antalet cyklar”. Risken att folk underförsäkrar eller överförsäkrar ökar, man glömmer att uppdatera när man får ändrade förhållanden. Det blir inte samma set and forget som t.ex. Lysa erbjuder för sparande.
Det fanns någon aktör för typ 20 år sedan (kan ha varit Postbanken) som sålde billiga försäkringar. Bland annat hemförsäkringar med dåligt eller helt utan reseskydd. En konsekvens blev efterföljande snyftreportage i kvällspressen om kunder som drabbats av skada under resa men inte fick förväntat stöd från sin hemförsäkring. Man ska ta eget ansvar, men tycker också att bolag som frångår normen har en större informationsskyldighet än resten.
Var på en presentation från ett försäkringsbolag en gång för ungefär lika länge sedan, där de hävdade att det inte fanns så mycket att tjäna på för konsumenten att dela upp alla moment och välja a la carte. Med tanke på att bransch och teknik kan ha utvecklats är det inte säkert att den sanningen fortfarande gäller. (Om den ens gällde då. )
Sedan är det lite luddigt att de är förmedlare och inte ger ut försäkringar själv. Det är en bransch som är lite snårig för en konsument att förstå. Så den viktigaste frågan är hur det påverkar vid tecknande och vid skada.
Med allt det gnället så kommer ändå ett nyfiket: Varför inte? Ser då framför mig ett i raden av goda och utforskande samtal utan påträngande hallelujastämning.
Samma här. Fick dra ner och ta bort alla tillval samt höja självrisken för att få en nästan billigare försäkring än vad jag redan har.
Med nya idéer, tankekraft, datorkraft och egna pengar startar vi Gofido, som ska ge vanligt folk betydligt smartare, billigare och även bättre försäkringar, skriver Claes Hemberg i en programförklaring i dag på sin blogg.
Snälla @janbolmeson om du bjuder in dom i podden låt först några du känner gå in och jämföra sin egen hemförsäkring med Gofido och se vad dom får för resultat. Gofido marknadsför sig hårt på att vara billigare och mindre krånglig än andra försäkringsbolag, så se till att ställa dom lite mot väggen kring detta om dom inte riktigt kan uppfylla vad dom lovar.
Om det är Claes Hemberg du får tag på så kan du ju alltid prata Avanza och aktier också , skulle vara väldigt intressant.
Precis därför jag tar det med er här i forumet först. Det jag fastnar lite på (som jag måste kolla upp) är att de skriver att de tar bort mellanhänder, men sedan tänker jag, är de inte en mellanhand? Men det kan vara jag som har otur när jag tänker.
Funderade också lite på den. Men de skriver att de tar bort dyra mellanhänder. Samtidigt är det väl inga mellanhänder alls om jag köper en hemförsäkring från t.ex. Folksam?
Borde inte ömsesidiga försäkringsbolag ge mest bang for the buck eftersom de inte har några vinstkrav, eller är de generellt ineffektivare på något vänster just pga att vinstintresset saknas?
Ett halvår senare: är det någon som har mer erfarenhet av Gofido? Det jag gillade med dem var att jag kunde sänka lösöret i min 32-kvadratare till 300 000 kr istället för över en miljon. Vilket gav mig ett betydligt bättre prisförslag.
Det vete tusan om man vill ha ett stort försäkringsbolag. Ett av de största (vill inte hänga ut någon) är ju kända i branschen för att inte betala ut pengar och samla ihop ett gäng stjärnadvokater när de hamnar i tvist med barnfamiljer där ett barn fått en ovanlig sjukdom. Jag föredrar själv de ömsesidiga bolagen, och då alltså äkta ömsesidiga (inte som ett visst stort djurförsäkringsbolag). Jag upplever inte alls de ineffektiva, de är under lika stor press som alla andra att leverera en konkurrenskraftig produkt om de inte vill gå under.
Spännande. Har hört om de tidigare och minns jag kollade upp priset hos dem, men såg direkt att det var dyrare än det jag har idag. Körde en liten jämförelse nu igen och det är uppenbart att de inte är billigare än If eller Bliwa som jag har genom Unionen.
Hemförsäkring med allriskförsäkring
Gofido (Med tillval som matchar If nedan): 197/mån (550kkr försäkrat belopp)
If (Hem Extra via Unionen) 122/mån (136/mån ordinarie pris) (1500kkr försäkrat belopp)
Livförsäkring
Gofido: 110/mån (1000kkr i ersättning upp till 65 år)
Bliwa (via Unionen) 96/mån (952kkr i ersättning upp till 70 år)